Filologia polska

Filologia polska

  1. Umiejscowieniekierunku w obszarze kształcenia: kierunek należy do obszarów kształcenia w zakresie: nauk humanistycznych i nauk społecznych.
  2. Przyporządkowanie kierunku studiów do dziedziny nauki i dyscypliny naukowej: kierunek przyporządkowano do  obszaru wiedzy w zakresie  nauk humanistycznych, dziedziny nauk humanistycznych, dyscyplin naukowych: literaturoznawstwo, językoznawstwo  i  kulturoznawstwo  oraz  do  obszaru  wiedzy w zakresie nauk społecznych, dziedziny nauk społecznych, dyscyplin naukowych: pedagogika i psychologia.
  3. Profil kształcenia: ogólnoakademicki.
  4. Poziom kształcenia i czas trwania studiów: studia pierwszego stopnia – licencjackie  (6 semestrów).
  5. Absolwent: posiada wiedzę i umiejętności w zakresie przedmiotów kształcenia ogólnego i przedmiotów stanowiących fundament wykształcenia humanistycznego oraz podstawową wiedzę z zakresu filologii polskiej – nauki o języku i o literaturze. Rozumie i umie analizować zjawiska i procesy literackie, językowe i kulturowe przeszłości oraz współczesności. Umie posługiwać się językiem specjalistycznym z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa. Potrafi gromadzić i przetwarzać informacje, samodzielnie poszerzać swoją wiedzę oraz rozwiązywać problemy zawodowe. Zna język obcy na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy. Absolwent jest przygotowany do pracy w szkole, zgodnie ze standardami kształcenia przygotowującego go do wykonywania zawodu nauczyciela (po ukończeniu specjalności nauczycielskiej), a dodatkowo ma możliwość poszerzenia wiedzy zdobytej w ramach przedmiotu z bloku podstawowego, a przede wszystkim dyskusji na temat arcydzieł filmowych, muzycznych i plastycznych. Absolwent jest przygotowany do pracy w szkołach i ośrodkach wychowawczych, redakcjach czasopism i środkach masowego przekazu, instytucjach oświatowych oraz kulturalnych, bibliotekach, wydawnictwach, działach personalnych i szkoleniowych wszystkich zakładów pracy. Absolwent jest przygotowany do podjęcia studiów drugiego stopnia.

I. WYMAGANIA OGÓLNE:

Do uzyskania kwalifikacji studiów pierwszego stopnia wymagane są wszystkie efekty kształcenia.

II. STRUKTURA STUDIÓW:

Studia pierwszego stopnia, 6 semestrów, liczba punktów ECTS – 180.

III. PRAKTYKA :

Praktyka zawodowa realizowana jest po zakończeniu IV semestru.

  1. Cele praktyki:

    a) kształcenie umiejętności wykorzystania wiedzy zdobytej na studiach,

    b) poznanie organizacji, struktur i sposobu funkcjonowania instytucji, przedsiębiorstw, organizacji pozarządowych,

    c) kształtowanie odpowiedniego stosunku do zawodu i obowiązków z nim związanych,

    d) wdrożenie do pracy w zespole oraz odpowiedzialności za powierzone zadania,

    e) pobudzenie aktywności studentów.

    2. Czas trwania praktyki: praktyka zawodowa trwa nie mniej niż 4 tygodnie (czyli nie mniej niż 160 godzin). Studenta obowiązuje ośmiogodzinny dzień pracy.

    3. Przykładowe miejsca odbywania praktyk:

    a) państwowe instytucje kulturalne, zajmujące się animacją i upowszechnianiem kultury: teatry, muzea, archiwa, domy i ośrodki kultury, izby pamięci, izby regionalne, ośrodki informacji kulturalnej, jak również  fundacje i organizacje pożytku publicznego,

    b) wydawnictwa i środki masowego przekazu oraz inne jednostki zajmujące się działalnością zarówno komercjalną, jak i prowadzonych niekomercjalne działania z zakresu animacji i popularyzacji kultury.

    4. Zaliczenie praktyki:

    Praktyka stanowi nieodłączną część procesu dydaktycznego studenta i podlega obowiązkowemu zaliczeniu. Po odbyciu praktyki student składa pełną dokumentację z realizacji praktyki u opiekuna praktyki.

    W/w dokumentację stanowią:

    - dziennik praktyk z wypełnionymi rubrykami i dokładnie opisanymi dniami przeprowadzonych praktyk;

    - informacja o przebiegu praktyki, w której opiekun praktyki reprezentujący instytucję, w której realizowano praktykę, opisuje jej przebieg i ocenia pracę studenta.

    Student jest zobowiązany rozliczyć praktykę do końca V semestru.

     

    Praktyka zawodowa dla specjalności nauczycielskiej.

