Polska rozmowa urzędowa. Konwersacyjna i dyskursywna analiza komunikacji urzędnik-klient

Kierownik: dr hab. Mariusz Rutkowski.
Grant finansowany przez NCN w latach 2012-2014.

Celem projektu jest analiza rozmów prowadzonych między obywatelami a urzędnikami w Polsce. Rozmowy w urzędzie toczą się w określonych ramach komunikacyjnych oraz społecznych, polegają na odtwarzaniu określonego wzorca konwersacyjnego. Istotą projektu jest dyskursywna i konwersacyjna analiza korpusu autentycznych rozmów urzędowych.

Kluczowe dla badań znaczenie ma interpretacja rozmowy urzędowej nie w kategoriach zwykłej wymiany zdań przeprowadzonej w ramach zadań danego urzędu, ale jako specjalnego gatunku mowy. Jest to więc rozmowa pomiędzy osobami odgrywającymi role urzędnika i klienta, których relacja jest asymetryczna na korzyść urzędnika dzięki jego usytuowaniu w strukturze instytucjonalnej, a także wiedzy, znajomości przepisów i możliwości działania na korzyść (lub nie) klienta. Rozmowa w urzędzie staje się więc również procesem konstruowania tożsamości i negocjowania władzy, dokonującym się za pomocą określonych środków językowych. Rozpoznanie właściwości asymetrycznej komunikacji między urzędnikiem a klientem przyczyni się do lepszego zrozumienia reguł komunikacji instytucjonalnej, a zastosowana metodologia i wyniki badań będą pomocne przy opisach asymetrii komunikacyjnej w innych niż administracyjny kontekstach.

 


Katedra Języka Polskiego i Logopedii
Katedra Literatury Polskiej

ul. Kurta Obitza 1
10-725 OLSZTYN
tel. 89 524 63 61
tel./faks 89 527 63 13
filpol.human@uwm.edu.pl