wybrane publikacje:
|
- Spór o Zbawienie, Olsztyn 2001
- M. Melnyk, W. Pilipowicz, Kazania i komentarze sakramentalno-liturgiczne z Trebnika Piotra Mohyły. Tłumaczenie i opracowanie naukowe, Olsztyn 2003
- Problematyka antropologiczna w pismach Piotra Mohyły (1596-1647), Olsztyn 2005
- M. Melnyk (red.), W cieniu akcji „Wisła”, Olsztyn 2008
- M. Łesiów, M. Melnyk, O Ukrainie. Prawie wszystko…?, Olsztyn 2011
- Im Angesicht der letzten Dinge. Die orthodoxe eschatologische Anthropologie in den Schriften Petr Mogilas, "Ostkirchliche Studien" 2005, nr 4, s. 247-278.
- Piotr Mohyła – reformator prawosławia w Rzeczpospolitej, (w:)„Ethos” 2008, nr 81, s.99-116.
- Piotr Mohyła (1596-1647) – sein religiöses Schaffen, (w:) „Studia Warmińskie” 2009, t. 46, s. 119-151.
- Ekskluzywizm soteriologiczny w myśli religijnej Melecjusza Smotryckiego, „ Львівська Медіевістика” 2010, nr 3, s. 24-40
- Misterium Ikony Krzyża w prawosławnej liturgii trzeciej niedzieli Wielkiego Postu w świetle kazań Piotra Mohyły pt. Krzyż Chrystusa Zbawiciela i każdego człowieka, „Studia Theologiae Fundamentalis” 2011, t. 2, s. 175-186.
Wykaz publikacji przed habilitacją
Prace pod redakcją
1)Wschodniosłowiańskie prawosławie: dzieje i współczesność, red. M. Melnyk, W. Pawluczuk, Kraków 1996, ss. 160, ( „Nomos” 1996, nr 16).
2) M. Melnyk, W. Pilipowicz, Kazania i komentarze sakramentalno-liturgiczne z Trebnika Piotra Mohyły. Tłumaczenie i opracowanie naukowe, Olsztyn 2003, ss. 190, Wyd. Manuskrypt.
3) Dziedzictwo Polsko-Ukraińskie. Studia Politologiczne 2006, nr 2, red. S. Chazbijewicz, M. Melnyk, K. Szulborski, ss. 310.
4) W cieniu akcji Wisła, red. Marek Melnyk, Olsztyn 2008, ss. 214, Wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Monografie
1)Spór o Zbawienie, Olsztyn 2001, ss. 264, Wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
3) Problematyka antropologiczna w pismach Piotra Mohyły, Olsztyn 2005, ss. 392, Wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Artykuły
1992
1) Geneza Unii brzeskiej w świetle prac syntetycznych w historiografii polskiej po 1945 roku, [w] Polacy o Ukraińcach, Ukraińcy o Polakach, red. T. Stegner, Gdańsk 1992, Wyd. Stepan desing, s. 59-70.
1996
2) Zagadnienia soteriologiczne w świetle projekt unii katolicko-prawosławnej Konstantyna Wasyla Ostrogskiego z 1593 r. [w] 400-lecie Unii Brzeskiej, red. A.J. Zakrzewski, J. Fałkowski, Częstochowa 1996, Wyd. WSP, s. 17-36.
3) Książe Konstantyn Ostrogski jako prekursor współczesnego dialogu ekumenicznego, „Studia Religiologica - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego” 1996, nr 1, s. 41-59.
4) Spór o Zbawienie, „Nomos” 1996, nr 16, s.33-83.
5) Światła Przeszłości, „Więź” 1996, nr 8, s.117-136.
6) Tendencje unijne w Kościele prawosławnym w Rzeczpospolitej (przełom XVI i XVII w.)
[w] Unia Brzeska 1596 r. , red. J. Hojniak, Zielona Góra 1996, Wyd. Urząd Miejski, s. 6-39.
