Materiały na zajęcia

Komunikacja interpersonalna

Ćwiczenia – 15 h

 

Prowadzący: dr Sebastian Przybyszewski

Uczestnicy zajęć: III rok filologii polskiej, specjalność Komunikowanie publiczne

(studia stacjonarne I°)

Zajęcia są realizowane w poniedziałki od 8.00 do 9.30, a więc przypadają w następujących terminach:

1 - 15.04; 2 - 22.04; 3 - 29.04; 4 - 6.05; 5 - 13.05; 6 - 20.05; 7 - 27.05; 8 - 3.06.

Forma zaliczenia: zaliczenie z oceną.

Warunki zaliczenia:

  • zajęcia mają charakter warsztatów, ważny jest aktywny udział,
  • ocena jest wystawiana na podstawie ocen cząstkowych z: recenzji z zadanej literatury przygotowywanej na zajęcia, wykonywanych zadań i końcowego sprawdzianu praktycznego,
  • dopuszczalna jedna nieobecność w semestrze.

Tematyka zajęć

1. Zapoznanie z tematyką zajęć i warunkami zaliczenia przedmiotu. Podstawowe pojęcia z zakresu komunikacji międzyludzkiej. Teorie komunikowania interpersonalnego.

Literatura:

Morreale 2007, rozdz. 1, s. 27-59.*

Nęcki 1996, rozdz. 1, s. 16-57.

Stewart 2008, rozdz. 2, s. 35-74.

2. Aktywne słuchanie. Parafraza jako narzędzie pomocne w aktywnym słuchaniu. Odzwierciedlanie. Błędy w komunikacji, fałszywe przekonania.

Literatura do przeczytania na zajęcia: McKay 2010, rozdz. 1, s. 15-33.

Morreale 2007, rozdz. 6, s. 206-237.

rec.**:

  • C.A. Roach, N.J. Wyatt, Słuchanie i proces retoryczny, [w:] Stewart 2008, s. 218-223.
  • J. Brownell, Reagowanie na komunikaty, [w:] Stewart 2008, s. 225-233.
  • J. Stewart, T. Milt, Słuchanie dialogiczne: lepienie wzajemnych znaczeń, [w:] Stewart 2008, s. 234-255.

3. Odsłanianie się i ekspresja. Cztery rodzaje ekspresji. Skrzyżowane komunikaty vs. pełne komunikaty. Komunikat „ja”. Zamiana ocen, pretensji, oskarżeń etc. na wypowiedzi bezpośrednie. Komunikaty zwrotne.

McKay 2010, rozdz. 2-3, s. 34-63.

rec.:

  • N. Postman, Magiczne lekarstwo komunikacji, [w:] Stewart 2008, s. 267-270.
  • D. K. Ivy, P. Backlund, Język kobiet i mężczyzn, [w:] Stewart 2008, s. 273-288.
  • D. Tannen, Asymetrie: on swoje ona swoje, [w:] Stewart 2008, s. 290-301.

4. Sygnały niewerbalne, parawerbalne, metakomunikaty. Proksemika i kinetyka. Zmiana parajęzyka. Modyfikatory werbalne.

McKay 2010, rozdz. 4-5, s. 67-85.

Leathers 2007, rozdz. 2-4.

Morreale 2007, rozdz. 6, s. 172-203.

rec.:

  • T. Grove, Niewerbalne elementy interakcji, [w:] Stewart 2008, s. 122-133.
  • J. Hardison, Polepszanie związków interpersonalnych przez dotyk, [w:] Stewart 2008, s. 141-148.
  • J. Fast, To, co widzisz, nie jest tym, co otrzymujesz, [w:] Stewart 2008, s. 150-156.

 

5. Ukryte programy – charakterystyka i funkcje. Elementy analizy transakcyjnej. Przeszkody w komunikacji. Konflikt w komunikacji. Techniki radzenia sobie z krytyką: zamiana oceny na opinię, zamglanie, uprzedzanie krytyki, poszukiwanie krytyki. Reagowanie na komplementy.

McKay 2010, rozdz. 6-7, s. 86-108.

Gut &Haman 1993, rozdz. 2-6, s. 27-76.

rec.:

  • J.P. Folger i in., Konflikt i interakcja, [w:] Stewart 2008, s. 463-473.
  • J.R. Gibb, Komunikacja defensywna, [w:] Stewart 2008, s. 475-481.
  • J. Amodeo, K. Wentworth, Radzenie sobie z gniewem, [w:] Stewart 2008, s. 484-490.

 

6. Negocjacje w praktyce. Przygotowanie i prowadzenie negocjacji. Postawy negocjacyjne. Etapy negocjacji.

McKay 2010, rozdz. 12, s. 174-188.

Czarnawska 2003, część I: Wprowadzenie do negocjacji, s. 15-105.

Heeper & Schmidt 2008.

rec.:

  • J. Stewart, C. Logan, Negocjowanie obrazu własnej osoby, [w:] Stewart 2008, s. 320-329.
  • T. G. Grove, Porządkowanie rozmowy: relacje społeczne, [w:] Stewart 2008, s. 331-346.
  • K.N. Leone Cisna, E. Sieburg, Wzory potwierdzenia i odmowy potwierdzenia w interakcjach, [w:] Stewart 2008, s. 349-359.

 

7. Rozmowa kwalifikacyjna.

McKay, rozdz. 21 (Rozmowa-wywiad), s. 311-332.

rec.:

  • Tokarz 2006, Wykład 15 (Manipulacje komunikacyjne w praktyce: Starania o zatrudnienie), s. 425-443.

8. Sprawdzian końcowy.


Literatura:

Czarnawska M. M., 2003, Podstawy negocjacji i komunikacji, Pułtusk.

Gut, J., Haman, W., 1993, Docenić konflikt. Od walki i manipulacji do współpracy, Warszawa, rozdz. 2-6, s. 27-76.

Heeper A., M. Schmidt, 2008, Techniki negocjacji. Jak planować, prowadzić i finalizować negocjacje, Warszawa.

Leathers D. G., 2007, Komunikacja niewerbalna, Warszawa: rozdz. 2 (Ekspresja Twarzy), rozdz. 3 (Zachowania wzrokowe), rozdz. 4 (Komunikacja ciałem).

McKay 2010: M. McKay, M. Davis, P. Fanning, Sztuka skutecznego porozumiewania się. Praca. Rodzina. Zabawa, Gdańsk 2010.

Morreale 2007: Morreale, S.P., Spitzberg, B. H., Barge, J.K., Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności, Warszawa.

Nęcki Z., 1996, Komunikacja międzyludzka, Kraków 2000.

Stewart J. (red.), 2008, Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, Warszawa.

Tokarz M., 2006, Argumentacja – perswazja – manipulacja, Gdańsk, Wykład 14.

* Pozycje podkreślone stanowią literaturę obowiązkową, pozostałe – dla chętnych.

** Recenzje należy przysyłać najpóźniej do soboty przed kolejnymi poniedziałkowymi zajęciami na: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. ; żeby uniknąć bałaganu, proszę tytułować mail w następujący sposób: Nazwisko Imię_nr zajęć (np. Kowalski Jan_1), zaś same pliki recenzji: Nazwisko Imię_Nazwisko autora recenzowanego artykułu (np. Kowalski Jan_Roach Wyatt, Nowak Ewa_Brownell). Schemat recenzji podany jest w pliku poniżej (Wzor recenzji.doc).

Pliki do pobrania
Pobierz plik (Wzor recenzji.doc) Wzor recenzji.doc
  <<< wstecz