Naukowe Koło Młodych Konstruktorów

Strona Główna
Aktualnie zajmujemy się...
Galerie Foto
Forum

Jedna z form dzialalnosci Naukowego Kola Mlodych Konstruktorow sa wyjazdy majace na celu zapoznanie sie z technologiami stosowanymi w roznych ciekawych miejscach, a takze wyjazdy na Konferencje, nie tylko studenckie. Ponizej opisalismy swoje dzialania w tym zakresie:

„IX Szkoła Komputerowego Wspomagania Projektowania, Wytwarzania i Eksploatacji” - Jurata 2005

To nasz pierwszy wspólny wyjazd na konferencję.
   W maju 2005 roku odwiedziliśmy „IX Szkołę Komputerowego Wspomagania Projektowania, Wytwarzania i Eksploatacji” odbywającą się Juracie. Tę międzynarodową konferencję organizuje corocznie Wojskowa Akademia Techniczna z Warszawy. W czasie jej trwania pracownicy naukowi ośrodków naukowych z kraju i zagranicy przedstawiają efekty swoich prac związanych z tematyką Szkoły. Od kilku lat studenci
Wydziału Nauk Technicznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie biorą czynny udział w obradach i są co rok na nią zapraszani.

Tym razem mieliśmy przyjemność przedstawienia wyników naszej dotychczasowej pracy nad
realizowanym projektem w postaci referatu „Koncepcje napędu i sterowania podwodnej, bezzałogowej jednostki pływającej”. Referat wygłosił Daniel Kołakowski. Jego wystąpienie zostało ocenione bardzo wysoko, co udokumentowano w postaci pisma kierowanego do Władz naszej Uczelni. Dzięki temu wiemy, że nasze prace idą w dobrym kierunku.

W czasie konferencji mogliśmy brać udział w pokazach nowoczesnego modelowania, projektowania oraz obsługi systemów wspomagających pracę inżynierów oraz sami zmierzyć się z kilkoma zagadnieniami praktycznymi. Z przyjemnością zauważyliśmy, że nie jesteśmy w tej tematyce laikami.

W wyjeździe uczestniczyli dwaj opiekunowie oraz czterech członków NKMK.

Hala Maszyn Rolniczych WNT

Kilkoro z członków naszego koła zaproponowało na spotkaniu, abyśmy dowiedzieli się czegoś na temat urządzeń znajdujących się na Hali Maszyn przy naszym Wydziale.

Z pomocą naszych opiekunów udało się nam zwiedzić to miejsce. Od jednego z pracowników naszej Uczelni, za razem jednego z opiekunów hali, mogliśmy zapoznac się z historią urządzeń tam umieszczonych.

Dowiedzieliśmy się także, jak dane urządzenia działają i jakie miały lub maja zastosowanie. Większość z tych urządzeń nadal jest stosowanych w rolnictwie do uprawy. Na przykładach przedstawionych maszyn zapoznaliśmy się z problemami konstrukcyjnymi typu: zabezpieczenia, przepływ strumienia energii, układy smarowania.

Okazalo sie, ze mimo wiekowych "eksponatow" hali maszyn, jako inzynierowie, mozemy wiele wyniesc analizujac rozwiazania zastosowane w prostych maszynach rolniczych

Michelin Polska S.A.

W dniu 5 maja 2006 r. członkowie Naukowego Koła Młodych Konstruktorów wzięli udział w wycieczce do fabryki opon Michelin w Olsztynie. Celem naszej wyprawy był zakład form – miejsce, w którym są projektowane, a następnie wykonywane formy, z których powstaje produkt końcowy – opona. Cała wycieczka była możliwa dzięki uprzejmości zarządu firmy.

