Tematyka zajęć Drukuj

Podstawy socjologii

ĆWICZENIA:

1: Wprowadzenie do zajęć, rola socjologii w medycynie i dietetyce, kulturowy i społeczny kontekst zachowań związanych z żywieniem.

2: Problemy dietetyczne w ujęciu społecznym, nierówności w odżywianiu, płeć a zróżnicowanie we wzorcach odżywiania – studium przypadku otyłości u nastolatków.

3: Zdrowie i choroba w ujęciu społecznym, rola pozycji społecznej i rodziny w kształtowaniu postaw prozdrowotnych i nawyków żywieniowych.

4: Relacja dietetyk-pacjent, lekarz-pacjent, instytucja medycyny, medykalizacja.

5: Szpital jako instytucja społeczna, modele opieki szpitalnej; Metodologia badań społecznych – podstawowe zasady i techniki, kwestionariusz zdrowotny dietetyka, wywiad, badanie jakości życia i scoring; Opracowanie danych i analiza uzyskanych wyników; Przygotowanie do własnego badania.

6: Jakość życia chorego, zachowania zdrowotne, systemy opieki zdrowotnej.

7: Prezentacje raportów z badań studentów, podsumowanie kursu.

WYKŁADY:

1: Znaczenie socjologii – powstanie, socjologia jako dyscyplina naukowa, podstawowe teorie, orientacje i definicje;

2: Symbole - kulturowe podstawy życia społecznego (czas, przestrzeń i język), przemiany kultury współczesnej, wpływ kultury na odżywianie; Struktura – pozycje, role i sieci; grupy, organizacje i instytucje społeczne – od poziomu rodziny do systemu rządzenia, populacja;

3: Socjalizacja i interakcja – stawanie się człowiekiem, osobowość, modele rozwoju; Klasy i warstwy - zróżnicowanie i ruchliwość społeczna, kapitał społeczny, płeć, stratyfikacja etniczna oraz habitus i ich wpływ na odżywianie;

4: Od sprzeciwu do zmiany społecznej - kontrola społeczna, konformizm i dewiacja; czynniki zmiany społecznej i szczególna rola technologii;

5: Socjologia zdrowia i medycyny; podsumowanie.