×

prof. dr hab. Paweł Skrzypek

          Po ukończeniu PSM IIst. im F.Chopina w Warszawie w klasie Haliny Dzierżanowskiej (1972) i studiów w warszawskiej PWSM w klasie Danuty Dworakowskiej, w latach 1979-1983 odbył czteroletnie podyplomowe studia mistrzowskie pod kierunkiem wybitnego polskiego pianisty i pedagoga - Ryszarda Baksta w Royal Northern College of Music w Manchestrze, gdzie uzyskał dyplom Professional Performance RNCM (PPRNCM) z najwyższym wyróżnieniem. Studia u Ryszarda Baksta, będącego absolwentem klasy Zbigniewa Drzewieckiego, a także jednym z ostatnich studentów Konstantego Igumnowa i Henryka Neuhausa w Moskwie, i tym samym spadkobiercą tradycji wielkiej szkoły rosyjskiej, wywarły decydujący wpływ na pianistykę Pawła Skrzypka i jego estetykę muzyczną.
          Jeszcze w czasie studiów w Warszawie Paweł Skrzypek był stypendystą Towarzystwa im. Fryderyka Chopina, a w okresie studiów w Wielkiej Brytanii - poza wyróżnieniami festiwalowymi i pomniejszymi nagrodami konkursowymi - był członkiem polskiej ekipy w Konkursie Chopinowskim w 1980 roku oraz został laureatem Pierwszych Nagród międzynarodowych konkursów pianistycznych w Londynie (I Brytyjski Konkurs Chopinowski) i Birmingham (ex-eaquo z brazylijskim pianistą Jose Feghali - zwycięzcą Konkursu Van Cliburna w Texasie). W Anglii, w 1992 roku otrzymał też prestiżowy medal „The Worshipful Company of Musicians of London" za osiągnięcia w dziedzinie pianistyki. Od 1984 roku, równolegle z doskonale rozwijającą się działalnością koncertową niezwykle intensywnie zajął się w Warszawie pedagogiką i otrzymał wiele nagród za osiągnięcia także w tej dziedzinie, w tym szereg Nagród Centrum Edukacji Artystycznej, trzykrotnie Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (1998, 2008, 2018) oraz srebrną odznakę „Gloria Artis" (2017).        
            Paweł Skrzypek w latach 1992-2004 kierował sekcją fortepianu w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Warszawie i od 2004 roku został dyrektorem tej renomowanej szkoły. Funkcję tę pełni do chwili obecnej. Ponadto od 1989 do 1993 roku pracował w Katedrze Fortepianu Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie - rozpoczynając pracę jako asystent prof. Czesława Stańczyka - uzyskał kwalifikacje I stopnia (1992). Pracował w średnich szkołach muzycznych w Płocku i w Krakowie (PSM II st. im Władysława Żeleńskiego), a także przez rok w Akademii Muzycznej we Wrocławiu (1993-1994) i przez dziesięć lat w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym (2006-2016). Od 2004 roku pracuje też w Instytutcie Muzyki Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Habilitował się (kwal.IIst.) w 1995 roku w Akademii Muzycznej w Poznaniu, a 23 lata później, w 2018 roku otrzymał tytuł profesora sztuk muzycznych.
            Od maja 2006 roku do końca września 2013 roku Paweł Skrzypek pełnił funkcję Prezesa Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Fortepianu EPTA-Poland, a od września 2018 roku pełni funkcję Przewodniczącego Rady ds. Szkolnictwa Artystycznego przy Ministrze Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zasiada w jury wielu krajowych i międzynarodowych konkursów pianistycznych, jest autorem i przewodniczącym jury Pianistycznego Konkursu Muzycznego CEA, a także przewodniczącym Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w Hong Kongu (2013, 2019).