1997
7) Rozumienie Zbawienia w świetle memoriału unijnego metropolity Piotra Mohyły (1644-1645), [w]„Krakowskie Zeszyty Ukrainoznawcze” 1997, nr 5-6, s.148-167.
9) Projekt unijny metropolity Piotra Mohyły z 1645 r., „Nasza Przeszłość”1997, nr 72, s.131-203.
10) Projekt unii katolicko-prawosławnej Konstantyna Ostrogskiego, [w] Unia Brzeska, red. S. A. Jackiewicz, Brześć 1997, s. 5-6.
1998
12) Zagadnienia soteriologiczne widziane w świetle projektu unii Konstantyna Ostrogskiego, Polska-Ukraina, 1000 lat sąsiedztwa, t. 4, red. S. Stępień, Przemyśl 1998, s. 97-142
2000
13) Piotra Mohyły-dialog między Wschodem i Zachodem, „Acta Polono-Ruthenika” 2000, t. 5, red. A. Bartoszewicz , s. 47-63.
14) Zarys wybranych zagadnień soteriologii prawosławnej, „Studia Warmińskie” 2000, t. 37, cz. 2, s. 495-522.
15) Misterium krzyża w tradycji prawosławnej i greckokatolickiej, [w] Krzyż z różnych perspektyw, red. D. Kowalczyk. Wyd. Xawerianum, Opole 2000, s. 46-60.
16) Prawosławni i grekokatolicy. Podobieństwa i różnice., [w] Judaizm i Kościoły Wschodnie na ziemi Lęborskiej, Wyd. Muzeum w Lęborku, Lębork 2000, s. 57-106.
17) Idea dialogu prawosławno-katolickiego w myśli humanistów polskich, [w] Harmonijne współdziałanie kultur Wschodu i Zachodu na Ukrainie, red. W. Mokry, Wyd. Szwajpolt Fiol, U. J., Kraków 2000, s. 33-42.
18) Wkład Piotra Mohyły w katolicko-prawosławny dialog ekumenicznym, [w] Ukraińscy i polscy orędownicy współistnienia duchowych tradycji Wschodu i Zachodu , red. W. Mokry, Wyd. Szwajpolt Fiol, U. J., Kraków 2000, s. 51-77.
2001
19) Tradycje łacińskie we Wschodnich Kościołach katolickich, „Acta Polono-Ruthenica” 2001, nr 6, s. 201-209.
20) Konfrontacja islamu i prawosławia na Ukrainie, [w] Islam w Europie Wschodniej, red. W. Nowak, J. Pawlik, Olsztyn 2001, s. 41-51.
21)Ekumeniczne tradycje ukraińskiego chrześcijaństwa XVI I XVII w., „Warszawskie Zeszyty Ukrainoznawcze” 2001, nr 11-12, s. 167-180.
2002
22) Chrześcijański ekskluzywizm soteriologiczny w procesie legitymizacji imperium rosyjskiego ( wybrane przykłady), [w] Cywilizacja Rosji imperialnej, red. P. Kraszewski, Poznań 2002, s. 159-173.
23) Integracja Ukrainy z Europą Zachodnią. Katalog problemów, [w] Dialog i Integracja, red. B. Fijałkowska , A. Żukowski, Warszawa 2002, s. 345-453.
2003
24) M. Melnyk, W. Pilipowicz, Teksty Piotra Mohyły [tłumaczenie i opracowanie], [w] A. Naumow, Domus divisa. Studia nad literaturą ruską w I. Rzeczypospolitej, Kraków 2003, Biblioteka Tradycji Literackich nr XVIII, s.317-386.
25) Kościół greckokatolicki w Rosji w historiografii polskiej po 1945 roku, [w] Rosja i Europa, red. J. Sobczak, Olsztyn 2003, wyd. UWM, s. 234-246.
26) Вступ, [w] Блаженний Григорій Лакота, red. В. Пилипович, Жовква-Перемишль 2003, wyd. Związek Ukraińców w Polsce, s. 9-27.
