kierownik studiów: dr Marta Guziuk-Tkacz
„Diagnostyka i terapia psychopedagogiczna”- VIII edycja
studia podyplomowe na Wydziale Nauk Społecznych
Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego
Organizator: Katedra Aksjologicznych Podstaw Edukacji, Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
Czas trwania - 3 semestry (studia nastawione są przede wszystkim na zdobycie umiejętności praktycznych – zgodnie z wymogami współczesnego - europejskiego rynku pracy)
Łączna liczba godzin - 370
Termin składania dokumentów - od 15 października 2016 r. (w celu zarezerwowania miejsca dokumenty można składać w Dziekanacie Studiów Niestacjonarnych, już od września 2016 r., Olsztyn, ul. Żołnierska 14 – pok. 4, tel. (089) 524-62-70; e-mail:
Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
Termin rozpoczęcia: II połowa października 2016 r.
Kadra prowadząca: pracownicy naukowo dydaktyczni - profesorowie, doktorzy habilitowani, doktorzy i magistrowie - Uniwersytetu Warszawskiego, Gdańskiego i Warmińsko-Mazurskiego, lekarze specjaliści, psychologowie, licencjonowani terapeuci i trenerzy PTP. Są to wybitni i wykwalifikowani przedstawiciele świata nauki, dyplomowani specjaliści w zakresie prowadzenia poszczególnych przedmiotów (psychologowie - specjaliści II stopnia z psychologii klinicznej, pedagodzy różnorodnych specjalizacji, licencjonowani terapeuci II stopnia, prawnik - specjalista w zakresie prawa europejskiego, przedstawiciel OBWE, lekarz z II stopniem specjalizacji w zakresie psychiatrii, naukowcy, a przede wszystkim praktycy z wieloletnim stażem oraz doświadczeniem, autorzy wielu publikacji - również obcojęzycznych).
Zgodnie ze standardami UE oraz w myśl Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 17 listopada 2010, które weszło w życie z dniem 1 września 2011 r. o konieczności tworzenia w każdej placówce dydaktyczno-wychowawczej zespołów diagnostycznych, do których zadań należą:
- prowadzenie badań i działań diagnostycznych (diagnoza indywidualna uczniów / wychowanków),
- wspieranie na bazie diagnozy mocnych stron uczniów,
- planowanie i koordynowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- podejmowanie działań mediacyjnych i związanych z interwencją kryzysową,
- praca w środowiskach zróżnicowanych kulturowo (dzieci z rodzin emigranckich, imigranci, reemigranci),
- dokonywanie oceny (postdiagnoza) efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej – proponujemy Państwu w/wym. studia podyplomowe.
Oferowane przez nas studia podyplomowe nastawione są na zdobycie przez słuchaczy umiejętności praktycznych w zakresie diagnozy pedagogicznej i psychologicznej, interwencji i terapii psychopedagogicznej, interwencji kryzysowej, zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, korekcyjno-wyrównawczych, terapii zachowań suicydalnych, terapii uzależnień, terapii rodzin, terapii transkulturowej itp.
Wymagane dokumenty: podanie o przyjęcie na studia podyplomowe, odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych I lub II stopnia, 2 fotografie o wymiarach 35mm x 45 mm (podpisane na odwrocie), kserokopia dowodu osobistego lub paszportu, kwestionariusz osobowy (do pobrania u sekretarza studiów, istnieje oczywiście możliwość wysłania).
Zajęcia odbywać się będą w budynkach Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.
Terminy zjazdów – druga i trzecia sobota i niedziela miesiąca (godz. 08.00 - 16.30)
Kierownik studiów: dr Marta Guziuk-Tkacz
Warunki przyjęcia: tytuł zawodowy magistra lub licencjata
Adresatami studiów są: nauczyciele różnorodnych przedmiotów, pedagodzy różnych specjalizacji, pracownicy ośrodków pomocy społecznej, osoby pracujące z imigrantami i cudzoziemcami, osoby zatrudnione w służbach mundurowych, kuratorzy sądowi i społeczni, animatorzy społeczni pracujący z dziećmi, młodzieżą lub/i osobami dorosłymi, wolontariusze organizacji pozarządowych pracujący z jednostkami i grupami zagrożonymi społecznie, edukatorzy w zakresie profilaktyki społecznej, pracownicy służb medycznych i innych – rozszerzający kwalifikacje zawodowe w zakresie psychologii i pedagogiki (także transkulturowej), pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznych i ośrodków interwencji kryzysowej.
