Katedra Aksjologicznych Podstaw Edukacji
Studia uzupełniające (II stopnia)

NOWA SPECJALNOŚĆ OD ROKU AKADEMICKIEGO 2013/2014

„DIAGNOSTYKA PEDAGOGICZNA

Z EDUKACJĄ MIĘDZYKULTUROWĄ”

(studia stacjonarne i niestacjonarne IIo)

 

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. Nr 228, poz. 1487), Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z 17 listopada 2010 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. Nr 228, poz. 1488) oraz na podstawie Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r.  w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. z 6 lutego 2012 r. , poz. 131), jak również w efekcie wieloletnich badań diagnostycznych prowadzonych przez pracowników WNS  (opublikowanych),  a także na bazie sondażu przeprowadzonego w roku 2012 wśród studentów III roku studiów licencjackich (Io) kierunków pedagogicznych (liczebność próby reprezentatywnej - 250 j.s. ) proponujemy Państwu nową specjalność na kierunku „Pedagogika”, o nazwie: DIAGNOSTYKA PEDAGOGICZNA Z EDUKACJĄ MIĘDZYKULTUROWĄ”.

Proponowana siatka godzin uwzględnia przepisy określone w w/wym. aktach normatywnych, odnoszące się do realizacji modułów i ich komponentów- moduł 2 „Przygotowanie w zakresie psychologiczno-pedagogicznym” (moduł wiodący), moduł 3 „Przygotowanie  w zakresie dydaktycznym” oraz moduł 4 „Przygotowanie do nauczania kolejnego przedmiotu/prowadzenia zajęć”.

Po dwuletnich studiach magisterskich uzupełniających, o specjalności            DIAGNOSTYKA  PEDAGOGICZNA  Z EDUKACJĄ MIĘDZYKULTUROWĄabsolwent powinien dysponować podstawową wiedzą ogólnopedagogiczną, psychopedagogiczną, socjologiczną i psychologiczną, niezbędną do zrozumienia psychospołecznego kontekstu edukacji międzykulturowej oraz potrzeby profesjonalnej diagnostyki pedagogicznej i psychopedagogicznej.

Powinien także opanować praktyczne umiejętności w zakresie komunikacji interkulturowej, kompetencji kulturowych oraz w zakresie posługiwania się profesjonalnym warsztatem diagnostycznym (profesjonalny warsztat diagnostyczny pedagoga i psychopedagoga). Nadto powinien dysponować umiejętnościami wzbogacania, doskonalenia swojej wiedzy i kompetencji  w zakresie praktycznego działania oraz tworzenia własnego warsztatu diagnostycznego i metodycznego w obszarze pedagogiki, psychopedagogiki i edukacji międzykulturowej (mającej na celu wykształcenie osób przeciwnych negatywnej stereotypizacji, marginalizacji i izolacji przedstawicieli innych kultur oraz osób wolnych od uprzedzeń rasowych czy ksenofobii).

Proponowane studia są podstawą do:

1)     zdobycia rzetelnego przygotowania do zawodu atrakcyjnego na współczesnym, polskim rynku pracy (potwierdzają to przeprowadzone badania diagnostyczne oraz zapotrzebowanie na edukację wielokulturową na wszystkich szczeblach kształcenia);

2)     rozwinięcia umiejętności refleksyjnej oceny problematyki wielokulturowości w społeczeństwie polietnicznym, jakim jest społeczeństwo polskie;

3)     zdobycia umiejętności prowadzenia profesjonalnej diagnozy pedagogicznej i psychopedagogicznej – będącej bazą do wszystkich profesjonalnych działań, tj. np. edukacja nastawiona na indywidualne podejście do ucznia, pomoc, opieka, wsparcie społeczne, interwencja czy terapia pedagogiczna.

Oferta nasza uwzględnia przede wszystkim nowe Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 17 listopada 2010, które weszło w życie z dniem 1 września 2011 r.  nakładające obowiązek tworzenia w każdej placówce dydaktyczno-wychowawczej zespołów diagnostycznych, mających na celu:

4)     prowadzenie badań i działań diagnostycznych w obszarze pedagogiki i psychopedagogiki;

5)     planowanie i koordynowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej;

6)     podejmowanie (na bazie diagnozy) działań mediacyjnych i remediacyjnych;

7)     podejmowanie (na bazie diagnozy) działań związanych ze wsparciem społecznym, opieką i interwencją kryzysową;

8)     wspieranie (na bazie diagnozy) mocnych strony uczniów/wychowanków,

9)     dokonywanie oceny (postdiagnoza) efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

 

Oferowana przez nas nowa specjalność pedagogiczna służy zdobyciu przez studentów umiejętności praktycznych w zakresie prowadzenia profesjonalnej diagnozy pedagogicznej i psychopedagogicznej oraz działalności pedagogicznej w zakresie planowania, prowadzenia i organizowania zajęć w obszarze edukacji międzykulturowej (na wszystkich szczeblach kształcenia). Jest ona także odpowiedzią na zapotrzebowanie na profesjonalnie przygotowaną kadrę pedagogiczną na wielokulturowym obszarze Warmii i Mazur oraz ze względu na otwarcie bezwizowego ruchu granicznego z Obwodem Kaliningradzkim Federacji Rosyjskiej.

Nadto studiowanie specjalności: „Diagnostyka pedagogiczna z edukacją międzykulturową” przygotowuje do praktycznej nauki zawodu, a dzięki wprowadzeniu do rozkładu zajęć punktów ECTS studia te umożliwiają absolwentom podjęcie pracy za granicą, na bazie automatycznej nostryfikacji dyplomu.

 

Biorąc pod uwagę najnowsze trendy na rynku zawodowym oraz najnowsze przepisy prawa stanowionego przez Ministerstwo Nauki i szkolnictwa Wyższego oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej absolwenci specjalności: „DIAGNOSTYKA PEDAGOGICZNA Z EDUKACJĄ MIĘDZYKULTUROWĄbędą mogli podjąć pracę:

-        w publicznych i niepublicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (profesjonalna diagnoza - pedagog-diagnosta;

-        w świetlicach terapeutycznych, socjoterapeutycznych i środowiskowych (terapia psychopedagogiczna);

-        w charakterze koordynatora zespołu diagnostyczno-terapeutycznego w szkole lub placówce;

-        w charakterze pedagoga diagnosty (profesjonalna diagnoza uczniów / wychowanków);

-        w charakterze pedagoga terapeuty (profesjonalna interwencja pedagogiczna, terapia pedagogiczna i psychopedagogiczna, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne i korekcyjno-wyrównawcze);

-        w ośrodkach interwencji kryzysowej (profesjonalna diagnoza, interwencja i terapia psychopedagogiczna);

-        w szkołach (praca pozalekcyjna z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych, tj. np. prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, korekcyjno- wyrównawczych oraz terapeutycznych);

-        w różnorodnych placówkach o charakterze dydaktyczno-opiekuńczo-wychowawczym, prowadzących działalność na rzecz imigrantów lub/i uchodźców;

-        w centrach udzielających pomocy uchodźcom, imigrantom oraz osobom odmiennym kulturowo;

-        w ośrodkach dla cudzoziemców nadzorowanych przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych;

-        w charakterze funkcjonariuszy Straży Granicznej i Policji pracujących na co dzień z cudzoziemcami.

 

Przedstawione powyżej argumenty oraz opublikowane i przeprowadzone badania diagnostyczne, podobnie jak  najnowsze przepisy prawa potwierdzają, iż utworzenie tejże  specjalności studiów było w pełni uzasadnione.

  Joomla themes free, best hosting company.