    Kształcenie w ramach specjalności nauczycielskiej obejmuje odbycie obowiązkowej praktyki w przedszkolach i szkołach podstawowych. W II semestrze studiów student odbywa praktykę pedagogiczno-psychologiczną w wymiarze 40 godzin, zaś w IV semestrze studiów, praktykę ciągłą  w  wymiarze  120 godzin. Za zaliczenie praktyki pedagogiczno-psychologicznej i zaliczenie praktyki ciągłej student otrzymuje 6 punktów ECTS. Praktyki pedagogiczno-psychologiczne (40 godzin) odbywają się w przedszkolach i szkołach podstawowych - przynajmniej przez tydzień w każdej z wymienionych placówek. Praktyka przedmiotowo metodyczna w wymiarze 120 godzin w zakresie nauczania języka polskiego w szkole podstawnej – drugi etap edukacyjny, czyli klasy IV-VI. Studenta obowiązuje 30 godzinny tydzień pracy, na który składają się: godziny hospitowane, godziny asystowania, samodzielne powadzenie zajęć, przygotowanie zajęć lekcyjnych, udział w pracach zespołu przedmiotowego, zespołu wychowawczego i rady pedagogicznej, zapoznanie z dokumentacją szkoły (dokumenty stanowiące  podstawę  prawną  funkcjonowania  placówki  oświatowej), a także inne zadanie wyznaczone przez dyrektora szkoły i opiekuna praktyki.

    W trakcie praktyki następuje kształtowanie kompetencji dydaktycznych przez:

    a) zapoznanie się ze specyfiką szkoły lub placówki, w której praktyka jest odbywana, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań dydaktycznych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji;

    b) obserwowanie:

    - czynności podejmowanych przez opiekuna praktyk w toku prowadzonych przez niego lekcji oraz aktywności uczniów,

    - toku metodycznego lekcji, stosowanych przez nauczyciela metod i form pracy oraz wykorzystywanych pomocy dydaktycznych,

    - interakcji dorosły (nauczyciel, wychowawca) – dziecko oraz interakcji między dziećmi lub młodzieżą w toku lekcji,

    - procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w klasie, ich prawidłowości i zakłóceń,

    - sposobów aktywizowania i dyscyplinowania uczniów oraz różnicowania poziomu aktywności poszczególnych uczniów,

    - sposobu oceniania uczniów,

    - sposobu zadawania i kontrolowania pracy domowej,

    - dynamiki i klimatu społecznego klasy, ról pełnionych przez uczniów, zachowania i postaw uczniów,

    - funkcjonowania i aktywności w czasie lekcji poszczególnych uczniów, z uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych,

    - działań podejmowanych przez opiekuna praktyk na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny,

    - organizacji przestrzeni w klasie, sposobu jej zagospodarowania;

    c) współdziałanie z opiekunem praktyk w:

    - planowaniu i przeprowadzaniu lekcji,

    - organizowaniu pracy w grupach,

    - przygotowywaniu pomocy dydaktycznych,

    - wykorzystywaniu środków multimedialnych i technologii informacyjnej w pracy dydaktycznej,

    - kontrolowaniu i ocenianiu uczniów,

    - podejmowaniu działań na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych,

    - organizowaniu przestrzeni klasy,

    - podejmowaniu działań w zakresie projektowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej;

    d) pełnienie roli nauczyciela, w szczególności:

    - planowanie lekcji, formułowanie celów, dobór metod i form pracy oraz środków dydaktycznych,

    - dostosowywanie metod i form pracy do realizowanych treści, etapu edukacyjnego oraz dynamiki grupy uczniowskiej,

    - organizację i prowadzenie lekcji w oparciu o samodzielnie opracowywane scenariusze,

    - wykorzystywanie w toku lekcji środków multimedialnych i technologii informacyjnej,

    - dostosowywanie sposobu komunikacji w toku lekcji do poziomu rozwoju uczniów,

    - animowanie aktywności poznawczej i współdziałania uczniów, rozwijanie umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy z wykorzystaniem technologii informacyjnej,

    -  organizację pracy uczniów w grupach zadaniowych,

    - dostosowywanie podejmowanych działań do możliwości i ograniczeń uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,

    - diagnozowanie poziomu wiedzy i umiejętności uczniów,

    - podejmowanie indywidualnej pracy dydaktycznej z uczniami (w tym uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi),

    - podejmowanie działań wychowawczych w toku pracy dydaktycznej, w miarę pojawiających się problemów, w sytuacjach: zagrożenia bezpieczeństwa, naruszania praw innych, nieprzestrzegania ustalonych zasad,

    - podejmowanie współpracy z innymi nauczycielami, wychowawcą klasy, pedagogiem szkolnym, psychologiem szkolnym oraz specjalistami pracującymi z uczniami;

    e) analizę i interpretację zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, w tym:

    - prowadzenie dokumentacji praktyki, konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką,

    - ocenę własnego funkcjonowania w toku wypełniania roli nauczyciela (dostrzeganie swoich mocnych i słabych stron),

    - ocenę przebiegu prowadzonych lekcji oraz realizacji zamierzonych celów, konsultacje z opiekunem praktyk w celu omawiania obserwowanych i prowadzonych lekcji,

    - omawianie zgromadzonych doświadczeń w grupie studentów (słuchaczy).

    Forma zaliczenia praktyk:

    Zaliczenie praktyk odbywa się na podstawie przedłożonej pełnej dokumentacji praktyki (konspekty oraz uzupełniony i opieczętowany dziennik praktyk) oraz na podstawie udokumentowania przepracowania odpowiedniej liczby godzin, a także pozytywnej opinii szkolnego opiekuna praktyk.