Tematyka zajęć |
Harmonogram kursu „Socjologia” dla kierunku Pielęgniarstwo
Prowadzący: dr Stanisław Maksymowicz, Wydział Nauk Medycznych Zajęcia 1: 1. Znaczenie socjologii – powstanie, socjologia jako dyscyplina naukowa, podstawowe teorie, orientacje i definicje; Zajęcia 2: 2. Symbole - kulturowe podstawy życia społecznego (czas, przestrzeń i język), przemiany kultury współczesnej; 3. Struktura – pozycje, role i sieci; grupy, organizacje i instytucje społeczne – od poziomu rodziny do systemu rządzenia, populacja;
Zajęcia 3: 4. Socjalizacja i interakcja – stawanie się człowiekiem, osobowość, modele rozwoju; 5. Klasy i warstwy - zróżnicowanie i ruchliwość społeczna, kapitał społeczny, płeć, stratyfikacja etniczna oraz habitus;
Zajęcia 4: 6. Od sprzeciwu do zmiany społecznej - kontrola społeczna, konformizm i dewiacja; czynniki zmiany społecznej i szczególna rola technologii;
Zajęcia 5: 7. Zdrowie i choroba w ujęciu społecznym, relacja lekarz-pacjent, instytucja medycyny, medykalizacja;
Zajęcia 6: 8. Jakość życia chorego, choroba przewlekła, niepełnosprawność;
Zajęcia 7: 9. Szpital jako instytucja społeczna, modele opieki szpitalnej; 10. Socjologia o medycynie i dla medycyny, podsumowanie kursu, czyli pożytki z socjologii. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Tematyka zajęć Język migowy
SEMINARIUM: 1.Podstawowe terminy i pojęcia związane z językiem migowym oraz środowiskiem osób niesłyszących. 2. Konsekwencje medyczne i społeczne utraty słuchu. 3. Język migowy jako sposób porozumiewania się osób niesłyszących. 4. Daktylografia – alfabet palcowy (znaki statyczne i dynamiczne), znaki polskich liter i digrafów. 5. Specjalne układy dłoni stosowane w języku migowym. 6. Znaki pojęć liczbowych. 7. Podstawowe znaki określające czas (godziny, dni tygodnia, miesiące). 8. Znaki ideograficzne obejmujące następującą tematykę: zwroty podstawowe, rodzina i dom, praca i zatrudnienie, komunikacja w szpitalu, izbie przyjęć i przychodni, zawiadomienie bliskich osób, wezwanie tłumacza języka migowego, stan zdrowia pacjenta, wykonywane badania i opieka podczas pobytu w szpitalu. WYKŁADY: 1.Przyczyny zaburzeń słuchu i mowy w kontekście porozumiewania się i rozumie znaczenie wczesnego ich wykrywania. 2.Sposoby i środki komunikowania się osób z uszkodzeniem słuchu. 3. Znaki daktylograficzne: statyczne, dynamiczne, liczbowe i idiograficzne w zakresie gromadzenia informacji o sytuacji zdrowotnej pacjenta. 4. Zasady komunikacji z pacjentem niesłyszącym. |