Dr Anna Jarmuszkiewicz
Publikacje
Książki i monografie:
- Tropy Prousta. Problemy recepcji literackiej w literaturze polskiej po 1945 r., Universitas, Kraków 2019.
- (wraz A. Smywińską-Pohl), Odkrywanie niedostępnego. Utwory osierocone w dorobku studentów pochodzenia żydowskiego z Wydziału Filozoficznego Uniwersytetu Jagiellońskiego, Wyd. Libron, Kraków 2018.
Artykuły w czasopismach:
- „Dobra reprodukcja obrazów”. „Dzieło” Émile’a Zoli w przekładach Aleksandry Callierowej i Hanny Szumańskiej-Grossowej, „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” 2022, nr 43(63).
- Dom versus ściana. Gesty uobecnienia Stanisława Barańczaka w przestrzeni Poznania, „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” 2019, nr 36(56).
- Recepcja literacka – jak może być rozumiana we współczesnym literaturoznawstwie?, „Pamiętnik Literacki” 2019, nr 1.
- Montesquieu in Poland by Majer Korzennik, „Scripta Judaica Cracoviensia” 2018, nr 16.
- (współaut. z Anną Smywińską-Pohl), Dzieła osierocone jako wyzwanie dla humanistyki, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 2018, nr 3.
- Utwory osierocone jako zagadnienie prawa i kultury, „Tematy i Konteksty” 2017.
- Les représentations de la mémoire affective : la réception de l’œuvre de Marcel Proust par Joseph Czapski, « Le Bulletin Marcel Proust » 67 (2017).
- Zmiany w zakresie konotacji semantycznych nazw kolorów w opowiadaniach Brunona Schulza, „Schulz/Forum” nr 2, 2017.
- Polskie przekłady ostatnich tomów Marcela Prousta. Problemy ideologiczne lat 40. i 50. XX wieku, „Pamiętnik Literacki” nr 2, 2017.
10. La réception littéraire de Marcel Proust en Pologne, « Le Bulletin Marcel Proust » 64 (2014).
11. Nawigowani Proustem, „Teksty Drugie” 2014, nr 4, s. 258-277.
12. Alchemia słowa, alchemia obrazu, „Polonistyka” 2011, nr 11, s. 46-50.
13. Fotografia i pamięć post-traumatyczna. Przykład „Pensjonatu” Piotra Pazińskiego, „Lamus” 2011/2, s. 28-36.
14. Proust: źródła inspiracji. Język, lektura, interpretacja, „Homo Communicativus” 2011, nr 1, s. 75-82.
15. Zanotowane w sepii – obrazki, szkice, fotografie Bolesława Prusa, „Podteksty” 2010, nr 1.
16. Pisarze widzenia nowoczesnego. O patrzeniu (i pisaniu) z perspektywy dagerotypowej, „Podteksty” 2009, nr 1.
17. Homo multiplex: upleciony ze sprzeczności. Podmiot graniczny w poezji Tadeusza Micińskiego, „Podteksty” 2009, nr 4.
18. Utrata, jedna z (możliwych) przyczyn smutku myśli. O „Młynach” Jarosława Iwaszkiewicza, „Podteksty” 2008, nr 2.
19. Obraz utkany z odblasków. Marcela Prousta fotograficzne percypowanie rzeczywistości, „Podteksty” 2008, nr 1.
Artykuły w tomach zbiorowych
- Sylwetka naukowa Nelli Marguliesówny z Wydziału Filozoficznego Uniwersytetu Jagiellońskiego, [w:] Z dziejów i kultury Żydów w Galicji, red. M. Galas, W. Wierzbieniec, Rzeszów 2018.
- Problem utworów osieroconych – przykład dorobku Zofii Bronisławy Dortheimer z Wydziału Filozoficznego Uniwersytetu Jagiellońskiego, [w:] Żydowscy sąsiedzi, red. K. Morta, Ostrów Wielkopolski – Wrocław 2018.
- Utwory osierocone: obce, bo nieznane?, [w:] Kultury obcości, red. M. Jedliński, Poznań 2017.
- Widma i emanacje. O związkach fotografii ze śmiercią. Przypadek Prousta, [w:] Pomiędzy tożsamością a obrazem, red. M. Markiewicz, A. Stronciwilk, P. Ziegler, Katowice 2016.
