Rada Wydziałowa Samorządu Studenckiego Wydziału Geodezji i Gospodarki Przestrzennej

UWM w Olsztynie

Księga Gości
Wszystkich wpisów - 760

Marek
2022-07-30  ~  18:07


Naciągnięcia powstają w wyniku przeciążenia lub nadmiernego rozciągnięcia mięśnia. Po nadwyrężeniu ważne jest, aby upewnić się, że mięsień jest całkowicie wyleczony, aby można było ponownie rozpocząć trening. W tym artykule znajdziesz informacje o tym, kiedy powinieneś zacząć ponownie biegać i co możesz zrobić, aby przyspieszyć proces leczenia. Podczas biegu odczuwasz uczucie ciągnięcia w nodze. Myślisz, że pewnie za mało się rozgrzałaś i że na pewno zaraz będzie lepiej. Czujesz skręcenie z tyłu nogi. Mówisz sobie, że pobiegniesz jeszcze przez kilka minut. Czujesz ból strzelający od pięty z tyłu nogi do kolana. Myślisz, że może powinieneś zrobić sobie krótką przerwę. Robisz krótką przerwę i znów zaczynasz biec. Szybko ból w nodze staje się tak silny, że ledwo można kuleć. Biegacze bardzo często cierpią na nadwyrężenia łydek, które pojawiają się w wyniku nadmiernego wysiłku podczas biegu lub z powodu niewystarczającej rozgrzewki przed biegiem. W szczególności zbyt szybki powrót do biegania po kontuzji prowadzi do najpoważniejszych i długotrwałych urazów. Wiedza o tym, kiedy można ponownie zacząć biegać po nadwyrężeniu łydki i jak odzyskać pełną sprawność pomoże Ci zasznurować ponownie buty do biegania tak szybko i bez ryzyka, jak to możliwe. Na to pytanie nie jest tak łatwo odpowiedzieć. Zależy to od rodzaju i stopnia zaawansowania nadwyrężenia łydki, a także od intensywności treningu biegowego. Dlatego w przypadku nadwyrężenia łydki często najlepiej jest zasięgnąć porady lekarza, np. fizjoterapeuty, który oceni stopień zaawansowania urazu. To pomoże Ci zaplanować powrót do biegania.

darek.olicz@wp.pl 

Jagoda
2022-07-30  ~  18:00


Dobrym przykładem intensywnego treningu całego ciała jest "Piloxing", który trenuje siłę, wytrzymałość, elastyczność i koordynację. Wynaleziony przez Szwedkę Vivecę Jensen w 2009 roku mieszany trening pilatesu, boksu i tańca nie przyjął się wówczas w Niemczech - aż do teraz! Trend ten można obecnie spotkać w wielu studiach fitness i jest to świetna zabawa. Osoby z katarem siennym mogą tu również odpuścić, gdyż w dużej mierze są chronione przed pyłkami w siłowni. Zajęcia z Piloxingu składają się z różnych interwałów. Jednym z najbardziej uciążliwych elementów jest shadow boxing. W szybkim tempie uczestnicy boksują siłowo i rytmicznie do ustalonej muzyki. Jednostki bokserskie stają się jeszcze trudniejsze, gdy uczestnicy zakładają specjalne rękawice wypełnione granulatem. Ciężar jeszcze bardziej obciąża mięśnie ramion, a uczestnicy muszą w związku z tym forsować się do granic możliwości. Do tego dochodzą ćwiczenia Pilates poprawiające elastyczność, postawę i równowagę. Pomiędzy boksem a pilatesem zawsze odbywają się krótkie sesje taneczne, które rozluźniają mięśnie i wprawiają w dobry nastrój. Prawdopodobnie najpopularniejszy trend z lat 80. zdecydowanie powraca i wywołuje ogromną falę zainteresowania. Nie oznacza to jednak treningu aerobowego rozsławionego przez Jane Fondę z jaskrawymi kolorowymi legginsami i opaskami na głowie. Aerobik to dynamiczny trening przy muzyce, połączenie gimnastyki i tańca w grupie. Podstawowymi elementami są przede wszystkim wytrzymałość i koordynacja. Klasyczne zajęcia aerobiku składają się z czterech faz: Warm-up (rozgrzewka), część cardio (spalanie tłuszczu), cool-down (schładzanie) i stretching (rozciąganie po treningu). Podczas faz trener podaje jasne i proste instrukcje, dzięki czemu nawet laik zawsze wie, kiedy co robić. Obecnie istnieje wiele różnych kursów aerobiku. Na przykład, jest aqua aerobik (bardzo łatwy dla stawów), Bodyattack (trening sercowo-naczyniowy) lub Body Balance (mieszanka jogi, Tai-Chi i Pilates). Dobrą rzeczą jest to, że latem wiele zajęć aerobiku odbywa się na zewnątrz. Teraz od Ciebie zależy, czy i kiedy wczujesz się w nowe trendy. Wypróbuj i daj się ponieść! Uwaga: Jeśli nie jesteś pewien swojej osobistej sprawności fizycznej, powinieneś najpierw wykonać test obciążeniowy u lekarza i uzyskać poradę, jaki rodzaj sportu jest najbardziej odpowiedni dla Twojego stanu zdrowia.