27) Rola Kościoła greckokatolickiego w rozwoju ukraińskiej świadomości narodowej w świetle historiografii polskiej po 1945 roku, [w] Etniczność i Religia, red. A. Posern-Zieliński, Poznań 2003, s. 156-168.
28)Biskup Grzegorz Łakota – wierność w obliczu katastrofy, [w] Prorocy wielcy i mniejsi, red. C. Napiórkowski, Lublin 2003, s. 234-243. [4]
29) АНДРІЙ ШЕПТИЦЬКИЙ У ПОЛЬСЬКІЙ ІСТОРІОГРАФІЇ ПІСЛЯ ДРУГОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ (1945-1989 рр.), [w] V Міжнародний конгрес україністів, Чернівці 2003,Частина 3, [Міжнародна асоціація україністів Інститут історії України НАН України Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича, ІСТОРІЯ], s. 234-239.
2004
30) Prawosławna antropologia soteriologiczna, [w] Księga pamiątkowa ku czci Profesora, W. Pawluczuka, red. E. Matuszczyk, M. Krzywosz, Białystok 2004, Wydział Historyczno-Hymanistyczny Uniwersytetu w Białymstoku Instytut Socjologii, s. 157-178.
31) Dążenia ekumeniczne w stosunku Polsko-Ukraińskich na Wołyniu na przykładzie Konstantyna Ostrogskiego i Melecjusza Smotryckiego, [w] Ukraino-Polonica, Київ-Житомир 2004, s. 7-20.
32) Rola prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Aleksandra Kwaśniewskiego oraz hierarchów Kościoła greckokatolickiego w pojednaniu i dialogu polsko-ukraińskim. Zarys problematyki, "Biuletyn Ukrainoznawczy" 2003, nr 9, s. 83-98.
2005
34)Pojednanie polsko-ukraińskie. Deklaracja Kościołów katolickich Polski i Ukrainy z 19 IV 2005, „Przegląd Powszechny” 2005, nr 12, s. 87-102.
35) Tożsamość kulturowa Ukraińców w Polsce. Między asymilacja a wiernością tradycji, w. Tożsamość europejska a tożsamość polska. Materiały konferencji naukowej 27-28 kwietnia 2005 organizowanej w ramach grantu „Polskie dziedzictwo kulturowe w nowej Europie”, Kraków 2005, s. 23-29.
36) Im Angesicht der letzten Dinge. Die orthodoxe eschatologische Anthropologie in den Schriften Petr Mogilas, "Ostkirchliche Studien" 2005, nr 4, s. 247-278.
37) Rola Kościoła greckokatolickiego w dialogu i pojednaniu polsko-ukraińskim po 2001 roku, [w] Polityka i mniejszości narodowe na pograniczach, red. M. Giegrojć, M. Mieczkowska, J. Mieczkowski, Szczecin 2005, Wyd. Uniwersytetu Szczecińskiego, s. 145-156.
38) Myśl społeczno-polityczna Piotra Mohyły, [w] Українсьука Культура XVII ст., red. Л. Довга, Н. Яковенко, Киів 2005, s. 124-132.
2006
39) Синтезоване опрацювання історії греко-католицької Церкви в пoльськiй iстoрioгрaфiї (1945-1989), „Studia Politologiczne” 2006, nr 2, red. S. Chazbijewicz, M. Melnyk, K. Szulborski, s. 234-248.
40) Publikacje źródeł do dziejów Kościoła greckokatolickiego w Polsce w latach 1945-1989, „Studia Warmińskie” 2004, t. 41, s. 138-151.
41) Wstęp, [w] Studia Politologiczne 2006, nr 2, red. S. Chazbijewicz, M. Melnyk, K. Szulborski, s. 3-9.
Recenzje
1. A. Naumow, Wiara i Historia, Wyd. U. J., Kraków 1996, ss. 220, „Biuletyn Naukowy Instytutu południowo-Wschodniego w Przemyślu” 1999, nr 3, s. 141-150.