Zanim dotarliśmy do głównego celu naszej wycieczki - zakładu form, przeszliśmy przez część terenów fabryki  w ok. 20 osobowej grupie (warto zauważyć, że samo dojście zajęło nam ok. 15 min., a po drodze minęliśmy przystanek autobusowy, z którego rozwożeni są pracownicy do najdalszych części fabryki – niemały zatem obszar ona zajmuje). Wycieczka podzielona była na dwie 1 godzinne części:

Najpierw odbył się wykład wprowadzający, na którym przedstawiono nam krótką historię firmy, plany na przyszłość i dotychczasowe osiągnięcia. Następnie udaliśmy się do biura konstruktorów, gdzie mieliśmy możliwość obejrzenia pracy inżynierów, którzy pracując na systemie CAD/CAM/CAE – Catia, zajmują się tworzeniem modeli opon, dzięki czemu, na drodze dalszych prac można wykonać modele form. Następnie udaliśmy się do kolejnego biura, w którym technolodzy korzystając z pracy swoich kolegów zajmują się projektowaniem procesów technologicznych służących do wykonywania form. Wykorzystują oni również profesjonalne oprogramowanie służące do programowania maszyn cyfrowych CNC, symulowania obróbki. Gotowy już program można przekazać operatorom obrabiarek. Przez cały czas na nasze pytania odpowiadali pracujący na miejscu inżynierowie.

Następnie po wprowadzeniu teoretycznym, jako w pełni świadomi, jak powstają formy i opony w komputerach inżynierów przeszliśmy na halę maszyn. Obchodząc po kolei wszystkie stanowiska pracy mogliśmy zobaczyć, jak pracują obrabiarki cyfrowe i obejrzeć efekty pracy ludzi i maszyn.

Cała wycieczka była bardzo udanym wypadem NKMK. Jest to największy zakład produkcyjny w naszym regionie. Mieliśmy okazję zobaczyć najnowsze systemy projektowania CAD oraz nowoczesne obrabiarki, których zapewne na naszym Wydziale zbyt szybko nie zobaczymy. Jednakże zakład produkcyjny Michelin w Olsztynie jest na tyle duży, że dwugodzinna wyprawa to za mało, żeby ogarnąć to wszystko. Dlatego też jeśli będzie okazja pojawimy się tam jeszcze nie jeden raz :)

DEC Ostroda

Informacja w trakcie opracowania

Instytut Maszyn Przepływowych Polskiej Akademii Nauk w Gdańsku

Dnia 31maja 2006 odwiedziliśmy Instytut Maszyn Przepływowych Polskiej Akademii Nauk w Gdańsku.
   Nasze spotkanie z pracownikami Instytutu rozpoczął prof. Jan Kiciński, który w ramach wstępu opowiedział nam krótką historię i główne zadania Instytutu.
   Po krótkim wstępie przeszliśmy do Laboratorium Laserowego, gdzie dwaj pracownicy omówili nam zasadę działania laserów oraz zapoznali nas ze swoją pracą. W laboratorium tym trwa badanie i rozwój laserów dużej mocy (głównie przepływowych CO2) oraz badania nad nowymi ośrodkami laserowymi w fazie skondensowanej. Prowadzone są tu również prace nad rozwojem i wdrożeniem techniki laserowej i technologii laserowej. Będąc w laboratorium mieliśmy okazję przyjrzeć się pracy lasera CO2 oraz mogliśmy obejrzeć kilka elementów wykonanych przy użyciu lasera.
   Następnie przeszliśmy do Laboratorium Przepływowego. Pracownicy tego laboratorium prowadzą badania teoretyczne i doświadczalne przepływów cieczy. Zajmują się badaniem występowania i skutków obecności kawitacji, przepływami nieustalonymi, wraz z uderzeniami hydraulicznymi, metodami projektowania, optymalizacji i diagnostyki technicznej.
   Następnie przeszliśmy do Laboratorium Aerodynamicznego. Pracownicy tego laboratorium prowadzą badania oddziaływania fali uderzeniowej w warstwą przyścienną w tunelu transonicznym.
   Na zakończenie naszej wycieczki po Instytucie Maszyn Przepływowych trafiliśmy do Laboratorium Wibrodiagnostyki. Prace tu podejmowane to badania w dziedzinie statyki i dynamiki konstrukcji kompozytowych, badania wytrzymałości układów łopatkowych i wirnikowych turbin parowych z uwzględnieniem warunków eksploatacyjnych, modelowanie oddziaływań dynamicznych zachodzących w układach typu wirnik – łożyska.
   Dzięki wyjazdowi do
IMP PAN w Gdańsku mieliśmy okazję zapoznać się ze stanem nauki oraz kierunkami jej rozwoju.

