Katedra Filologii Germańskiej UWM

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki

Wydarzenia archiwalne

Dni Humana 18-20.04.2016


W tegorocznych Dniach Humana pracownicy i studenci KFG przygotowali bogatą ofertę wykładową i zajęciową.  

Czy język polski i niemiecki myślą tak samo?

Czy język niemiecki i polski tak samo zapatrują się na świat, czy tak samo ten świat postrzegają i opisują? Rozważania na ten temat, skoncentrowane na słownictwie, przedstawiła dr Joanna TargońskaSłuchacze dowiedzieli się, na czym mogą polegać różnice w „myśleniu” tych dwóch języków. Celem tego referatu było pobudzenie uczących się języka niemieckiego na wszystkich poziomach zaawansowania do refleksji nad tym, jak należy uczyć się słownictwa i na co w trakcie tego uczenia się należy zwracać uwagę.

alt

Czy pierwsze skojarzenia z Niemcami zawsze muszą być negatywne, a nawet krzywdzące? Niekoniecznie! Audi, Bayern Monachium, katedra w Kolonii, Lufthansa, Marcin Luter czy Oktoberfest to przecież część niemieckiej kultury. Na zajęciach przygotowanych przez dr Joannę Targońską oraz studentki KFG: Małgorzatę Zegler i Maję Kozłowską D wie Deutschland – Deutschland-Assoziazionen uczestnicy mogli sobie uświadomić, z czym kojarzą im się Niemcy oraz z czego ten kraj jest im znany (wydarzenia historyczne, zabytki, produkty, osobistości itd.). Zajęcia miały charakter warsztatowy. Ich uczestnicy musieli wykorzystać swoją dotychczasową wiedzę o Niemczech i Niemcach oraz działać w języku niemieckim. Celem warsztatów było pobudzenie innego, nieco szerszego spojrzenia na Niemcy, a rezultatem zajęć było stworzenie w grupach „Dutschland-Alphabet”.

Studenci Filologii Germańskiej (studia II stopnia) pod kierownictwem dr Joanna Targońskiej zorganizowali również Gry i zabawy z językiem niemieckim. Polegało to na tym, że na różnych stoiskach można było pobawić się językiem niemiecki lub wykorzystać go do celów komunikacyjnych. Gry na różnych poziomach - od A2 do B1+ dotyczyły wymowy, słownictwa, gramatyki, komunikacji, wiedzy o krajach niemieckojęzycznych. W tej bogatej ofercie każdy mógł znaleźć  coś dla siebie i spędzić czas nie tylko w miłej atmosferze i towarzystwie.




Studentki Filologii Germańskiej w jubileuszowych koszulkach na 20 lecie istnienia KFG w Olsztynie  








Mgr Dirk Steinhoff zapoznał uczestników swoich warsztatów Deutsche Jugendsprache z językiem młodzieżowym. Zadaniem było odszukanie języka młodzieżowego w filmach i tekstach oraz samodzielnie użycie nowych zwrotów i w dialogach. W przygotowanie i przeprowadzenie zajęć aktywnie włączyły się studentki Katarzyna Kreft, Paulina Gąsior, Karolina Czajka i Joanna Borodzicz. Jako lektor DAAD mgr Steinhoff przeprowadził również spotkanie informacyjne dla studentów, w której przedstawiona została oferta stypendialna DAAD. Studentki z I MU Maja Kłosek, Maja Kozłowska i Paulina Matejko zrelacjonowały podczas tego spotkania podróż studyjną, która miała miejsce w zeszłym roku, co miało posłużyć jako zachęta dla innych studentów do ubiegania się o różne dofinansowania w Niemieckiej Centrali Wymiany Akademickiej.   

Dr Andrzej Pilipowicz wygłosił dwa wykłady z zakresu literaturoznawstwa o austriackim pisarzu Georgu Traklu: Georg Trakl w poezji niemieckojęzycznej. Triumf ekspresjonizmu: Mimo krótkiego życia Georg Trakl zaznaczył swoją obecność w historii literatury niemieckojęzycznej bardzo wyraźnie. Szczególnie duchowy i intelektualny potencjał jego wierszy okazał się tak silny, że do dziś jego sposób patrzenia na świat inspiruje wielu twórców. Ponieważ większość ich tekstów wykazuje cechy ekspresjonizmu, można zauważyć, że spotkanie z Traklem wiąże się często z przejęciem jego stylu. Z drugiej strony taka sytuacja naraża twórców na epigonizm, wykluczający sztukę autentyczną. Wykład stanowi próbę określenia granicy między tekstami, które są jedynie wyrazem uwielbienia dla poety, a tekstami, które podejmują z nim rozmowę.

