Tematyka zajęć |
Podstawy socjologii
ĆWICZENIA: 1: Wprowadzenie do zajęć, rola socjologii w medycynie i dietetyce, kulturowy i społeczny kontekst zachowań związanych z żywieniem. 2: Problemy dietetyczne w ujęciu społecznym, nierówności w odżywianiu, płeć a zróżnicowanie we wzorcach odżywiania – studium przypadku otyłości u nastolatków. 3: Zdrowie i choroba w ujęciu społecznym, rola pozycji społecznej i rodziny w kształtowaniu postaw prozdrowotnych i nawyków żywieniowych. 4: Relacja dietetyk-pacjent, lekarz-pacjent, instytucja medycyny, medykalizacja. 5: Szpital jako instytucja społeczna, modele opieki szpitalnej; Metodologia badań społecznych – podstawowe zasady i techniki, kwestionariusz zdrowotny dietetyka, wywiad, badanie jakości życia i scoring; Opracowanie danych i analiza uzyskanych wyników; Przygotowanie do własnego badania. 6: Jakość życia chorego, zachowania zdrowotne, systemy opieki zdrowotnej. 7: Prezentacje raportów z badań studentów, podsumowanie kursu. WYKŁADY: 1: Znaczenie socjologii – powstanie, socjologia jako dyscyplina naukowa, podstawowe teorie, orientacje i definicje; 2: Symbole - kulturowe podstawy życia społecznego (czas, przestrzeń i język), przemiany kultury współczesnej, wpływ kultury na odżywianie; Struktura – pozycje, role i sieci; grupy, organizacje i instytucje społeczne – od poziomu rodziny do systemu rządzenia, populacja; 3: Socjalizacja i interakcja – stawanie się człowiekiem, osobowość, modele rozwoju; Klasy i warstwy - zróżnicowanie i ruchliwość społeczna, kapitał społeczny, płeć, stratyfikacja etniczna oraz habitus i ich wpływ na odżywianie; 4: Od sprzeciwu do zmiany społecznej - kontrola społeczna, konformizm i dewiacja; czynniki zmiany społecznej i szczególna rola technologii; 5: Socjologia zdrowia i medycyny; podsumowanie. |