Absolwenci studiów mogą podjąć pracę: w poradniach psychologiczno-pedagogicznych (profesjonalna diagnoza pedagogiczna i psychopedagogiczna), w świetlicach terapeutycznych, socjoterapeutycznych i środowiskowych (terapia psychopedagogiczna), w charakterze pedagoga szkolnego (profesjonalna diagnoza i terapia uczniów), w charakterze pedagoga terapeuty (terapia pedagogiczna i psychopedagogiczna, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne), w ośrodkach pracy z imigrantami i cudzoziemcami, w ośrodkach interwencji kryzysowej, w przedszkolach i szkołach (różne poziomy edukacji) - praca pozalekcyjna z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych, prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i terapeutycznych, w różnorodnych placówkach o charakterze dydaktyczno-opiekuńczo-wychowawczym (profesjonalna diagnoza, interwencja i terapia psychopedagogiczna, pozyskiwanie funduszy z UE, konstruowanie programów diagnozy i pomocy terapeutycznej oraz programów profilaktycznych zgodnie ze standardami UE).
Zasady naboru - o przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń
Cele studiów:
- merytoryczne i metodyczne - dostosowane do standardów Unii Europejskiej - przygotowanie do prowadzenia diagnozy i interwencji psychopedagogicznej (wsparcie i terapia psychopedagogiczna);
- doskonalenie umiejętności prowadzenia diagnozy i interwencji psychopedagogicznej z jednostkami i grupami, znajdującymi się w sytuacjach stresowych, trudnych i kryzysowych (w tym z ofiarami przemocy i sekt; z uczniami/podopiecznymi wykazującymi zaburzenia w zachowaniu i funkcjonowaniu psychospołecznym (osoby agresywne, niedostosowane społecznie, stygmatyzowane i marginalizowane, bierne, lękliwe, ze skłonnościami do autodestrukcji); z osobami uzależnionymi chemicznie i niechemicznie oraz współuzależnionymi (w tym z syndromem DDA), a także z osobami niepełnosprawnymi.
- doskonalenie umiejętności diagnostyczno - oceniających (poradnie psychologiczno-pedagogiczne, świetlice terapeutyczne i środowiskowe, praktyka kuratora społecznego lub sądowego, praktyka pedagoga szkolnego, placówki wsparcia społecznego, placówki interwencji kryzysowej);
- doskonalenie umiejętności interwencyjnych dla potrzeb praktyki pedagogicznej;
- doskonalenie umiejętności interpersonalnych służących poprawie komunikacji pomiędzy specjalistami pracującymi z osobami znajdującymi się w sytuacjach trudnych, kryzysowych lub traumatycznych;
- opanowanie nowatorskich metod i technik diagnostycznych oraz interwencyjno-terapeutycznych w obszarze psychopedagogiki, pomocnych w pracy z osobami znajdującymi się w trudnych sytuacjach życiowych (stresowych, kryzysowych).
- zapewnienie placówkom o charakterze pomocowym i dydaktyczno - wychowawczym pracowników kompetentnych w zakresie profesjonalnej diagnozy, oceny i interwencji psychopedagogicznej (strona metodologiczna diagnozy oraz jej praktyczne wykorzystanie, praktyczna ocena i interwencja w zakresie problemowych zachowań uczniów/podopiecznych, klientów, pacjentów);
- ukierunkowanie na umiejętności pozyskiwania funduszy ze środków UE (zasady i możliwości pozyskiwania środków finansowych, pisanie autorskich projektów).
Opłata za semestr - 1.450 zł.
Warunki ukończenia studiów - uzyskanie zaliczeń z poszczególnych przedmiotów, obrona pracy dyplomowej oraz złożenie egzaminu końcowego.