Obóz naukowy NKMK - Niedzica'2006

W drugiej połowie września członkowie NKMK wraz z opiekunami zorganizowali obóz naukowy.
   Celem obozu było długo oczekiwane zwiedzanie Elektrowni Wodnej w Niedzicy.

Malowniczo położona zapora wodna elektrowni znajduje się między dwoma zamkami, Czorsztyńskim oraz zamkiem w Niedzicy.
   Trwający 4 dni wyjazd obfitował w liczne atrakcje nie tylko natury technicznej.
Sam dojazd uczestników przez cała Polskę to kilka różnych historii. Jedni tłukli się samochodem przez cała noc inni pociągami a jeszcze inni już tydzień wcześniej zdobywali szczyty oraz ćwiczyli zagadnienia z mechaniki płynów w górach.

Pierwszego dnia obozu w Pieninach, tuz po zakwaterowaniu w domu wypoczynkowym, większość udała się na granice Polsko-Słowacka.(3 rzuty młotkiem Poldiego ) Oczywiście po obfite, niezbędne zaopatrzenie na czas obozu.

Wieczorkiem jak to mechanicy….małe zabawy z dynamiką – kręgle, połączone oczywiście z badaniem właściwości cieczy poddanych pasteryzowaniu w kadzi z chmielem.

Drugi dzień rano. Trudy obozu. Trzeba wbrew zasadzie najniższej energii potencjalnej podnieść się o własnych siłach z łóżka. Niektórzy zaraz po przebudzeniu, badają lejność czystej górskiej wody.
Piękna pogoda, dziś do elektrowni nie idziemy, wiec „róbta, co chceta”. 4 pojechało na Słowację 4 do Zakopanego, reszta?? Do tej pory wersji nie ustalono.
Wieczorkiem dalsze laborki z płynów- wspólny grill oraz wybory nowego wodza NKMK. Zaszczyt ten przypadł koledze
Rafałowi Walczakowi, Gratulacje!!! Stary jak świat prezes DZiQ dostał dożywotni tytuł ex-Prezesa. Po północy wraz z tajemniczym „Panem Zbyszkiem” przyjechała wielce oczekiwana dostawa materiału do badań płynów.

Trzeci dzień rano, kładziemy się spać.

Około godziny 12, czyli w samo południe wybraliśmy się na wspólne zwiedzanie elektrowni. Pokazy filmów oraz opowieści głównego inżyniera rozbudziły nasz apetyt na wiedzę. Chcieliśmy więcej! Zeszliśmy do podziemi, a tam to już tylko lawina pytań. Zwiedziliśmy centrum dowodzenia elektrowni (jak w NASA) oraz oczywiście odbyło się „My tu byliśmy” do księgi pamiątkowej.

Stojąc tuż nad turbiną elektrowni podziwialiśmy wielki nie malowany (bo elementów wirujących się nie maluje) wał elektrowni.
Po zwiedzaniu postanowiliśmy uzupełnić swoje zapasy energii. Placek kasztelański w pobliskiej restauracji był dobrym pomysłem.

Wieczorkiem zajęcia z kinematyki, dynamiki, trochę płynów. Zmęczeni chłonięciem wiedzy szybko położyliśmy się spać.

Czwarty dzień rano - to, czego najbardziej nie lubimy. Nadszedł czas powrotów. Droga do domu niby ta sama. Jechały 3 ekipy do Olsztyna. Jedna 9 godz. Druga 12 godz., ale konkurs wygrała ekipa, której dojazd z Pienin do Olsztyna zajął 25 godzin.

Podczas wspólnego integracyjno-naukowego obozu zapoznaliśmy się nawzajem oraz poznaliśmy zasadę działania i budowę Elektrowni Szczytowo-Pompowej.

Wyjazd koła był możliwy dzięki wsparciu Pełnomocnika Rektora do Spraw Naukowych pana Prof. Antoniego Jarczyka oraz dofinansowaniu Prorektora UWM ds. studenckich prof. dr hab. inż. Janusza Piechockiego. Serdecznie dziękujemy.

Fotki z wypadu w Galerii NKMK

Powrót do góry

„XI Szkoła Komputerowego Wspomagania Projektowania, Wytwarzania i Eksploatacji” - Jurata 2005

Strona Głównaa   O nas...   Projekty   Wyjazdy   Kontakty   Linki   Aktualnie zajmujemy się...