W programie studiów podyplomowych znajdują się wykłady i ćwiczenia, zajęcia teoretyczne oraz praktyczne. Wiedza teoretyczna, przekazywana w toku wykładów dotyczy dynamiki i konsekwencji procesów cyfryzacji i digitalizacji, zachodzących w szkołach i w instytucjach kultury.
- wirtualizacji źródeł wiedzy książkowej,
- zmianach uczniowskich sposobów pozyskiwania informacji,
- transformacjach modelu uczenia się za pośrednictwem nowych mediów,
- taktykach i strategiach angażowania uwagi w proces edukacyjny i procesy transferu kultury, gdy uczestnikami są reprezentanci generacji C (użytkownicy mediów urodzeni i rodzący się w Polsce po 1986 roku), znaczeniem nowych form medialnych w edukacji, w tym gier cyfrowych, komputerowych, wideo.
Wśród przedmiotów dominują zajęcia o charakterze ćwiczeniowym. Mają one wspomagać nauczycieli i pracowników instytucji kultury w pracy na rzecz działalności organizacyjnej jednostki: szkoły, biblioteki, muzeum itp. Prowadzący podkreślają przede wszystkim znaczenie instrumentalnego korzystania z nowych mediów po to, aby rozprzestrzeniać wiedzę o dokonaniach jednostek, o ich ofercie, o specyfice, o wyjątkowości, o podejmowanych inicjatywach, o znaczeniu w lokalnej społeczności.
Nowe, wirtualne media i serwisy społecznościowe pozwalają tego rodzaju aktywność podejmować niemal bez kosztów.
- ustanawiania i moderowania kanałów komunikacyjnych w nowych mediach, w szczególności w serwisach YouTube, Facebook.com,
- produkcji treści filmowych przeznaczonych do publikowania w kanałach w serwisie YouTube,
- pisania kreatywnego, niezbędnego w produkcji treści tekstowych publikowanych w serwisach typu Facebook.com,
- tworzenia platform blogowych i wypełniania ich treścią;
- promocyjnego eksploatowania platform, takich jak Instagram, w celu modelowania wizerunku instytucji w sublokalnym, lokalnym i hiperlokalnym środowisku.
Podkreślić warto, że posługiwanie się nowymi mediami wiąże się również z umiejętnościami pozwalającymi najefektywniej prezentować wytworzone treści i dbać o możliwe najliczniejsze grono odbiorców.
- wywoływać pozytywne zainteresowanie treściami internetowymi,
- udzielać odpowiedzi na pytanie, co i jak należy uczynić, aby nasza instytucja była widoczna w Sieci internetowej lepiej niż inne instytucje.
Nazwa przedmiotu | Wykłady | Ćwiczenia | Razem | |
---|---|---|---|---|
1 | Interaktywność nowych mediów | 15 | X | 15 |
2 | Strategie angażowania uwagi w mediach interaktywnych | X | 15 | 15 |
3 | Animacja kultury w nowych mediach | X | 15 | 15 |
4 | Komunikacja tekstowa w środowisku sieci | X | 15 | 15 |
5 | Kultura otwartego dostępu | X | 10 | 10 |
6 | Popularne młodzieżowe aplikacje społecznościowe | X | 15 | 15 |
7 | Facebook jako przydatne narzędzie w pracy | X | 20 | 20 |
8 | Grywalizacja edukacji i kultury | X | 15 | 15 |
9 | Produkcja treści wideo | X | 15 | 15 |
10 | Produkcja treści audio | X | 15 | 15 |
11 | Promocja instytucji w mediach społecznościowych | X | 20 | 20 |
12 | Uczestnictwo w e-kulturze | X | 20 | 20 |
13 | Znaczenie i funkcje blogosfery | X | 20 | 20 |
14 | Cyrkulacja wiedzy w Internecie | X | 15 | 15 |
15 | Wizerunek w nowych mediach | X | 20 | 20 |
16 | Podstawy grafiki i fotografii | X | 20 | 20 |
17 | Informacyjno-kulturowe aspekty transformacji polskiego systemu medialnego |
15 | X | 15 |
18 | Aktualne problemy społeczno-polityczne w nowych mediach | 15 | X | 15 |
19 | Ekranowy obraz świata | 15 | X | 15 |
20 | Metody finansowania inicjatyw kulturalnych w kulturze 2.0 | X | 15 | 15 |
21 | Seminarium dyplomowe | X | 10 | 10 |
22 | Seminarium dyplomowe | X | 10 | 10 |
SUMA GODZIN | 60 | 285 | 345 |