Mody w literaturze i kulturze popularnej

Szanowni Państwo!

Pragniemy zaprosić Państwa do Olsztyna na konferencję Mody w literaturze i kulturze popularnej. Jej przedmiotem zamierzamy uczynić osobliwości z kręgu popkultury, poddać je wielorakim obserwacjom, ustalić przyczyny ich popularności i efekt/sens trwania, nawet chwilowego. Interesują nas tematy modne, to, co „staje się już”, jest aktualne i popularne – doceniane, bowiem czytane, oglądane, a może i tworzone przez szeroką publiczność – estetyczne a priori, w sieć którego wpadamy np. jako użytkownicy internetowego portalu YouTube. Koncentrując się na drugiej połowie dwudziestego wieku i ostatniej dekadzie kolejnego, refleksją badawczą chcemy też objąć to, co było modne w popkulturze wcześniej – pod koniec dziewiętnastego stulecia i w epoce międzywojennej.

Tematy modne organizują produkcję tak literacką, jak i filmową (kultura masowa) oraz ułatwiają/umożliwiają jej konsumpcję (kultura popularna). Od Gwiezdnych wojen do Harry’ego Pottera i fikcji fanowskiej – modny temat podkreśla przynależność do grupy. Od Michaela Jacksona przez Madonnę do Lady Gagi – modny temat jest źródłem zarobku. Od romansu i powieści grozy do Zmierzchu – modny temat wyraża „ducha czasu”. Od Matrixa braci Wachowskich do Incepcji Christophera Nolana – modne tematy to bezpieczne korzystanie z tego, co było. Czy jest nadal moda na kicz, szmirę i tandetę? Czy wciąż trwa moda na krytykę kultury popularnej?

Modne tematy w popkulturze otwierają na różne praktyki czytania i pisania. Ich analiza być może pozwoli zmierzyć się z sądem o (nie)konieczności dzielenia kultury na wysoką i niską. Jako uczestnicy i użytkownicy dzisiejszej kultury popularnej spodziewamy się widzieć w działaniu teksty z kanonu zaadaptowane do naszych własnych potrzeb, doświadczeń i sytuacji. Modne tematy to swoiste interpretacje tekstów oraz wyraźny opór wobec współczesnych norm kulturowych i tradycji.

Nasze zaproszenie kierujemy do lingwistów, literaturoznawców, kulturoznawców, medioznawców, socjologów i przedstawicieli innych dyscyplin naukowych zainteresowanych poniższymi zagadnieniami:

  • Moda na obnażanie: casus Facebook.pl, Nasza-klasa.pl, blogi i fotoblogi;
  • Moda na demokrację – moda na dzielenie się: casus YouTube i demotywatory.pl;
  • Moda na konsumpcję: popularność alternatywnych punktów widzenia, czyli moda na teksty z kręgu kultury fanowskiej;
  • Moda na bunt: parodie i pastisze, czyli opór wobec stereotypów;
  • Fatalne zauroczenie – flirt z tematami „niskimi” i moda na kicz;
  • Marki, które kochamy – modne gatunki popularne, czyli od przyczyny do efektu;
  • Moda na nowe media: atrakcyjność a interaktywność przekazu popkulturowego;
  • Modne słowa – język popkultury;
  • Moda na pisanie – literatura w Internecie;
  • Moda na krytykę popkultury: od krytyki krytyków, przez kulturę konsensusu do kultury uczestnictwa.

Termin konferencji:13-14 kwietnia 2011 roku. Zgłoszenia prosimy przesyłać do 15 lutego 2011 roku na adresy mailowe podane u dołu strony. Planujemy opłatę konferencyjną w wysokości 200 zł. Ma ona pokryć część kosztów związanych z drukiem materiałów pokonferencyjnych.

Organizatorzy konferencji:
Dr hab. Sławomir Buryła, prof. UWM ( Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. )
Dr Danuta Ossowska ( Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. )

Sekretarz konferencji:
Mgr Lida Gąsowska ( Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. )

 


Katedra Języka Polskiego i Logopedii
Katedra Literatury Polskiej

ul. Kurta Obitza 1

10-725 OLSZTYN

tel. 89 524 63 61
tel./faks 89 527 63 13

filpol.human@uwm.edu.pl