Kontakt:
Kierownik studiów: dr Marta Guziuk-Tkacz: 665-293-999, e-mail:
Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
; Wydz. Nauk Społecznych UWM w Olsztynie Katedra Aksjologicznych Podstaw Edukacji, Olsztyn - Kortowo, ul. Prawocheńskiego 13, pok. 99
Sekretarz studiów: Krystyna Zawistowska - Wydz. Nauk Społecznych UWM, Dziekanat Studiów Niestacjonarnych, Olsztyn ul. Żołnierska 14, pok. 4, tel. (089) 524-62-70; e-mail:
Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
Strona internetowa UWM z informacjami o studiach: http://wns.uwm.edu.pl/
Kierowniczka studiów podyplomowych oraz wykładowca „Podstaw diagnozy i terapii pedagogicznej” i „Seminarium dyplomowego” – dr Marta Guziuk-Tkacz jest autorką znanego w Polsce i poza granicami kraju podręcznika z diagnostyki psychopedagogicznej: „Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice”, współautorskiego „Leksykonu terminów metodologicznych. Nauki pedagogiczne i pokrewne”, „Leksykonu diagnostyki. Psychoedagogika. Pedagogika transkulturowa” oraz wielu innych publikacji książkowych i kilkudziesięciu artykułów naukowych polsko- i obcojęzycznych.
Praca jest podręcznikiem akademickim przeznaczonym dla studentów nauk o wychowaniu, a przede wszystkim pedagogów i psychologów. Autorka kieruje ją również do praktyków, a więc pedagogów szkolnych, nauczycieli różnych przedmiotów, terapeutów oraz pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych.
Rozpoczynając od szerokiego omówienia diagnozy w naukach społecznych, w psychologii, w psychologii dla potrzeb pedagogiki, w psychopedagogice i pedagogice, autorka przechodzi do jej praktycznego zastosowania w pedagogice, psychopedagogice i psychologii (diagnozowanie konkretnych problemów psychopedagogicznych).
Omówione w niej zostały wszystkie metody i techniki diagnostyczne, wraz z zasadami konstrukcji narzędzi badawczych i matrycami do ich konstrukcji.
Całość kończy zaprezentowanie kilkudziesięciu wzorów narzędzi badawczych. Na podkreślenie zasługuje również fakt szczegółowych ilustracji graficznych prezentowanych treści. Jak pisze w recenzji profesor Tadeusz Pilch, w podręczniku tym są „zawarte wszelkie informacje na każdy możliwy temat i w każdy zakresie związane ze sztuką prowadzenia badań”.
„Leksykon terminów metodologicznych. Nauki pedagogiczne i pokrewne”, Wyd. Akad. „Żak”, Warszawa 2012
Z recenzji Profesora dr. hab. Tadeusza Pilcha: „… Leksykon Pań M. Guziuk-Tkacz i A. J. Siegień-Matyjewicz jako inicjatywę bardzo popieram. Każda dojrzała dyscyplina winna mieć swoje zwieńczenie w takich opracowaniach …”.
Z recenzji Profesora dr. hab. M. Winiarskiego: „… Sądzę, że leksykon ten będzie niezwykle przydatny – niemalże jako podręcznik – dla wszystkich uprawiających badania studyjno – empiryczne w obrębie nauk społeczno – pedagogicznych, i borykających się z problemami kompetencji metodologicznych, i troszczących o wysoką jakość swojego warsztatu badawczego. Można zapewne uznać tę pracę o charakterze metodologicznym jako niezbędnik dla wszystkich uprawiających empirię w trakcie studiów oraz naukowców – badaczy rzeczywistości społeczno – pedagogicznej …”
„Leksykon diagnostyki. Psychoedagogika. Pedagogika transkulturowa” autorstwa Marty Guziuk-Tkacz, Alicji Joanny Siegień-Matyjewicz,
Wyd. Akad. „Żak”, Warszawa 2016
Z recenzji Prof. zw. W. Rabczuka: „Autorki (…) podjęły się zadania - godnego uznania – uwrażliwienia środowisk wychowawczo-dydaktyczno-terapeutycznych na konieczność uwzględniania w diagnostyce, w tym również w diagnostyce pedagogicznej i psychopedagogicznej nie tylko aspektów uniwersalnych, lecz również specyfiki wzorców kulturowych tego procesu”
Z recenzji Prof. dr hab. nauk med. E. Krajewskiej-Kułak: „Leksykon jest uniwersalną, transkulturową pozycją, będącą swoistą odpowiedzią na niezmiernie aktualny w obecnych czasach wzrost dynamiki imigracji z wielu odmiennych kulturowo regionów świata oraz na problem umiędzynarodowienia nauki”
Z recenzji prof. UAM, dr hab. J. Tyszki: „Warto zdecydowanie podkreślić wysoką kompetencję Autorek we wszystkich dziedzinach potrzebnych do tak wielodyscyplinarnego usiłowania badawczego”
ROZKŁAD ZAJĘĆ, PUNKTY ECTS ORAZ WARUNKI ZALICZENIA WYKŁADÓW,
ĆWICZEŃ I ZAJĘĆ WARSZTATOWYCH
NA STUDIACH PODYPLOMOWYCH
„Diagnostyka i terapia psychopedagogiczna” (VIII edycja)
Lp.