Georg Trakl w poezji polskiej. Próba syntezy: Wprawdzie literatura polska częściej spoglądała w stronę kultury francuskiej niż austriackiej, ale w jej historii można odkryć także teksty, które dowodzą, że potrafi się ona zainteresować każdą unikatową relacją między artystą a światem. Taką niezwykle zindywidualizowaną więź poety z rzeczywistością reprezentuje niewątpliwie twórczość Georga Trakla, dzięki czemu znajduje ona odzwierciedlenie również w utworach polskich pisarzy. Wykład jest próbą odpowiedzi na pytania dotyczące ich fascynacji poezją Trakla oraz możliwości jeszcze głębszego wejrzenia w mechanizmy egzystencji w oparciu o zasoby jego środków poetyckich.

Mgr Małgorzata Derecka przygotowała warsztaty Jak pracować ze słownikiem na zajęciach językowych (na przykładzie słowników polsko-niemieckiego, niemiecko-polskiego, niemiecko-niemieckiego). Warsztaty miały na celu wskazanie na główne "grzechy" pracy ze słownikiem oraz translatorami oraz podanie kilku podstawowych zalet i porad dotyczących właściwej pracy "ze słownikiem w ręku" oraz słownikiem internetowym. Mgr Derecka wygłosiłą również wykład Najpiękniejsze trasy turystyczne Niemiec. W czasie wykładu przedstawiła kilka znanych i podziwianych przez turystów z całego świata tras turystycznych w Niemczech, Austrii i Szwajcarii. Zwróciła uwagę na różnorodność przyrody, piękno natury, obfitość zabytków oraz smakowitość kuchni regionalnych krajów niemieckiego obszaru językowego.


Dr Magdalena Makowska podczas warsztatów "Mówi tekst do obrazu"







Dr Magdalena Makowska przeprowadziła warsztaty storytellingowe Mówi tekst do obrazu. Współczesny przekaz medialny zdominowany jest przez obraz, gdyż upowszechnił się pogląd, że to właśnie obraz mówi więcej niż tysiąc słów. Przy pomocy obrazu lub całych sekwencji obrazów przekazywane są codzienne informacje i relacjonowane najważniejsze wydarzenia. Obraz ma przyciągać wzrok, skupiać uwagę i wywoływać określone emocje. Istotny wpływ na odbiór obrazu ma jednak także towarzyszący mu tekst, przy pomocy którego można budować różne konteksty, w jakich osadzone i interpretowane są treści wizualne. Warsztaty storytelling Mówi tekst do obrazu były znakomitą okazją do nauczenia się, jak przy pomocy tekstu i obrazu można w sposób pasjonujący i kreatywny opowiadać historię, komentować rzeczywistość i prezentować swoje stanowisko.


Dr Mariola Jaworska prowadzi zajęcia na temat "Nauka niemieckiego z muzyką w tle". 



Nauka niemieckiego z muzyką w tle to zajęcia przeprowadzone przez dr Mariolę JaworskąWpływ muzyki na proces uczenia się języka obcego, także na jego jakość, jest niewątpliwie pozytywny. Za jej wykorzystaniem w uczeniu się języków obcych przemawiają argumenty lingwistyczne, strukturalne i psychologiczne. Muzyka angażuje emocje, wywołuje zjawisko powtarzania mimowolnego, uwrażliwia na pojawiające i powtarzające się w niej słowa i struktury. Celem warsztatu było przedstawienie sposobów wykorzystania muzyki w uczeniu się języka niemieckiego ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystania nowych technologii, przede wszystkim zaś bezpłatnych zasobów internetowych. Zaprezentowane zostały witryny oferujące interaktywne ćwiczenia z piosenkami, z których można korzystać praktycznie w dowolnym miejscu, używając smartfonów lub tabletów.


Dr Radosław Supranowicz podczas wygłaszania wykładu "Orędzie biskupów polskich i jego recepcja w ówczesnej prasie"



Wykład Orędzie biskupów polskich i jego recepcja w ówczesnej prasie wygłosił dr Radosław Supranowicz. Wymiana Listów Pasterskich pomiędzy episkopatem polskim i niemieckim postrzegana jest jako kamień milowy na drodze do polsko-niemieckiego zbliżenia po 1945 roku. W ramach wykładu przybliżone zostało to doniosłe wydarzenie, które spotkało się z niezwykle ostrą krytyką ówczesnych władz. Na wykładzie zaprezentowano również reakcje prasy polskiej na ten ważny krok przedstawicieli polskiego duchowieństwa.