2.W. Pawluczuk, Zrozumieć Ukrainę, Ukraina. Polityka i Mistyka, Kraków 1998, Wyd. Nomos, ss. 260, „Dziś” 2000, nr 5, s. 114-118.
3. A. Naumow, Teologia polskiego prawosławia., Wiara i Historia, Wyd. U. J., Kraków 1996, ss. 220, „Więź” 2000, nr 11, s. 224-235.
4. W. Pawluczuk, Uwierzyć i zrozumieć Ukrainę. Ukraina. Polityka i Mistyka, Kraków 1998, Wyd. Nomos, ss. 260, „Przegląd Wschodni” 2000, t. 4, nr 4, s. 587-594.
5. Marek Blaza SJ, Jak wierzysz? Sakramenty inicjacji chrześcijańskiej w dialogu katolicko-prawosławnym, Kraków 2005, Wyd. Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy, ss. 459,
Wybrane artykuły popularnonaukowe
Krótki przewodnik po zagrodzie Ottona Rohde, cz. 1, „Więź” 1998, nr 6, s. 99-110.
Krótki przewodnik po zagrodzie Ottona Rohde, cz. 2, „Więź” 1998, nr 7, s. 116-125.
Krajobraz kultury pogranicza. Wstęp., W: Katalog poplenerowy „Krajobraz kultury pogranicza”, Wyd. Muzeum w Kętrzynie, Kętrzyn 1998, s. 2-4.
Spór o chrzest, „Tygodnik Powszechny” nr 11 z dnia 23 stycznia 2001 r., s. 1,8.
Ekumenizm po Ukraińsku, „Tygodnik Powszechny” nr 2 z dnia 05 stycznia 2003 r., s. 6
Jerzy Nowosielski –mistrz duchowy, „Więź”2003, nr 6, s.193-200.
My, czyli kto? Grekokatolicy między łacińskim młotem a prawosławnym kowadłem, „Więź”2004, nr 1, s. 34-40.
Феномен Володимира Пилиповича, „Наше Слово” 2006, nr 1043, s. 1,3-4.
Publikacje po habilitacji
Monografie
1)M. Melnyk, M. Łesiów, O Ukrainie. Prawie wszystko…?, Olsztyn 2011, ss. 450, Wyd. Katedra Aksjologicznych Podstaw Edukacji UWM.
2) Preekumenizm i konfesjonalizm prawosławnych dążeń zjednoczeniowych w I Rzeczpopsolitej (1583-1596), Olsztyn 2013, ss. 450, Wyd. Katedra Aksjologicznych Podstaw Edukacji UWM.
Prace pod redakcją
1)W cieniu akcji Wisła, red. Marek Melnyk, Olsztyn 2008, ss. 214, Wyd. Instytut Nauk Politycnzych UWM.
Artykuły
2007
1) Religioznawca, Ekumenista, [w] Teologu polski, co sądzisz o swej twórczości?, red. S. C. Napiórkowski, Niepokalanów 2007, s. 202-203.
2) Феномен Пилиповича, „Forum Politologiczne” 2007, t. 5, s.283-296.
3) Православне „сакрум”.Святість Києво-Печерської Лаври в писанях Петра Могили.
Православ”я-наука-суслільство: питання взаємодії, t. 4, Київ 2007, red. С. Корлевець, s. 10-16.
2008
4) Спроби діалогу між грекокатоликами і православними у 1623-1629 рр., „Церковний Календар” 2008, t. 20, s. 170-182.
5) Piotr Mohyła –reformator prawosławia w Rzeczpospolitej, „Ethos” 2008, nr 81, s.99-116.
6) Religijny wymiar ugody w Hadziaczu. Spojrzenie wstecz, [w] W kręgu Hadziacza A.D. 1658, red. P. Borek, s.235-249.
7) Синтезоване опрацювання історії Греко-католицької Церкви в полських підручниках історії Церкви (1945-1989), [w] Православ”я-наука-суслільство: питання взаємодії, t. 5, Київ 2007, red. К. Крайний, s. 124-136.
