Treści wykładów stanowią zagadnienia związane z nauczaniem literatury polskiej i obcej oraz kształceniem kompetencji językowych i komunikacyjnych na poziomie wszystkich etapów edukacyjnych. Podejmowane są treści niezbędne do przygotowania absolwenta do nauczania przedmiotu szkolnego nazywanego tradycyjnie „językiem polskim”.
Przedmiot w kontekście intelektualnej i moralnej sylwetki absolwenta szkoły. Miejsce przedmiotu szkolnego „język polski” wśród innych przedmiotów nauczania. Źródła i struktura wiedzy przedmiotowej. Odniesienia przedmiotu do osiągnięć literaturoznawstwa i językoznawstwa. Projektowanie procesu kształcenia. Planowanie kierunkowe, wynikowe i metodyczne. Struktura różnych typów lekcji. Strategie dydaktyczne i metody nauczania w kontekście zakładanych celów nauczania z uwzględnieniem możliwości ucznia. Integracja treści kształcenia wewnątrz przedmiotu oraz między różnymi przedmiotami szkolnymi. Kształtowanie pojęć, zasad, postaw i umiejętności praktycznych. Pomiar dydaktyczny. Kształtowanie kompetencji kluczowych. Wykorzystanie technologii informacyjnej w nauczaniu. Interakcje nauczyciela i ucznia na lekcji.
Celem zajęć jest wyposażenie studenta w wiedzę i umiejętności praktyczne z zakresu dydaktyki przedmiotowej, tj. metodyki nauczania literatury i języka polskiego.