English French German Italian Portuguese Russian Spanish

Koła naukowe

Statystyki

Użytkowników : 880
Artykułów : 134
Zakładki : 6
Odsłon : 369059

Współpraca

B&R

Subskrypcja RSS






Kompetencje rzeczoznawcy samochodowego PDF Drukuj
niedziela, 24 marca 2013 16:40

Wydanie 4 z dnia 31.03.2005 r.
I - Technika samochodowa

1.Identyfikacja pojazdów, ustalenie marki, typu oraz rodzaju pojazdu i roku produkcji.
1.1.Systematyka VIN, sposoby badań oryginalności znaków;
1.2.Części składowe numeru VIN;
1.3.Identyfikacja pojazdu z ustaleniem roku produkcji, rejestracji, parametrów technicznych pojazdu i silnika, wyposażenia dodatkowego, powłoki lakierowej, ogumienia.

2.Określanie autentyczności numeru identyfikacyjnego pojazdu.
2.1.Badania organoleptyczne.
2.2.Badania mechanoskopijne.
2.3.Ustalanie pierwotnych numerów identyfikacyjnych oraz zasady postępowania w sprawach o wykluczenie ingerencji w pole numerowe.

3.Ocena stanu technicznego pojazdu, nadwozia, silnika i jego zespołów, ogumienia i oświetlenia.
3.1.Dane techniczne pojazdu.
3.2.Data rejestracji i badań technicznych.
3.3.Przebieg całkowity.
3.4.Powłoka lakierowa.

4.Ustalanie zgodności stanu faktycznego pojazdu z wymaganiami właściwych warunków technicznych.

5.Ocena stanu technicznego pojazdów po wykonanych naprawach, między innymi: kryteria oceny stanu technicznego nadwozi i kabin, silnika, zespołów przeniesienia napędu, układu kierowniczego, hamulcowego, zawieszeń i powłoki lakierowej.

6.Opiniowanie pojazdów zabytkowych, unikatowych, kolekcjonerskich, typu SAM i opracowanie dokumentacji pojazdu:
6.1.Akty prawne dotyczące pojazdów zabytkowych i SAM.
6.2.Sposoby wykonywania dokumentacji technicznej pojazdu zabytkowego i kolekcjonerskiego.
6.3.Protokół oceny stanu technicznego pojazdu zabytkowego.
6.4.Kwalifikowanie pojazdów jako unikatowe lub mające szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji.

7.Badania zużycia paliwa:
7.1.Badania zużycia paliwa dla potrzeb eksploatacji pojazdów.
7.2.Metodyka badań.
7.3.Warunki techniczne wykonywania pomiarów.
7.4.Urządzenia pomiarowe.
7.5.Trasa pomiarowa – wymagania, które musi spełniać trasa pomiarowa.
7.6.Obliczanie wyników zużycia paliwa.

8.Badania układów zasilania, w tym instalacji LPG.
8.1.Metody pomiarowe.
8.2.Rodzaje układów zasilania silników.
8.3.Aparatura pomiarowa układów zasilania silników.

9.Badania układów spalania pod kątem ekologii.
9.1.Znajomość zasad regulaminów i dyrektyw dotyczących dopuszczalnych ilości związków toksycznych w spalinach silników spalinowych.
9.2.Metody i aparatura pomiarowa.

10.Ocena jakości powłok lakierowych.
10.1.Praktyczne wiadomości z dziedziny lakiernictwa samochodowego.
10.2.Główne składniki lakierów samochodowych.
10.3.Rodzaje powłok lakierowych.
10.4.Materiały stosowane w naprawach lakierniczych.
10.5.Wady powłok lakierowych.
10.6.Ocena powłoki lakierowej po naprawie.

11.Homologacja pojazdów.

12.Znajomość regulacji prawnych w zakresie homologacji.