Dr Alina D. Jarząbek wygłosiła wykład Jak się uczy mózg?  przedstawiający w prosty sposób, jakie muszą być spełnione warunki, żeby mózg chciał się uczyć. Nieoczekiwanie sala nr 14 okazała się za małym pomieszczeniem, bo pod jej drzwiami na prezentację czekała blisko setka studentów. Wykład został więc przeniesiony do Auli Dietrichów. Studenci z dużym zainteresowaniem przysłuchiwali się informacjom z zakresu neurobiologii oraz neurodydaktyki, które uzmysławiają, jak i kiedy mózg się uczy, a kiedy takiej aktywności nie podejmuje. Pewne jest, że mózgu do nauki zmusić się nie da, oraz że przed egzaminem należy się wyspać. 




DZIEŃ MIĘDZYKULTUROWY NA WYDZIALE HUMANISTYCZNYM UWM

21 października 2015 roku studenci II roku studiów licencjackich Katedry Filologii Germańskiej Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie zaprezentowali stoisko kręgu krajów niemieckojęzycznych w ramach II Dnia Międzykulturowego, zorganizowanego na Wydziale Humanistycznym.

Na stoisku znalazły się potrawy regionalne przygotowane przez całą grupę. Gości podjęto pysznymi Frikadellchen – klopsikami z mięsa mielonego przyprawionymi czosnkiem, majerankiem, cebulą, papryką, pieprzem i solą oraz Nudelsalat – makaron z kiełbasą parówkową, meksykańską mieszanką warzyw Bonduelle oraz z francuskim sosem sałatkowym. 



Serwowano także napoje wyprodukowane w krajach niemieckojęzycznych: np. kawę Jacobs, Nescafé, herbatę Teekanne.

Przygotowano także kącik ze słodyczami i innymi produktami niemieckimi i szwajcarskimi, znanymi też na rynku polskim. Do tego dołączono krótkie wzmianki o historii bądź pochodzeniu nazwy danego produktu. Obok części kulinarnej wygospodarowano miejsce na pamiątki lub inne przedmioty związane z Niemcami, Austrią i Szwajcarią, np. pocztówki, mapy, książki, pamiątkowe torby itp. Stoisko przygotowane przez studentów filologii germańskiej już po raz drugi cieszyło się dużym zainteresowaniem uczestników tego wydarzenia.



Czwartki z germanistyką

Czwartki z germanistyką to projekt skierowany do szkół ponadgimnazjalnych, którego celem jest promocja języka niemieckiego i germanistyki jako kierunku studiów. Pomysłodawcą i wykonawcą projektu jest dr Tomasz Żurawlew, który podczas spotkań z uczniami przedstawia tłumaczenia poezji na język polski.

Dr Żurawlew odwiedził już następujące szkoły: LO w Lidzbarku Warmińskim, LO w Zespole Szkół w Dobrym Mieście, LO w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Szczytnie i LO nr 8 w Olsztynie, III LO im. Mikołaja Kopernika w Olsztynie, LO im. C. Norwida w Nowym Mieście Lubawskim, LO im. Żeromskiego w Iławie oraz LO 2 w Olsztynie.




A co szkoły piszą o spotkaniach czwartkowych z poezją w języku niemieckim?  III LO w Olsztynie wystawiło panu Żurawlewowi bardzo miłą laurkę. Proszę poczytać klikając tutaj.

O odwiedzinach w LO w Iławie p. Żurawlew napisał na naszym facebooku. "Poznałem tam świetnych uczniów, wspaniałych nauczycieli i Pana Dyrektora, z którym - jak się okazało - mamy wspólnych znajomych w moim rodzinnym mieście. Mały ten świat... Jeśli chcielibyście, bym odwiedził szkoły, z którymi wy jesteście związani, i w których mógłbym się Wami pochwalić, to dajcie znać. Na niektórych fotografiach zobaczycie w tle naszych studentów, którzy godnie nas reprezentują. Bardzo, bardzo serdecznie pozdrawiam wszystkich."

A co pisze Zespół Szkół Ogólnokształcących w Iławie na swojej stronie o zajęciach z Panem Żurawlewem, przeczytacie TUTAJ 



Czekamy na dalsze zaproszenia szkół i prosimy o kontakt! Chętnie zawitamy do Was i przeprowadzimy lekcje.



