okładka

Katarzyna Maciejewska-Mieszkowska

Obraz lokalnych scen politycznych w analizie dyskursywnej w 2014 r. (na przykładzie telewizyjnych debat kandydatów na prezydentów miast)

ISBN 978-83-66259-05-8

INP UWM, Olsztyn 2019, ss. 356

Podjęta przez autorkę analiza dotyczy nowej problematyki z badawczego punktu widzenia. Recenzowana praca jest pionierska także w zakresie metodologicznym, bowiem autorka sięga po założenia teoretyczne analizy dyskursywnej i wprowadza to podejście metodologiczne do badań prowadzonych na gruncie politologii. (…) Interdyscyplinarność podejścia w analizie podjętego tematu, co uważam za szczególnie istotny walor niniejszej rozprawy, wyraża się w tym, że zastosowanie w analizie zjawisk politycznych, takich, jak rywalizacja polityczna w wymiarze regionalnym znajduje medioznawcza perspektywa analityczna oraz – dodatkowo – politologiczna. (…) Zamiarem badań podjętych przez autorkę rozprawy było pokazanie, w jaki sposób - poprzez wykorzystywanie w kampanii wyborczej mediów audiowizualnych - lokalni politycy zamierzają wywrzeć wpływ skuteczny i zdobyć władzę w drodze otwartej rywalizacji politycznej m.in. uczestnicząc aktywnie w debatach politycznych prowadzonych w mediach publicznych tj. telewizji i radiu o zasięgu regionalnym i lokalnym. Połączenie obu tych perspektyw, to jest medioznawczej i politologicznej, dokonane w sposób zamierzony przez autorkę pracy, ujawnia znaczące społecznie zależności pomiędzy świadomie prowadzoną komunikacją publiczną i instrumentarium komunikacyjnym wykorzystywanym dla osiągnięcia celu politycznego, jakim jest sukces wyborczy i zdobycie miejsca w systemie władzy w wymiarze regionalnym. (…) Już wstępnie można zakładać, że ze względu na ważność i aktualność tematu znajdzie wielu czytelników w środowisku nauk społecznych, studentów, doktorantów i badaczy. Publikacja (…) ma wszelkie szanse, by stać się wysoce użytecznym źródłem wiedzy dla doradców politycznych i medialnych zajmujących się praktycznymi aspektami procesu komunikowania politycznego w prowadzonych kampaniach wyborczych w naszym kraju. Rekomendacje i wnioski z badań zasługują na wnikliwe przeanalizowanie prowadzące do pogłębienia się stopnia profesjonalizacji kampanii wyborczych w następnych wyborach politycznych. Korzystne byłoby sięgnięcie do tej lektury i zapoznanie się z jej zawartością, bowiem jest ona źródłem inspiracji dotyczącym tego, jak należy, a także, jak nie należy wykorzystywać potencjał mediów w kampaniach wyborczych -- Z recenzji prof. dr hab. Teresy Sasińskiej-Klas

Spis treści [pdf]