Regulamin

Regulamin Pracowni Studenckich Katedry Fizyki i Biofizyki

I. Przepisy porządkowe

 

1.     Kolejność ćwiczeń jest podana na tablicach ogłoszeniowych Katedry Fizyki i Biofizyki oraz na stronie internetowej Katedry. Na pierwszych zajęciach zostaną ustalone zespoły ćwiczeniowe.

2.     W trakcie pobytu w pracowni studenci zobowiązani są do bezwzględnego wykonywania poleceń pracowników dydaktycznych prowadzących ćwiczenia oraz pracowników obsługi technicznej.

3.     Ćwiczenia rozpoczynają się punktualnie według rozkładu zajęć. Studenci przybywający do pracowni w chwili, gdy ich koledzy z zespołu rozpoczęli już pomiary nie będą dopuszczani do zajęć.

4.     W pracowni zabronione jest:

a) przynoszenie na zajęcia okryć wierzchnich i dużych bagaży (plecaków, toreb),

b) komunikowanie się za pomocą telefonów komórkowych,

c) spożywanie posiłków (w tym żucie gumy i picie napojów) oraz śmiecenie,

d) prowadzenie głośnych rozmów i oddalanie się od swojego stanowiska pomiarowego bez wyraźnej potrzeby.

5.     Z przyrządami należy obchodzić się z należytą starannością i ostrożnością, w szczególności:

a) nie wolno podłączać układów elektrycznych do źródła napięcia, dopóki prowadzący nie sprawdzi układu - nie stosowanie się do tej zasady zakończy się zakazem wykonania danego ćwiczenia,

b) jeśli student, mimo przestudiowania skryptu i in. zalecanych materiałów dalej nie jest pewien, jak posługiwać się danym przyrządem, winien zasięgnąć porady prowadzącego ćwiczenia.

6.     Studenci są materialnie odpowiedzialni za szkody powstałe w pracowni z ich winy (np. wskutek niezastosowania się do zaleceń prowadzących bądź kompletnej niefrasobliwości).

7.     Za nieprzestrzeganie przepisów porządkowych student może zostać usunięty z pracowni czego konsekwencją jest nieobecność nieusprawiedliwiona i niezaliczenie ćwiczenia.

 

II. Prawa i obowiązki studentów

1.     Przestrzeganie w czasie zajęć zasad i przepisów BHP stanowi obowiązek każdego studenta.

2.     Studenci otrzymują w pracowni wszystkie niezbędne przyrządy, próbki i odczynniki, natomiast sami zaopatrują się w papier do sprawozdań, wykresów i wydruków (kancelaryjny, milimetrowy, kserograficzny) i wszelkie materiały biurowe (ołówki, długopisy, linijki, krzywiki, gumki itp.) oraz skrypty i podręczniki.

3.     Studenci zobowiązani są do przygotowania się do ćwiczeń. Rozumie się przez to:

a)  opanowanie odpowiedniego zakresu materiału i orientację w metodach pomiarowych na podstawie przewodnika do ćwiczeń, podręczników kursowych i dodatkowych instrukcji dostępnych na pracowni ew. in. materiałów zalecanych przez prowadzących przedmiot, które należy przeczytać przed zajęciami,

b)  sporządzenie i przyniesienie na zajęcia formularza sprawozdania (na kartce formatu A4) zawierającego wstęp teoretyczny z wyrysowaną (wydrukowaną) tabelą pomiarów i wyników. Wzorem jest aktualny przewodnik, skrypt lub instrukcja do ćwiczeń laboratoryjnych.

4.     Studenci mogą korzystać z rad, wskazówek, wyjaśnień i wszelkiej pomocy pracowników  prowadzących zajęcia, dotyczących wykonania pomiarów i ich opracowania oraz ze wszystkich urządzeń pracowni przewidzianych do wykonania danego doświadczenia. Możliwość zadawania pytań i dyskusji z prowadzącymi ćwiczenia nie oznacza jednak tolerancji dla braku przygotowania.

5.     Stwierdzenie braku elementarnego przygotowania do realizacji ćwiczenia może spowodować zakaz wykonywania pomiarów.

6.     Wiedza i stopień przygotowania studentów do zajęć są sprawdzane przez prowadzących w formie kolokwiów ustnych i pisemnych w dowolnym momencie ćwiczeń.  Niewystarczające przygotowanie teoretyczne studenta spowoduje niezaliczenie ćwiczenia.

7.     Z wnioskami i zażaleniami należy zwracać się do prowadzącego przedmiot.

 

III. Przebieg ćwiczeń

 

1.     Po rozpoczęciu zajęć przedstawiciel zespołu pobiera (pozostawiając rewers) od prowadzącego dodatkowe przybory i materiały. Bez zwłoki studenci powinni zapoznać się z przyrządami, a ewentualne usterki, niesprawności i braki zgłosić natychmiast prowadzącym. Niezwłocznie należy też rozpocząć pomiary wg wskazówek przewodnika, skryptu i ewentualnych dodatkowych instrukcji.

2.     Wyniki pomiarów i odpowiednie dane należy na bieżąco wpisywać do tabel w sprawozdaniu i okazywać prowadzącym na ich żądanie. Po zakończeniu wszystkich pomiarów należy wykonać obliczenia i zdać sprawozdanie do zaliczenia.

