Wydanie 4 z dnia 31.03.2005 r. I - Technika samochodowa
1.Identyfikacja pojazdów, ustalenie marki, typu oraz rodzaju pojazdu i roku produkcji. 1.1.Systematyka VIN, sposoby badań oryginalności znaków; 1.2.Części składowe numeru VIN; 1.3.Identyfikacja pojazdu z ustaleniem roku produkcji, rejestracji, parametrów technicznych pojazdu i silnika, wyposażenia dodatkowego, powłoki lakierowej, ogumienia.
2.Określanie autentyczności numeru identyfikacyjnego pojazdu. 2.1.Badania organoleptyczne. 2.2.Badania mechanoskopijne. 2.3.Ustalanie pierwotnych numerów identyfikacyjnych oraz zasady postępowania w sprawach o wykluczenie ingerencji w pole numerowe.
3.Ocena stanu technicznego pojazdu, nadwozia, silnika i jego zespołów, ogumienia i oświetlenia. 3.1.Dane techniczne pojazdu. 3.2.Data rejestracji i badań technicznych. 3.3.Przebieg całkowity. 3.4.Powłoka lakierowa.
4.Ustalanie zgodności stanu faktycznego pojazdu z wymaganiami właściwych warunków technicznych.
5.Ocena stanu technicznego pojazdów po wykonanych naprawach, między innymi: kryteria oceny stanu technicznego nadwozi i kabin, silnika, zespołów przeniesienia napędu, układu kierowniczego, hamulcowego, zawieszeń i powłoki lakierowej.
6.Opiniowanie pojazdów zabytkowych, unikatowych, kolekcjonerskich, typu SAM i opracowanie dokumentacji pojazdu: 6.1.Akty prawne dotyczące pojazdów zabytkowych i SAM. 6.2.Sposoby wykonywania dokumentacji technicznej pojazdu zabytkowego i kolekcjonerskiego. 6.3.Protokół oceny stanu technicznego pojazdu zabytkowego. 6.4.Kwalifikowanie pojazdów jako unikatowe lub mające szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji.
7.Badania zużycia paliwa: 7.1.Badania zużycia paliwa dla potrzeb eksploatacji pojazdów. 7.2.Metodyka badań. 7.3.Warunki techniczne wykonywania pomiarów. 7.4.Urządzenia pomiarowe. 7.5.Trasa pomiarowa – wymagania, które musi spełniać trasa pomiarowa. 7.6.Obliczanie wyników zużycia paliwa.
8.Badania układów zasilania, w tym instalacji LPG. 8.1.Metody pomiarowe. 8.2.Rodzaje układów zasilania silników. 8.3.Aparatura pomiarowa układów zasilania silników.
9.Badania układów spalania pod kątem ekologii. 9.1.Znajomość zasad regulaminów i dyrektyw dotyczących dopuszczalnych ilości związków toksycznych w spalinach silników spalinowych. 9.2.Metody i aparatura pomiarowa.
10.Ocena jakości powłok lakierowych. 10.1.Praktyczne wiadomości z dziedziny lakiernictwa samochodowego. 10.2.Główne składniki lakierów samochodowych. 10.3.Rodzaje powłok lakierowych. 10.4.Materiały stosowane w naprawach lakierniczych. 10.5.Wady powłok lakierowych. 10.6.Ocena powłoki lakierowej po naprawie.
11.Homologacja pojazdów.
12.Znajomość regulacji prawnych w zakresie homologacji.
II – Ruch drogowy, w tym rekonstrukcja zdarzeń drogowych
1.Znajomość krajowych aktów prawnych dotyczących pojazdów i ruchu drogowego. 2.Znajomość międzynarodowych aktów prawnych dotyczących bezpieczeństwa i parametrów pojazdów. 3.Teoria ruchu pojazdów. 4.Organizacja ruchu drogowego i bezpieczeństwa jego użytkowników. 5.Bezpieczeństwo czynne i bierne. 6.Zastosowanie najnowszych rozwiązań elektronicznych systemów bezpieczeństwa w samochodzie np. ABS, ASR, ESP, AIR-B, GPS. 7.Energochłonność i zasady odkształceń pojazdów. 8.Rekonstrukcja zdarzeń drogowych i zaistniałych uszkodzeń pojazdów. 9.Posługiwanie się specjalistycznymi programami komputerowymi w rekonstrukcji zdarzeń drogowych. 10.Przystawanie geometryczne i fizyczne w odwzorowaniu uszkodzeń powstałych w wypadku drogowym. 11.Charakterystyka metody SILIBARA i jej zastosowanie w rekonstrukcji wypadku z udziałem pieszego. 12.Parametry decydujące o skutkach zderzenia pojazdów. 13.Warunki dopuszczające pojazd do eksploatacji na drogach publicznych. 14.Metodologia sporządzania opinii biegłego w skutkach zdarzenia drogowego. 15.Charakterystyka tachografów w pojeździe samochodowym i jej wpływ na analizę zdarzeń drogowych. 16.Specyfika analizy powypadkowej z udziałem pojazdów specjalnych, w tym jednośladowych.
III – Wycena wartości oraz koszty i jakość napraw pojazdów
1.Określenie wartości rynkowej pojazdu. 1.1.Omówienie pojęć wartości pojazdu: wartości bazowej, rzeczywistej, celnej, rynkowej. 1.2.Określenie wartości pojazdu z uwzględnieniem wskaźników wartości. 1.3.Znajomość programów dotyczących wyliczania wartości rynkowej pojazdu.
2.Ustalenie zakresu uszkodzeń pojazdów po wypadkach, kradzieżach itp. Obliczanie szkód w pojazdach dla towarzystw ubezpieczeniowych. 2.1.Identyfikacja pojazdu. 2.2.Rodzaj i opis uszkodzeń pojazdu. 2.3.Opis i kwalifikacja uszkodzeń pojazdu. - Kolejność opisu uszkodzeń. - Dokumentacja fotograficzna. - Ustalenie czasu naprawy pojazdu, części, zespołów.
3.Sporządzanie kosztorysów napraw w systemie AUDATEX, EUROTAX, INFO-EKSPERT. 3.1.Pojęcie systemu informatycznego. 3.2.Charakterystyka ogólna systemu w rozliczeniach szkód. 3.3.Baza danych. 3.4.Karta typu – komputerowy formularz. 3.5.Ogólna charakterystyka systemu w rozliczeniach szkód. 3.6.Kalkulacja szkód komunikacyjnych w oparciu o katalogi i program komputerowy. 3.7.Rozwój technologii informatycznych i możliwości ich wykorzystania w procesie likwidacji szkód.
4.Weryfikacja kosztorysów napraw pojazdów. 4.1.Umiejętność wykonania oraz weryfikacja kosztorysów naprawy powypadkowej pojazdu, w świe-tle wymagań towarzystw ubezpieczeniowych i wymaganych technologii napraw w warsztacie naprawczym. 4.2.Wykorzystanie opisu uszkodzeń bądź „karty typu” w systemie AUDATEX. 4.3.Ustalenie wysokości szkody. - Koszt robocizny. - Koszt części zamiennych. - Wartość pozostałości. - Wielkość szkody całkowitej. 4.4.Określenie ubytku wartości pojazdu w wyniku naprawy nadwozia.
WYD. Rada Techniczna Zarządu Głównego Polskiego Związku Motorowego.
|