           W ciągu ponad 30 lat jego uczniowie i studenci zdobywali czołowe nagrody w ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach pianistycznych. Obecnie, z racji wielu działań o charakterze organizacyjnym, instytucjonalna działalność pedagogiczna Pawła Skrzypka straciła na aktywności; ogniskuje się on na szerszych działaniach edukacyjnych, takich jak Warszawskie Warsztaty Pianistyczne (w 2019 roku będzie miała miejsce 20-ta, jubileuszowa edycja tego kursu). Zapraszany był na mistrzowskie kursy interpretacji w kraju i za granicą. Prowadził je w takich krajach jak Malezja, Indonezja, Tajlandia, Japonia, Algieria i Tunezja. W latach 1990 - 2005 zapraszany był regularnie do uczelni i uniwersytetów amerykańskich, gdzie prowadził kursy mistrzowskie w kilkunastu uczelniach Zachodniego Wybrzeża, miedzy innymi w tak renomowanych szkołach jak University of California w Los Angeles i San Francisco Conservatory of Music. Poza Warszawskimi Warsztatami Pianistycznymi był założycielem i dyrektorem artystycznym działającego w latach 1999 - 2009 międzynarodowego kursu pianistycznego prowadzonych przez powołany przez niego „Gold Country Piano Institute" w Nevada City w Kalifornii (USA), gdzie w skład kadry kierowanego przezeń zespołu wchodzili pianiści o światowej renomie - profesorowie John Perry z Los Angeles, Lee Kum-Sing z Vancouveru, Thomas Hecht z Singapuru oraz Mark Ray i Graham Scott z Manchesteru.
             Z intensywną pracą pedagogiczną Paweł Skrzypek godził szeroką działalność koncertową. Był gościem wszystkich filharmonii w kraju, kilkunastokrotnie występował w krajowych i zagranicznych festiwalach pianistycznych, w tym wielokrotnie w Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku oraz w Międzynarodowym Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach-Zdroju, brał tez udział w międzynarodowych festiwalach w Sintrze w Portugalii oraz w Algierze. Zajmował się też kameralistyką, współpracując między innymi z renomowanym kwartetem smyczkowym „Camerata" oraz tenorem Leszkiem Świdzińskim. Koncertował w niemal wszystkich krajach Europy, a poza Europą - w północnej Afryce (Algeria, Tunezja) i południowo-wschodniej Azji (Japonia, Malezja, Indonezja, Tajlandia, Korea Południowa, Hong Kong) oraz Stanach Zjednoczonych i Kanadzie, wykonując recitale i będąc solistą koncertów symfonicznych. Jego amerykański debiut miał miejsce w Sacramento w Kalifornii w 1990 roku, rosyjski - w 1992 roku, kiedy wystąpił w Moskwie z recitalem przed sześciotysięczna publicznością w Pałacu Zjazdów na Kremlu, a japoński w roku 2003. Głównym nurtem jego repertuaru były dzieła wielkiej pianistyki zawierające takie dzieła jak Sonata Op.111 Beethovena, „Obrazki z Wystawy" Musorgskiego, „Pietruszka" Strawińskiego, I Koncert fortepianowy Brahmsa i II Koncert fortepianowy Prokofiewa. Wiele miejsca, obok dzieł Chopina, poświęcał też muzyce polskiej, wykonując i nagrywając archiwalnie znaczące pozycje takich kompozytorów jak Ignacy Feliks Dobrzyński (Koncert fortepianowy), Henryk Melcer (Utwory fantastyczne) i Ignacy Jan Paderewski (Wariacje i Fuga es-moll). Obecnie, z okazji 100-nej Rocznicy Niepodległości Polski firma płytowa DUX przygotowuje we współpracy z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego edycję kompletu jego archiwalnych nagrań muzyki polskiej dokonanych w latach 1984-1994. Nagrywał także dla wielu stacji telewizyjnych i radiowych, wśród nich dla BBC, I-go Programu TV i Radia Rosji, kalifornijskiej wytwórni PianoDisc oraz National Public Radio Washington (NPR), które transmitowało jego recital w Austin w Teksasie na obszar całych Stanów Zjednoczonych.