Polska rozmowa urzędowa. Konwersacyjna i dyskursywna analiza komunikacji urzędnik-klient
Kierownik: dr hab. Mariusz Rutkowski.
Grant finansowany przez NCN w latach 2012-2014.
Celem projektu jest analiza rozmów prowadzonych między obywatelami a urzędnikami w Polsce. Rozmowy w urzędzie toczą się w określonych ramach komunikacyjnych oraz społecznych, polegają na odtwarzaniu określonego wzorca konwersacyjnego. Istotą projektu jest dyskursywna i konwersacyjna analiza korpusu autentycznych rozmów urzędowych.
Kluczowe dla badań znaczenie ma interpretacja rozmowy urzędowej nie w kategoriach zwykłej wymiany zdań przeprowadzonej w ramach zadań danego urzędu, ale jako specjalnego gatunku mowy. Jest to więc rozmowa pomiędzy osobami odgrywającymi role urzędnika i klienta, których relacja jest asymetryczna na korzyść urzędnika dzięki jego usytuowaniu w strukturze instytucjonalnej, a także wiedzy, znajomości przepisów i możliwości działania na korzyść (lub nie) klienta. Rozmowa w urzędzie staje się więc również procesem konstruowania tożsamości i negocjowania władzy, dokonującym się za pomocą określonych środków językowych. Rozpoznanie właściwości asymetrycznej komunikacji między urzędnikiem a klientem przyczyni się do lepszego zrozumienia reguł komunikacji instytucjonalnej, a zastosowana metodologia i wyniki badań będą pomocne przy opisach asymetrii komunikacyjnej w innych niż administracyjny kontekstach.