|
Nazwa przedmiotu
|
Sem. I
|
Sem. II
|
Sem.III
|
Liczba godzin
|
Rygor końcowy
|
PUNKTY ECTS
|
W
|
Ć.
|
W
|
Ć.
|
W
|
Ć.
|
1
|
Wybrane zagadnienia polityki społecznej Polski i Unii Europejskiej (projekty unijne dla szkół i różnorodnych placówek dydaktyczno-pomocowych)
|
|
10
|
|
|
|
|
10
|
Z
|
2
|
2
|
Elementy prawa i etyki zawodowej psychologa, psychoterapeuty i pedagoga
|
|
20
|
|
|
|
|
20
|
Zo
|
5
|
3
|
Psychospołeczne aspekty rozwoju człowieka
|
10
|
10
|
|
|
|
|
20
|
Z
|
6
|
4
|
Elementy psychologii klinicznej i traumatologii
|
|
20
|
|
|
|
|
20
|
E
|
5
|
5
|
Elementy psychiatrii i psychoterapii
|
|
|
10
|
10
|
|
|
20
|
E
|
5
|
6
|
Elementy pedagogiki rewalidacyjnej i resocjalizacyjnej
|
|
|
10
|
10
|
|
|
20
|
Zo
|
6
|
7
|
Podstawy diagnozy i terapii pedagogicznej
|
20
|
20
|
|
|
|
|
40
|
E
|
7
|
8
|
Podstawy interwencji kryzysowej
|
|
10
|
|
|
|
|
10
|
Zo
|
5
|
9
|
Terapia zaburzeń
|
|
|
15
|
15
|
|
|
30
|
Zo
|
6
|
10
|
Poradnictwo i terapia rodzin
|
|
|
10
|
20
|
|
|
30
|
Zo
|
6
|
11
|
Profilaktyka i terapia uzależnień
|
|
|
|
|
20
|
10
|
30
|
Zo
|
6
|
12
|
Podstawy diagnozy i terapii zachowań suicydalnych
|
|
|
|
|
|
10
|
10
|
Zo
|
6
|
13
|
Podstawy diagnozy i terapii psychologicznej
|
|
|
|
|
10
|
15
|
25
|
Zo
|
6
|
14
|
Metody i techniki pracy z grupą
|
|
|
|
|
|
25
|
25
|
Zo
|
7
|
15
|
Warsztaty umiejętności interpersonalnych i transkulturowych
|
|
|
|
40
|
|
|
40
|
Zo
|
7
|
16
|
Seminarium dyplomowe
|
|
|
|
|
10
|
10
|
20
|
Zo
|
5
|
|
Ogółem godzin:
|
120
|
140
|
110
|
370
|
|
90*
pkt.
|
PUNKTY ECTS:
|
30
|
30
|
30
|
|
Z – zaliczenie
Zo – zaliczenie z oceną
E – egzamin
*ŁĄCZNA LICZBA pkt. ECTS – 90 jest zgodna z Uchwałą Senatu UWM - Nr 845 z dnia 27 stycznia 2012 roku w sprawie Regulaminu studiów podyplomowych; na podstawie art. 8 ust. 7 i 8, art. 8a oraz art. 62 ust. 1 i art. 99 ust. 1 pkt 5) ustawy z dnia 27 lipca 2005 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym (DzU Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.) oraz § 14 ust. 1, pkt 2) Statutu Uniwersytetu (przyjętego Uchwałą Nr 785 Senatu UWM w Olsztynie z dnia 25 listopada 2011 roku w sprawie Statutu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie), część V. ORGANIZACJA STUDIÓW, § 5, pkt. 1 „Kształcenie na studiach podyplomowych prowadzone jest w układzie semestralnym”; pkt.2 „Studia podyplomowe trwają nie krócej niż dwa semestry. Program kształcenia powinien umożliwić uzyskanie przez słuchacza, co najmniej 60 punktów ECTS”.
|