Inauguracja roku akademickiego 2015/2016

Edyta Skrocka i Maciej Choromański otrzymali podczas uroczystej inauguracji roku akademickiego 2015/16 na Wydziale Humanistycznym nagrodę Fundacji Marii i Georga Dietrichów za najlepszą pracę dyplomową. Na zdjęciu laureaci po rozdaniu nagród z prof. Anną Dargiewicz i dr Aliną Dorotą Jarząbek. W tle założyciele Fundacji Państwo Dietrichowie, których imię nosi główna aula Wydziału Humanistycznego. 


Odsyłamy również do numeru Gazety Olsztyńskiej z 15 lipca 2015r. i w niej do Gazety Uniwersyteckiej, gdzie na trzeciej stronie możecie Państwo przeczytać wzmiankę o tegorocznych laureatach Nagrody im. Georga i Marii Dietrichów Edycie Skrockiej i Macieju Choromańskim.

Na numer gazety wejdziecie klikając na poniższy link.

Serdeczne gratulacje!






     

fot. Janusz Pająk

W załączniku artykuł w Wiadomościach Uniwersyteckich nr 8-9 sierpień/wrzesień 2015 z cyklu "Patroni Kortowskich Auli" o Georgu Dietrichu. 


Georg Dietrich 1 MB

Dzień Drzwi Otwartych

31 marca 2016 roku na Wydziale Humanistycznym odbył się Dzień Otwartych Drzwi. Jak co roku gościliśmy młodzież ze szkół średnich, a przede wszystkim maturzystów, którzy już za kilka tygodni podejmą decyzję o wyborze kierunku studiów. Pośród reprezentantów kół naukowych, wielu kierunków i wydziałów Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego nie zabrakło również nas, Koła Młodych Germanistów. Wraz z dr. Tomaszem Żurawlewem zachęcaliśmy przyszłych żaków do podjęcia studiów na naszym kierunku, opowiadaliśmy o działalności i dokonaniach naszej organizacji i odpowiadaliśmy na wszelkie pytania związane z procesem rekrutacji. Kolorowe stoisko KMG i drobny poczęstunek w postaci tradycyjnych niemieckich przysmaków wzbudziły zainteresowanie odwiedzających. Mamy nadzieję, że spotkanie z młodzieżą zaprocentuje i już w październiku nasze grono poszerzy się o nowych studentów germanistyki.


alt


alt


IX Dni Humana w KFG

W ramach IX Dni Humana pracownicy KFG zaproponowali szereg ciekawych wykładów i warsztatów. W dniu 21.04.2015 studenci naszego Wydziału mieli do wyboru aż cztery różne wykłady zaoferowane przez olsztyńskich germanistów.


W referacie Czy wszystkie języki myślą tak samo? (Rozważania na przykładzie języka niemieckiego)” dr Joanna Targońska starała się odpowiedzieć na pytanie, czy język niemiecki i polski tak samo zapatrują się na świat, czy tak samo ten świat postrzegają i opisują. Rozważania jej koncentrowały się na słownictwie. Celem tego referatu było pobudzenie uczących się języka niemieckiego na wszystkich poziomach zaawansowania do refleksji nad uczeniem się słownictwa oraz wyciągnięcie wniosków, na co w trakcie tego uczenia się należy zwracać uwagę.

W kolejnym referacie „Jak się uczyć, żeby się nauczyć? Kilka uwag na temat specyfiki przyswajania słownictwa obcojęzycznego” dr Joanna Targońska omawiała jak należy uczyć się słownictwa niemieckiego, aby zostało ono przyswojone efektywnie i aby było ono łatwo dostępne w sytuacjach komunikacyjnych (rozwijanie słownictwa produktywnego).Ponadto wskazała ona na techniki zapamiętywania rodzajników i techniki uczenia się kolokacji.

W referacie zatytułowanym Nazwy firm i produktów z krajów niemieckojęzycznych znane na rynku polskim - historia, pochodzenie (branża spożywcza, kosmetyczna i chemiczna)” dr Marzena Guz opowiadała o historii niektórych firm, np. Teekanne, producenta pasty Elmex czy marki Kamill. W trakcie referatu prelegentka wskazała na pochodzenie nazw niektórych produktów istniejących do dziś na rynkach światowych (np. Hanuta od: Haselnusstafel, Milka od: słów Milch i Kakao, Haribo od: Hans Riegel Bonn, zaś Lidt, Knorr, Jacobs, Oetker, Maggi i Storck to nazwy pochodzące od nazwisk założycieli firm). Słuchacze dowiedzieli się także, że trójkątny kształt kawałków batona czekoladowego Toblerone wzorowany jest na kształcie szczytu Matterhorn w Alpach Zachodnich (na granicy między Szwajcarią a Włochami).

