Rozmowa kwalifikacyjna

Jeśli Twoje CV i list motywacyjny zainteresowały przyszłego pracodawcę, zostaniesz zaproszony na rozmowę kwalifikacyjną. Jest to kolejny etap rekrutacji, który wymaga umiejętności autoprezentacji, dlatego musisz pamiętać zarówno o treści, jak i o formie swoich wypowiedzi. Zwykle rozmowa kwalifikacyjna trwa od 20 minut do godziny. Niektóre korporacje wymagają od kandydatów rozwiązania testów, sprawdzających ich predyspozycje lub o udział w zadaniu grupowym (Assessment Center)
- wówczas spotkanie rekrutacyjne może przedłużyć się nawet do 3-4 godzin. W praktyce spotykamy dwa rodzaje rozmów kwalifikacyjnych:

  • Tradycyjną - oparta na analizie Twojego CV i listu motywacyjnego, Zadawane pytania będą dotyczyć Twoich umiejętności i doświadczeń, cech charakteru, zainteresowań, aspiracji zawodowych, motywacji i wiedzy na interesującego Cię miejsca pracy oraz kwestii płacowych.
  • Sytuacyjną - polegającą na sprawdzeniu Twojego zachowania w sytuacji problemowej np.: polecenie szczegółowego opisu konkretnego zadania, zdarzenia i związanej z nim Twojej reakcji, znalezienie się w wyreżyserowanej sytuacji stresowej (nietypowo ustawione krzesło, słabe oświetlenie).

Najczęściej oba typy rozmów występują łącznie i mają za zadanie określić, czy będziesz w stanie wykonywać powierzone ci obowiązki i zadania, czy zaadoptujesz się w określonym już zespole pracowniczym, czy reprezentujesz ciekawą osobowość i postawę?

  1. Reakcja na stres
    Twoje zachowanie (mowa ciała)  podczas rekrutacji zdradza  jak radzisz sobie w stresie, czy jesteś otwarty i komunikatywny. Uściśnij dłoń osoby rekrutującej pewnie, ale nie za mocno. Usiądź wygodnie, ale lepiej się nie opieraj – lekkie pochylenie do przodu sygnalizuje zainteresowanie, nie splataj rąk, lepiej gestykuluj nimi swobodnie, lecz niezbyt żywiołowo. Utrzymuj z rozmówcą kontakt wzrokowy, nie patrz w sufit ani podłogę. Ale przede wszystkim skup się na tym, co masz do powiedzenia. Aby zminimalizować stres dowiedz się jak najwięcej o firmie  Jeżeli nazwa firmy jest obcojęzyczna, naucz się, jak należy ją wymawiać. Wykazując się wiedzą na temat firmy udowadniasz, że poważnie podchodzisz do rekrutacji.
  2. Wygląd
    Ubiór świadczy o człowieku. W relacjach międzyludzkich, także podczas rekrutacji, liczy się pierwsze wrażenie, a strój jest właśnie elementem wywierania wrażenia.  Powinieneś wyglądać schludnie, nie musisz jednak rezygnować z drobnych, charakterystycznych dla siebie elementów.
    • dłonie - muszą być czyste, krótko spiłowane, a w przypadku Pań pomalowane bezbarwnym lub cielistym lakierem,
    • twarz - Panie w delikatnym makijażu i upiętych włosach, Panowie świeżo ogoleni w zadbanej fryzurze (długie włosy należy spiąć w kucyk),
    • biżuteria - ogranicz do niezbędnego minimum. Szczególnie niewskazane są kolczyki w brwiach, nosie itp.,
    • obuwie - dla Pań ciemne, zakrywające palce pantofle na niewysokim obcasie (obowiązkowo w rajstopach), dla Panów obuwie odpowiednio dobrane do garnituru. Nie zakładaj klapek, sandałów, ani butów w wyzywających kolorach lub fasonie,
    • ubiór - Panowie tylko w dobrze skrojonym i modnym garniturze. Marynarka nie może być zbyt szeroka w ramionach, czy za długa. Panie w spódnicy, która powinna sięgać nie wyżej niż 5 cm nad linię kolan oraz eleganckiej bluzce zakrywającej dekolt,
    • torebka - ma być jedynie praktycznym dodatkiem, powinna być klasyczna, elegancka i nierzucająca się w oczy. Panom polecamy neseser lub aktówkę.
  3. Pytania, które najczęściej pojawiają się podczas rozmów kwalifikacyjnych:
    1) Co Panią/Pana skłoniło do ubiegania się o tę pracę?
    2) Co uważa Pani/Pan za istotne w rozwoju firmy?
    3) Jakie są Pani/Pana dotychczasowe osiągnięcia?
    4) Jakie są Pani/Pana długoterminowe plany?
    5) Co będzie dla Pani/Pana motywacją w czasie kariery zawodowej?
    6) Jakie posiada Pani/Pan wady i zalety?
    7) Co Pani/Pan wie o naszej firmie?
    8) Jakie problemy napotkała/ł Pani/Pan dotychczas i jak je rozwiązałeś?
    9) Co Pani/Pana zdaniem oznacza sukces?
    10) Dlaczego wybrała/ł Pani/Pan ten kierunek studiów?
    11) Czy jest Pani/Pan dyspozycyjna/y i nie boi się zmian?
    12) Czy ma Pani/Pan jakieś pytania?
  4. Najczęściej popełniane błędy
    Według dr Włodzimierza Głodkowskiego (Instytut Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego) podczas rozmowy kwalifikacyjnej kandydat:
    • ma niekorzystną aparycję.,
    • jest arogancki i zbyt pewny siebie, napastliwy i zarozumiały, wyposażony w "kompleks" wyższości, wydaje się wszech wiedzący,
    • jest niezdolny do precyzyjnej, klarownej autoekspresji, ma słaby głos, mówi niepoprawnie i niegramatycznie,
    • demonstruje brak wiedzy lub niewielkie doświadczenie,
    • nie jest przygotowany do wywiadu,
    • w gruncie rzeczy nie jest specjalnie zainteresowany otrzymaniem tej pracy,
    • nie ma sprecyzowanych planów co do własnej kariery, brakuje mu wyraźnie określonego celu i aspiracji,
    • nie wykazuje entuzjazmu, jest pasywny,
    • nie wzbudza zaufania i sprawia wrażenie niezrównoważonego, jest nerwowy i łatwo się irytuje,
    • nie potrafi przedstawić przekonujących dowodów swoich osiągnięć,
    • nie może wykazać się aktywnością i pozazawodowymi zainteresowaniami.
  5. Po rozmowie kwalifikacyjnej
    Jeśli po wszystkich staraniach otrzymałeś ofertę pracy - gratulujemy. Jeśli jednak Twój telefon cały czas milczy, czas zastanowić się czy przypadkiem nie popełniłeś błędu na jednym z etapów rekrutacji. Pracodawcy niezwykle szczegółowo przyglądają się kandydatom i dokumentom aplikacyjnym. Dobra autoprezentacja to pierwszy krok do sukcesu i podpisania umowy o pracę. Wkraczając na rynek pracy nie możesz zakładać jedynie tego, że zdobyte przez Ciebie wykształcenie oraz chęć podjęcia pracy wystarczą do zdobycia pracy na interesującym Cię stanowisku. Musisz być bezkonkurencyjny, stale zdobywać nowe doświadczenia i podnosić swoje kwalifikacje.