8) Публiкaцiї джeрeл дo iстoрiї унiятськoї Грeкo-Кaтoлицькa Цeрквa в пoльськiй iстoрioгрaфiї ( 1945-1989), Могилянські читання, red. J. Krajnyj, Kijów 2008, s. 203-212.
9) Problem badań nad dialogiem i pojednaniem polsko-ukraińskim, [w] W cieniu akcji Wisła, red. Marek Melnyk, Olsztyn 2008, ss., Wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, s. 99-120.
2009
10) Geneza pierwszego prawosławnego katechizmu z 1645 roku, [w] Ars Educandi. Studia z dziejów wychowania i kształcenia od średniowiecza do XIX wieku, red. J. Gwioździk, Mysłowice 2009, Wyd. Górnośląska Wyższa Szkoła Pedagogiczna, s. 219 -232.
11) Sześćdziesiąt lat obecności społeczności ukraińskiej na Warmii i Mazurach, [w] Warmia i Mazury w 90-lecie odzyskania przez Polskę niepodległości, red. B. Gaziński, Olsztyn 2009, Wyd.INP UWM, s. 80-89.
12) Aktywność polityczna społeczności ukraińskiej na Warmii i Mazurach, [w] Polityczne wymiary etniczności, red. M. Mieczkowska, D. Scholze, Kraków 2009, Wyd. Dante, s. 206-217.
13) Piotr Mohyła ( 1596-1647) – sein religiöses Schaffen, „Studia Warmińskie” 2009, t. 46, s. 119-151.
2010
14) Спроби діалогу між грекокатоликами і православними у 1623-1629 рр., „Церковний Календар” 2010, t. 20, s. 170-182.
15)Idea katolicko-prawosławnej unii uniwersalnej w Rzeczypospolitej (1590-1592), „Przegląd Wschodnioeuropejski” 2010, t. 1, s. 29-46.
16)Antyprawosławne stereotypy w jezuickiej literaturze polemicznej w Rzeczypospolitej XVI wieku, (w:) Polonistyka. Red. A. Klikiewicz, S. Warzinka, Mińsk 2010, s. 307-324. ISBN 978-985-6887-72-0.
17) Ekskluzywizm soteriologiczny w myśli religijnej Melecjusza Smotryckiego, „Львіиська Медіевістика” 2010, nr 3, s. 23-40.
2011
18) ПРОЕКТ КАТОЛИЦЬКО-ПРАВОСЛАВНОЇ УНІЇ У 1590-1595 РОКАХ, „Календар Благовіста. ” 2011, t. 22, s. 128-152. PL ISSN 1427-1389.
19) Misterium Ikony Krzyża w prawosławnej liturgii trzeciej niedzieli Wielkiego Postu w świetle kazań Piotra Mohyły pt. Krzyż Chrystusa Zbawiciela i każdego człowieka, „Studia Theologiae Fundamentalis” 2011, t. 2, s. 175-186.
20) Korespondencja między Konstantynem Ostrogskim a Hipacym Pociejem (1593-1595) [w:] Epistolografia w dawnej Rzeczpospolitej , t. 1, red. P. Borek, M. Olma, Kraków 2011, s. 87-122.
21)Andrzej Szeptycki w polskiej historiografii w okresie PRL, [w:] Kościół, naród, państwo. Działalność i dziedzictwo metropolity A. Szeptyckiego (1865-1944), red. A.R. Szeptycki, Warszawa – Wrocław 2011, Wyd. Kolegium Europy Wschodniej, s. 243-252.
22) Ekumeniczny wymiar dialogu polsko-ukraińskiego, „Pogranicza. Studia społeczne” 2011, t. 17, nr 2, s. 84-98.
2012
23) Вступ, [w] М. Лесів, Про прочитані книжки та їх авторів, red. W. Pilipowicz, Przemyśl 2012, Wyd. Ukraiński Narodowy Dom w Przemyślu, s. 7-27.
