Czym są trendy?
Świat ulega ciągłym transformacjom. Wraz z nimi zmienia się również nasze myślenie. Trendy są opisem tych zmian. Pokazują dynamikę naszego myślenia, naszych potrzeb i wartości. Trendy są jak sejsmograf rejestrujący każdy impuls i wstrząs zachodzący w świecie. Umiejętność ich odczytywania pomaga zrozumieć i właściwie reagować na wszystko, co się dzieje wokół nas.

O jakich trendach mówimy?
Mówimy o wszystkich trendach, m.in. społecznych, technologicznych, ekonomicznych czy środowiskowych. Analiza trendów pokazuje, że zmiany, które się dzieją, dotyczą wszystkich sfer naszej aktywności i decydują o tym, jak żyjemy. Na analizie i kreowaniu trendów uczymy o tym, jak trendy technologiczne zmieniają życie społeczne, a trendy środowiskowe zmieniają ekonomię. Dostarczamy wiedzy o tym, jak poszukiwać porządku w chaosie wydarzeń.

Jaki jest cel analizy trendów?
Celem analizy trendów jest pobudzenie świadomości zmian. Dlatego analiza trendów opiera się przede wszystkim na umiejętnej obserwacji otaczającego świata i wymaga umiejętności wyszukiwania impulsów, które wpłyną na zmiany rzeczywistości. Analiza trendów to zdolność lokalizowania niewielkich sygnałów, które w przyszłości mogą wywołać olbrzymie skutki. Analiza trendów łączy umiejętność obserwacji z kompetencjami badawczymi.

Czy analiza trendów ma zastosowanie w praktyce?
Tak. Badanie trendów pozwala na analizowanie zmian, dzięki czemu można m.in. tworzyć skuteczniejsze strategie biznesowe lub marketingowe. Analiza trendów pozwala również lepiej zrozumieć potrzeby i zachowania ludzi, przez co łatwiej tworzyć skuteczne rozwiązania społeczne. Umiejętność prognozowania i analizowania nadchodzących zmian pozwala lepiej przygotować się na nadchodzącą przyszłość.

Co to jest „kierunek interdyscyplinarny”?
Kierunek interdyscyplinarny jest odpowiedzią na wymagania współczesnego rynku pracy, który oczekuje od ludzielastyczności i wszechstronności. Analiza i kreowanie trendów odpowiada na te potrzeby. Jest to kierunek pozwalający zdobywać wiedzę i umiejętności z różnych dziedzin – ekonomii, filozofii oraz socjologii – dzięki czemu można wieloaspektowo patrzeć na świat.

Po co mi ekonomia, filozofia i socjologia?
Każda z tych dziedzin dostarcza różnych umiejętności, a także pozwala zdobyć wiedzę umożliwiającą szersze spojrzenie na świat.
Dzięki ekonomii dowiesz  się m.in. jak skutecznie kreować wizerunek marki i układać strategie promocyjną, nauczysz się analizować rynek, badać potrzeby konsumentów oraz opracowywać strategie rozwoju, poznasz podstawy marketingu oraz uwarunkowania zachowań konsumentów.
Dzięki filozofii poznasz wnikliwiej kulturę i jej wpływ na człowieka, nauczysz się krytycznego oraz abstrakcyjnego myślenia, poznasz metodę Design Thinking oraz istotę innowacyjności.
Dzięki socjologii dowiesz się jak przeprowadzić i opracowywać badania społeczne, a także analizować ich wyniki , nauczysz się zauważać motywacje kryjące się za zachowaniami ludzi w społeczeństwie, poznasz różne koncepcjestruktur społecznych oraz charakterystykę aktualnych przemian społeczeństwa.

Jak projektujecie?
Podstawowym narzędziem projektowania na analizie i kreowaniu trendów jest Design Thinking. Metodyka Design Thinking pozwala w sposób najbardziej efektywny i interesujący projektować nie tylko produkty i usługi, ale stanowi skuteczne narzędzie zarządzania zespołami. W naszych działaniach  koncentrujemy się na dwóch regułach: pracujemy zespołowo i projektujemy koncentrując się na rzeczywistych potrzebach człowieka.

