Tematyka zajęć Drukuj

Harmonogram kursu „Socjologia” dla kierunku Pielęgniarstwo

Prowadzący: dr Stanisław Maksymowicz, Wydział Nauk Medycznych

Zajęcia 1:

1. Znaczenie socjologii – powstanie, socjologia jako dyscyplina naukowa, podstawowe teorie, orientacje i definicje;

Zajęcia 2:

2. Symbole - kulturowe podstawy życia społecznego (czas, przestrzeń i język), przemiany kultury współczesnej;

3. Struktura – pozycje, role i sieci; grupy, organizacje i instytucje społeczne – od poziomu rodziny do systemu rządzenia, populacja;

 

Zajęcia 3:

4. Socjalizacja i interakcja – stawanie się człowiekiem, osobowość, modele rozwoju;

5. Klasy i warstwy - zróżnicowanie i ruchliwość społeczna, kapitał społeczny, płeć, stratyfikacja etniczna oraz habitus;

 

Zajęcia 4:

6. Od sprzeciwu do zmiany społecznej - kontrola społeczna, konformizm i dewiacja; czynniki zmiany społecznej i szczególna rola technologii;

 

Zajęcia 5:

7. Zdrowie i choroba w ujęciu społecznym, relacja lekarz-pacjent, instytucja medycyny, medykalizacja;

 

Zajęcia 6:

8. Jakość życia chorego, choroba przewlekła, niepełnosprawność;

 

Zajęcia 7:

9. Szpital jako instytucja społeczna, modele opieki szpitalnej;

10. Socjologia o medycynie i dla medycyny, podsumowanie kursu, czyli pożytki z socjologii.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tematyka zajęć Język migowy

SEMINARIUM:

1.Podstawowe terminy i pojęcia związane z językiem migowym oraz środowiskiem osób

niesłyszących.

2. Konsekwencje medyczne i społeczne utraty słuchu.

3. Język migowy jako sposób

porozumiewania się osób niesłyszących.

4. Daktylografia – alfabet palcowy (znaki statyczne i dynamiczne),

znaki polskich liter i digrafów.

5. Specjalne układy dłoni stosowane w języku migowym.

6. Znaki pojęć

liczbowych.

7. Podstawowe znaki określające czas (godziny, dni tygodnia, miesiące).

8. Znaki ideograficzne obejmujące następującą tematykę: zwroty podstawowe, rodzina i dom, praca i zatrudnienie, komunikacja w szpitalu, izbie przyjęć i przychodni, zawiadomienie bliskich osób, wezwanie tłumacza języka migowego, stan

zdrowia pacjenta, wykonywane badania i opieka podczas pobytu w szpitalu.

WYKŁADY:

1.Przyczyny zaburzeń słuchu i mowy w kontekście porozumiewania się i rozumie znaczenie wczesnego ich

wykrywania.

2.Sposoby i środki komunikowania się osób z uszkodzeniem słuchu.

3. Znaki daktylograficzne: statyczne, dynamiczne, liczbowe i idiograficzne w zakresie gromadzenia informacji o sytuacji zdrowotnej pacjenta.

4. Zasady komunikacji z pacjentem niesłyszącym.