24) Kanoniczne terytorium Cerkwi prawosławnej. Współczesność i historia, [w:] Kontekst kulturowo-moralny współczesnej działalności misyjnej i ewangelizacyjnej, red. A. Jucewicz SVD, Pieniężno 2012, s. 249-264.
25) Wartości prawicowe w procesie dialogu i pojednania polsko-ukraińskiego, „Częstochowskie Teki Historyczne” 2012, nr 3, s. 241-254.
Recenzje
1.) Блаженний Йосафат Коциловський – перемиський єпископ, Зібрані послання таіншіпраці.Вступ написав Митрополит Іван Мартиняк. До друку підготував Володимир Пилипович. Архієпархіяльна бібліотека ім. єп. К. Чеховича в Перемишлі. Серія: «Богословська спадщина Перемиської Єпархії», Перемишль 2004, ss.443,” ПЕРЕМИСЬКI АРХІЄПАРХІЯЛЬНI ВІДОМОСТI” 2007, nr 4, s. 125 -128.
2) Aleksander Naumow, Domus Divisa. Studia nad literaturą ruską w I Rzeczypospolitej, Wyd. Collegium Columbinum, Kraków 2002, ss. 339, „Biuletyn Ukraimoznawczy” 2007, nr 13, s. 208-219.
3)B. Gudziak, Kryzys i reforma, „Białoruskie Zeszyty Historyczne” 2011, nr 35, s. 339-248.
Artykuły popularnonaukowe
1) Jednoczy nas nadzieja zbawienia, „Greakokatolicy. Pl” 2010, nr 1, s. 26-30.
2)Kryzys i reforma do poprawki, „Greakokatolicy. Pl” 2010, nr 2, s. 12-16.
Najważniejsze publikacje (2007-20013):
Monografie
1)M. Melnyk, M. Łesiów, O Ukrainie. Prawie wszystko…?, Olsztyn 2011, ss. 450, Wyd. Katedra Aksjologicznych Podstaw Edukacji UWM.
2) Preekumenizm i konfesjonalizm prawosławnych dążeń zjednoczeniowych w I Rzeczpopsolitej (1583-1596), Olsztyn 2013, ss. 450, Wyd. Katedra Aksjologicznych Podstaw Edukacji UWM.
Prace pod redakcją
1)W cieniu akcji Wisła, red. Marek Melnyk, Olsztyn 2008, ss. 214, Wyd. Instytut Nauk Politycnzych UWM.
Artykuły
1) Piotr Mohyła –reformator prawosławia w Rzeczpospolitej, „Ethos” 2008, nr 81, s.99-116.
2) Religijny wymiar ugody w Hadziaczu. Spojrzenie wstecz, [w] W kręgu Hadziacza A.D. 1658, red. P. Borek, s.235-249.
3) Piotr Mohyła ( 1596-1647) – sein religiöses Schaffen, „Studia Warmińskie” 2009, t. 46, s. 119-151.
4) Ekskluzywizm soteriologiczny w myśli religijnej Melecjusza Smotryckiego, „Львіиська Медіевістика” 2010, nr 3, s. 23-40.
2011
5) Misterium Ikony Krzyża w prawosławnej liturgii trzeciej niedzieli Wielkiego Postu w świetle kazań Piotra Mohyły pt. Krzyż Chrystusa Zbawiciela i każdego człowieka, „Studia Theologiae Fundamentalis” 2011, t. 2, s. 175-186.
6)Andrzej Szeptycki w polskiej historiografii w okresie PRL, [w:] Kościół, naród, państwo. Działalność i dziedzictwo metropolity A. Szeptyckiego (1865-1944), red. A.R. Szeptycki, Warszawa – Wrocław 2011, Wyd. Kolegium Europy Wschodniej, s. 243-25
Recenzje
B. Gudziak, Kryzys i reforma. Metropolia kijowska patriarchat Konstantynopola i geneza unii brzeskiej, Lublin 2008, „Białoruskie Zeszyty Historyczne” 2011, nr 35, s. 339-248. |