Dr Andrzej Pilipowicz wygłosił referat pt: Poetycka reprodukcja obrazu. "Wizja" Edvarda Muncha i Maxa Dauthendeya. W wykładzie została podjęta próba określenia relacji między pochodzącym z 1892 roku obrazem „Wizja” Edvarda Muncha (1863–1944) a opublikowanym w roku 1893 na łamach czasopisma „Blätter für die Kunst” wierszem Maxa Dauthendeya (1867–1918), który jest ‚artystyczną’ reakcją niemieckiego pisarza na prace wystawione przez norweskiego malarza w Berlinie. Konfrontacja obu prac nasuwa wiele pytań, które skupiają się wokół następujących zagadnień: Czy wiersz wyraża ideę zawartą w obrazie, ale dokonuje tego własnymi środkami – środkami poetyckimi? Czy przejmuje on tylko zewnętrzną formę idei – obraz i wypełnia ją własną treścią? Czy wiersz odnoszący się do konkretnego obrazu nie traci ducha wolności jako podstawowej wartości sztuki? Czy musi być wtedy skazany na ‚estetyczną’ śmierć i stać się tylko narracyjnym opisem dzieła sztuki innego artysty?


W dniu 22.04.2015 dr Magdalena Makowska zaproponowała warsztaty „Mów, myśl i działaj pozytywnie, czyli o werbalnych i pozawerbalnych formach prezentacji”. Uczestnicy warsztatów mieli okazję zapoznać się z tajnikami różnych form prezentacji i dowiedzieli się, jak można formułować komunikat werbalny, by jego wydźwięk nie był negatywny. Dzięki wykonywanym ćwiczeniom studenci nauczyli się także posługiwania się tzw. językiem korzyści. Druga część warsztatów poświęcona była m.in. zasadom tworzenia profesjonalnych prezentacji multimedialnych. Studenci dowiedzieli się, jaką rolę w prezentacjach odgrywają połączenia tekstu i obrazu oraz jak należy się nimi posługiwać, by tworzyły spójny przekaz.



Dzień Otwartych Drzwi 


W czasie Dnia Otwartego UWM, 17.03.2015,  Wydział Humanistyczny zaprezentował swoje jednostki dydaktyczno-naukowe. Także nasza Katedra przygotowała specjalny program Dnia Otwartych Drzwi Katedry Filologii Germańskiej. Była to świetna okazja, aby zapoznać się z ofertą dydaktyczną oraz z działalnością naszej katedry. Nasze stoisko cieszyło się ogromnym zainteresowaniem uczniów i nauczycieli. To nasz wielki sukces!


Naszym celem było zorganizowanie szeregu zajęć dla uczniów, po to, aby mogli skonfrontować swoje wyobrażenia o studiach z rzeczywistymi ludźmi, sytuacją i otoczeniem. Chodziło nam o to, aby zachęcić uczniów do studiowania w przyszłości germanistyki na UWM w Olsztynie i zmotywować ich do dalszej nauki języka niemieckiego. Bo angielski to mus, niemiecki to twój plus! 

Zaplanowaliśmy punkty informacyjne, w których można było nie tylko poznać studia od podszewki z ust naszych studentów, poćwiczyć lub pobawić się językiem niemieckich, ale również zapoznać się z atrakcyjną ofertą stypendialną dla studentów studiów germanistycznych.


1) karaoke przy akompaniamencie gitar w wykonaniu naszych muzykalnie uzdolnionych studentów z I i II roku studiów filologii germańskiej,

2) kalambury,

3) specjalne gry planszowe przeznaczone dla uczących się języka niemieckiego,

3) quizy, gry i zabawy językowe.


Zorganizowaliśmy takie stoiska tematyczne t.j. ofertę kształcenia i stypendialne oferty wyjazdowe programów DAAD, Erasmus plus i au pair, jak również kawiarenkę uczniowsko-studencką z przysmakami i napojami.




Dziękujemy organizatorom imprezy (przede wszystkim koordynatorce dr Renacie Supranowicz), naszym wyjątkowym studentom, którzy stworzyli niezapomnianą atmosferę, i gościom, którzy dali nam poczucie, że to wszystko miało cel. Do zobaczenia na rekrutacji!




 


KATEDRA
FILOLOGII
GERMAŃSKIEJ
. ul. Kurta Obitza 1
10-725 Olsztyn
tel. 89 524 63 45
fax 89 523 59 66 german.human@uwm.edu.pl