II – Ruch drogowy, w tym rekonstrukcja zdarzeń drogowych

1.Znajomość krajowych aktów prawnych dotyczących pojazdów i ruchu drogowego.
2.Znajomość międzynarodowych aktów prawnych dotyczących bezpieczeństwa i parametrów pojazdów.
3.Teoria ruchu pojazdów.
4.Organizacja ruchu drogowego i bezpieczeństwa jego użytkowników.
5.Bezpieczeństwo czynne i bierne.
6.Zastosowanie najnowszych rozwiązań elektronicznych systemów bezpieczeństwa w samochodzie np. ABS, ASR, ESP, AIR-B, GPS.
7.Energochłonność i zasady odkształceń pojazdów.
8.Rekonstrukcja zdarzeń drogowych i zaistniałych uszkodzeń pojazdów.
9.Posługiwanie się specjalistycznymi programami komputerowymi w rekonstrukcji zdarzeń drogowych.
10.Przystawanie geometryczne i fizyczne w odwzorowaniu uszkodzeń powstałych w wypadku drogowym.
11.Charakterystyka metody SILIBARA i jej zastosowanie w rekonstrukcji wypadku z udziałem pieszego.
12.Parametry decydujące o skutkach zderzenia pojazdów.
13.Warunki dopuszczające pojazd do eksploatacji na drogach publicznych.
14.Metodologia sporządzania opinii biegłego w skutkach zdarzenia drogowego.
15.Charakterystyka tachografów w pojeździe samochodowym i jej wpływ na analizę zdarzeń drogowych.
16.Specyfika analizy powypadkowej z udziałem pojazdów specjalnych, w tym jednośladowych.

III – Wycena wartości oraz koszty i jakość napraw pojazdów

1.Określenie wartości rynkowej pojazdu.
1.1.Omówienie pojęć wartości pojazdu: wartości bazowej, rzeczywistej, celnej, rynkowej.
1.2.Określenie wartości pojazdu z uwzględnieniem wskaźników wartości.
1.3.Znajomość programów dotyczących wyliczania wartości rynkowej pojazdu.

2.Ustalenie zakresu uszkodzeń pojazdów po wypadkach, kradzieżach itp. Obliczanie szkód w pojazdach dla towarzystw ubezpieczeniowych.
2.1.Identyfikacja pojazdu.
2.2.Rodzaj i opis uszkodzeń pojazdu.
2.3.Opis i kwalifikacja uszkodzeń pojazdu.
- Kolejność opisu uszkodzeń.
- Dokumentacja fotograficzna.
- Ustalenie czasu naprawy pojazdu, części, zespołów.

3.Sporządzanie kosztorysów napraw w systemie AUDATEX, EUROTAX, INFO-EKSPERT.
3.1.Pojęcie systemu informatycznego.
3.2.Charakterystyka ogólna systemu w rozliczeniach szkód.
3.3.Baza danych.
3.4.Karta typu – komputerowy formularz.
3.5.Ogólna charakterystyka systemu w rozliczeniach szkód.
3.6.Kalkulacja szkód komunikacyjnych w oparciu o katalogi i program komputerowy.
3.7.Rozwój technologii informatycznych i możliwości ich wykorzystania w procesie likwidacji szkód.

4.Weryfikacja kosztorysów napraw pojazdów.
4.1.Umiejętność wykonania oraz weryfikacja kosztorysów naprawy powypadkowej pojazdu, w świe-tle wymagań towarzystw ubezpieczeniowych i wymaganych technologii napraw w warsztacie naprawczym.
4.2.Wykorzystanie opisu uszkodzeń bądź „karty typu” w systemie AUDATEX.
4.3.Ustalenie wysokości szkody.
- Koszt robocizny.
- Koszt części zamiennych.
- Wartość pozostałości.
- Wielkość szkody całkowitej.
4.4.Określenie ubytku wartości pojazdu w wyniku naprawy nadwozia.

 

 

WYD.  Rada Techniczna Zarządu Głównego Polskiego Związku Motorowego.

 
MECHATRONIKA |