Czym różni się analiza i kreowanie trendów od innych kierunków studiów?
Analizę i kreowanie trendów wyróżnia przede wszystkim innowacyjność, interdyscyplinarność oraz praktyczność.
Interdyscyplinarność łączy wiele dziedzin i bierze z nich to co najistotniejsze. Będąc studentem analizy i kreowania trendów, jesteś tak naprawdę studentem trzech różnych wydziałów – Wydziału Nauk Ekonomicznych, Wydziału Nauk Społecznych i Wydziału Humanistycznego.
Studiując na analizie i kreowaniu trendów uczysz się zauważać zmiany w swoim otoczeniu i przewidywać ich możliwe skutki, zanim one faktycznie nadejdą.
Praktyczność realizujemy przez rozwój konkretnych umiejętności zdobywanych podczas zajęć praktycznych. Rozwój praktycznych umiejętności możliwy jest między innymi dzięki obecności w programie studiów zajęć o charakterze warsztatowym.

Czy analiza i kreowanie trendów to kierunek teoretyczny?
Analiza i kreowanie trendów to studia, które nie mają wyłącznie charakteru teoretycznego. Wiedza i umiejętności, które zdobywa się na kierunku są  niezbędne, by lepiej rozumieć rzeczywistość, a przez to lepiej na nią wpływać. W procesie nauczania wykorzystujemy metodykę Design Thinking, którą z sukcesem wykorzystują największe światowe firmy, takie jak Ikea, Apple czy Shimano. Umiejętność sensownego i zaplanowanego działania oraz zdolność pracy w zespołach stanowią współcześnie wyróżnik innowacyjności. Są również miarą skuteczności firm i instytucji. Wiedza i umiejętności w zakresie Design Thinking, którą przekazujemy na analizie i kreowaniu trendów, w naszej opinii, pozwalają skutecznie projektować wszystkie działania, które zapewniają możliwość osiągnięcia przewagi w każdej płaszczyźnie działania. Dlatego też dużą część programu studiów zajmują warsztaty, na których  uczymy rzeczy praktycznych.

Nie jestem zbyt kreatywny, czy mimo tego się nadaję?
Nie stanowi to problemu. Kreatywność nie jest warunkiem koniecznym do studiowania analizy i kreowania trendów, na tym kierunku przydaje się wiele innych zdolności, np. zdolność do analitycznego myślenia. Jeśli jednak posiadasz pewne pokłady kreatywności, być może uda się je w pełni wyzwolić na Warsztatach kreatywnego myślenia – jednym z przedmiotów wchodzących w skład programu studiów analizy.

Studiuję już jeden kierunek. Czy dam radę połączyć to ze studiowaniem na analizie i kreowaniu studiów?
Oczywiście. Wielu obecnych studentów analizy i kreowania studiuje już jakiś kierunek lub pracuje zawodowo. Nauka na drugim kierunku studiów jest jednym z powodów do ubiegania się o indywidualną organizację studiów (IOS). Wystarczy złożyć podanie a połączenie tych dwóch obowiązków stanie się łatwiejsze. Student z przyznanym IOS-em ma prawo do indywidualnego ustalania z prowadzącym zajęcia terminów czy formy zaliczenia przedmiotu.

Gdzie mogę pracować po skończeniu studiów?
Studia na analizie i kreowaniu trendów dostarczają podstaw do pracy w wielu różnych branżach, mogą to być zarówno działy kreatywne czy działy  wdrożeniowe nowych produktów. Możliwa jest również praca w agencjach marketingowych, jednostkach badawczych, a także rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej. Na studiach dowiesz się również, jakie zawody i kompetencje będą dominować w przyszłości, może to zainspiruje Cię do stworzenia własnego, innowacyjnego miejsca pracy?

Gdzie odbywają się praktyki zawodowe?
Praktyki można odbyć we wszystkich instytucjach, które uznasz za wartościowe dla własnego rozwoju. Za praktykę uznaje się również pracę, którą wykonujesz. Możliwe jest również zaliczenie praktyk zawodowych na podstawie aktywności na studiach, np. współpracy przy projektach inicjowanych i realizowanych przez pracowników. Niektórzy studenci analizy i kreowania trendów mają zaliczoną praktykę zawodową na długo przed wymaganym terminem.

Czy projektujecie ubrania?
Zła wiadomość dla osób zainteresowanych pracą projektanta mody – niestety, nie projektujemy ubrań, nie nauczysz się z nami dobierać materiałów ani rysować szkiców modowych. Należy jednak dodać, że trendy są zauważalne również w tej sferze. Nauczymy Cię, jak analizować i wykorzystywać trendy do rozmaitych działań, również tych związanych z modą. Dzięki temu będziesz mógł uwzględniać najnowsze trendy planując swoją następną kolekcję.

Jeżeli masz pytanie o studia, którego tutaj nie znalazłeś, napisz! Postaramy się szybko odpowiedzieć.

www.facebook.com/analizaikreowanietrendow

trendy@uwm.edu.pl