3.     Student może, za zgodą prowadzącego, zabrać sprawozdanie do opracowania w domu. Musi jednak zadbać o to, by zostało ono opatrzone podpisem prowadzącego potwierdzającym wykonanie i poprawność pomiarów. Sprawozdania bez takiego podpisu nie będą później przyjmowane!

4.     Po zakończeniu pomiarów należy uporządkować stanowisko pomiarowe: wymyć szkło i naczynia laboratoryjne, zetrzeć stoły, wyłączyć przyrządy, rzeczy pobrane zdać prowadzącemu.

5.     Przed opuszczeniem pracowni należy sprawdzić, czy nie pozostawiono na stole pomiarowym rzeczy osobistych. Za rzeczy pozostawione obsługa pracowni nie ponosi odpowiedzialności.

 

IV. Zaliczenia – zasady ogólne

 

1.     Warunkiem uzyskania zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych z fizyki jest zaliczenie wymaganej liczby ćwiczeń przewidzianych w semestrze dla studenta określonego kierunku studiów.

2.     Organizator zajęć laboratoryjnych na danym kierunku (wykładowca) określa tematykę ćwiczeń, ich liczbę i normę na zaliczenie oraz szczegółowy tryb końcowych zaliczeń. Wszystko to jest podawane do wiadomości studentów na pierwszych zajęciach (wprowadzających).

3.     Warunkami zaliczenia poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych są:

a) należyte (przynajmniej dostateczne) przygotowanie teoretyczne,

b) poprawne wykonanie pomiarów,

c) opracowanie wyników w formie sprawozdania, które uzyska akceptację prowadzącego.

4.     Kompletne sprawozdanie z wykonanych pomiarów winno być oddane najpóźniej na kolejnych zajęciach. To samo dotyczy sprawozdań zwróconych przez prowadzącego do korekty. Prowadzący może nie zaliczyć ćwiczenia jeśli sprawozdanie jest przetrzymywane przez studenta ponad określony wyżej termin!

5.     Na studencie – autorze zwróconego do korekty sprawozdania – ciąży obowiązek poprawienia wszystkich błędów wskazanych przez prowadzącego, a także ponownego, krytycznego przejrzenia całej pracy. Nieuwzględnienie wszystkich uwag prowadzącego i niestaranna poprawa sprawozdania może być przyczyną niezaliczenia ćwiczenia.

6.     Prowadzący może zlecić powtórzenie źle wykonanych pomiarów, o ile znajdą się na to czas i miejsce w ramach zajęć.

7.     W przypadku nieobecności usprawiedliwionych zwolnieniem lekarskim lub ważnymi przypadkami losowymi student może ubiegać się u swojego prowadzącego o wykonanie ćwiczenia w innym terminie.

8.     Stwierdzenie niesamodzielności wykonania pomiarów (odpisanie wyników) powoduje bezapelacyjne niezaliczenie ćwiczenia bez prawa jego poprawiania.

 

Przez przygotowanie do ćwiczeń należy rozumieć, że student potrafi:

1.      w obszarze wiedzy:

a. sformułować temat i cel ćwiczenia,

b. opisać zjawisko/a i proces/y fizyczne zachodzące w czasie realizacji ćwiczenia,

c. zdefiniować wielkości fizyczne wykorzystywane w realizowanym ćwiczeniu,

d. zdefiniować jednostki tych wielkości fizycznych,

e. przedstawić w postaci matematycznej prawa fizyczne służące do opisu zachodzących zjawisk/a i procesów/u,

f. wyprowadzić wyrażenie wykorzystywane do obliczenia wielkości wyznaczanej/ych w doświadczeniu,

g. określić możliwości wykorzystania wyznaczanych wielkości fizycznych,

 

2.      w obszarze umiejętności:

a. opisać i zastosować metodę pomiarową,

b. prawidłowo posługiwać się sprzętem laboratoryjnym,

c. przedstawić graficznie i zinterpretować zależności pomiędzy wyznaczanymi wielkościami fizycznymi,

d. zastosować zaokrąglenia liczb i przedstawić ostateczny wynik niepewności wyznaczanej wielkości fizycznej z dokładnością do dwóch cyfr znaczących, a wyznaczaną wielkość fizyczną z ilością cyfr znaczących wynikających z zaokrąglenia niepewności

e. na kierunkach studiów, na których obowiązuje wyznaczanie niepewności wyniku pomiaru, wyprowadzić wyrażenie matematyczne i zastosować je do obliczenia niepewności pomiaru,

f. wyciągnąć wnioski z uzyskanych rezultatów eksperymentu,

 

3.      w obszarze kompetencji społecznych:

a. przestrzegać praw autorskich,

b. ponosić odpowiedzialność za mienie na stanowisku dydaktycznym,

c. utrzymać porządek w trakcie i po zakończeniu eksperymentu,

d. zachować szacunek do  prowadzących zajęcia,

e. odpowiadać za bezpieczeństwo własne,

f. współpracować w zespole ( w trakcie wykonywania eksperymentu i opracowania wyników pomiarów).