- (R)ewolucja postrzegania. Wynalazek czy odkrycie fotografii?, [w:] Praktyka-utopia-metafora. Wynalazek w XIX wieku, red. J. Kubicka, M. Litwinowicz-Droździel, Warszawa 2015.
- Aforyzm w nowoczesnej powieści – Proust i Myśliwski, [w:] Aforyzm europejski. Studia i szkice, red. A. Jarzyna, J. Jęcz, M. Junkiert, K. Kuczyńska-Koschany, Kraków 2015.
- „Występek”? Michał P. Markowski cytuje Prousta, [w:] Opus citatum. O cytacie w kulturze, red. A. Jarmuszkiewicz, J. Tabaszewska, Kraków 2014, s. 49-57.
- Współczesne badania nad recepcją literacką w kontekście literatury światowej oraz pamięci kulturowej, [w:] Mapy świata, mapy ciała. Geografia i cielesność w literaturze, red. A. Jastrzębska, Kraków 2014, s. 15-32.
- Retoryka kulturowa jako model recepcji i interpretacji, [w:] Prze(d)sądy. O czytaniu kultury, red. J. Czurko, M. Wróblewski, Łódź 2014, s. 29-38.
10. Piętno Prousta. Budowanie tożsamości w polskiej prozie po 1989 roku (na wybranych przykładach), [w:] Pęknięcia, granice, przemiany, red. K. Kurdziel, A. Latocha, J. Wróbel, Kraków 2013, s. 37-47.
11. Pakt o zawieszeniu niewiary. Jak czytać „Rok myśliwego” Czesława Miłosza?, [w:] Twórca – dzieło – badacz, red. E. Januszek, M. Jarząbek, M. Kobielska, Kraków 2013, s. 153-163.
12. Kanon i tradycja w perspektywie literatury światowej, [w:] Tradycja współcześnie: repetycja czy innowacja?, red. A. Jarmuszkiewicz, J. Tabaszewska, Kraków 2012, s. 11-19.
13. Proust jako literacki gadżet? Problemy recepcji literackiej, [w:] Wymiary powrotu w literaturze, red. M. Garbacik, P. Kawulok i in., Kraków 2012, s. 165-170.
14. Pomiędzy zapisywaniem a wymazywaniem. Fotograficzna czasoprzestrzeń miasta, [w:] Chronotop bycia. Człowiek wobec fenomenu czasoprzestrzeni, red. P. Kwiatkowski, L. Wiśniewski, Poznań 2012, s. 31-46.
15. Ćwiczenia (z) pamięci. Subiektywizacja czasu w twórczości Marcela Prousta i Zygmunta Haupta, [w:] Trauma, pamięć, wyobraźnia, red. Z. Podniesińska, J. Wróbel, Kraków 2011, s. 203-212.
16. Odblaski. Fotografowanie ciała w polskiej poezji najnowszej, [w:] Literatura w mediach. Media w literaturze. Doświadczenia odbioru, red. K. Taborska, W. Kuska, Gorzów Wielkopolski 2010, s. 123-129.
Recenzje:
- Światowa historia literatury polskiej. Interpretacje, red. Magdalena Popiel, Tomasz Bilczewski, Stanley Bill, Kraków 2020, „Prace Literaturoznawcze” 2022, nr 10.
- Łagodne światło obrazu (J. Hartwig, Wiersze wybrane), grudzień 2010, http://www.e-splot.pl/
- W gruncie rzeczy wiersze są smutne (Poeci na nowy wiek), czerwiec 2010, http://www.e-splot.pl/
- Bohema z Gordon Square (wystawa – Grupa Bloomsbury), 2010, www.e.CzasKultury.pl
- Światło w zaułkach (wystawa fotografii – A. Feininger), „Tygodnik Powszechny” 25 lipca 2010 (30/2010).
Redakcja tomów zbiorowych:
- Tradycja współcześnie: repetycja czy innowacja?, red. A. Jarmuszkiewicz, J. Tabaszewska, Kraków 2012.
- Opus citatum. O cytacie w kulturze, red. A. Jarmuszkiewicz, J. Tabaszewska, Kraków 2014.