Jagoda.przygoda@wp.pl 

Gienek
2022-07-30  ~  17:54


Sport utrzymuje sprawność fizyczną, poprawia samopoczucie i może zapobiegać chorobom - jak na razie jest dobrze. Ale żeby dobrze się bawić i mieć motywację, musi to być odpowiedni rodzaj sportu. Jeśli nadal jej nie znalazłeś, oto trzy trendy w sportach letnich. Jogging, jazda na rolkach czy rowerze to klasyka, jeśli chodzi o sporty letnie. Ale robienie w kółko tej samej rundy w parku czy lesie może się na dłuższą metę znudzić. Przedstawiamy trzy dyscypliny sportowe, które są obecnie w modzie i wprowadzają urozmaicenie do Waszego letniego programu sportowego. Trening z masą ciała polega na pracy z jak najmniejszymi ciężarami - najlepiej tylko z masą własnego ciała. Sport ten można włączyć do codziennego życia, ponieważ można go uprawiać niemal wszędzie i o każdej porze. Co więcej, nie trzeba wydawać pieniędzy na siłownie czy sprzęt. Kolejny plus: w przeciwieństwie do niektórych maszyn fitness, mięśnie nie są tu trenowane indywidualnie, ale przede wszystkim we współdziałaniu. Na przykład, jeśli wykonujesz podpór na przedramieniu (plank) na podłodze, napinasz mięśnie brzucha, ale także używasz mięśni ramion, nóg i pleców oraz trenujesz równowagę. Trening siłowy z masą własnego ciała można wykonywać w domu lub na zewnątrz, choć na pewno przyjemniej jest na zewnątrz. Najważniejszymi składnikami treningu bodyweight są własna kreatywność i spontaniczność. Czy podciąganie na placu zabaw, side planki na ławce w parku czy pompki w parku, wszystko jest dozwolone. W niektórych miastach są już wyznaczone do tego miejsca na otwartych terenach zielonych. Wskazówka: Jeśli chcesz mieć kilka pomysłów, możesz je znaleźć również w aplikacjach fitness. Najlepiej wybrać taki, który zawiera ćwiczenia o różnym stopniu trudności, dzięki czemu będzie dobrym wyborem także dla sportowych laików lub osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z treningiem.

gieniek.wola@wp.pl 

Gosia
2022-07-30  ~  17:49


Pomimo tej krytyki, wielu ekspertów zdrowotnych nadal zaleca ludziom, aby śledzić swoje BMI. Z jednej strony daje przybliżoną informację o klasyfikacji zdrowotnej własnej masy ciała, którą łatwo jest samemu określić. Jeśli masz niedowagę lub nadwagę, powinieneś porozmawiać z lekarzem rodzinnym na temat swojej wagi. Ci, którzy są w normie, powinni jednak przemyśleć sprawę. Dla nich wskaźnik BMI ma znacznie mniejsze znaczenie w odniesieniu do ich zdrowia. Oraz: Nawet one nie są odporne na szkodliwe skutki niezdrowej diety, zbyt dużej ilości tkanki tłuszczowej czy zbyt małej ilości ruchu. Obecnie eksperci uważają, że stosunek obwodu brzucha do obwodu talii bardziej wskazuje na ryzyko zdrowotne niż BMI. Uważa się za pewne, że osoby o prawidłowej masie ciała z nieproporcjonalnie dużym obwodem brzucha mają większe ryzyko zdrowotne niż osoby o bardzo dużej nadwadze z relatywnie mniejszym obwodem brzucha. Na przykład tłuszcz brzuszny (termin techniczny: tłuszcz trzewny) sprzyja chorobom układu krążenia - a nie sama masa ciała. Eksperci zalecają więc, by u osób z nadwagą oznaczać nie tylko wskaźnik BMI, ale także stosunek obwodu brzucha do talii czy udział tłuszczu trzewnego w masie ciała. Całkowity procent tkanki tłuszczowej w organizmie jest również ważnym wyznacznikiem w ocenie ryzyka zdrowotnego. Wszystkie trzy wartości powinny być wykorzystywane przy ocenie masy ciała z punktu widzenia zdrowia. Gruby nie zawsze równa się niezdrowy, a szczupły nie równa się zdrowy.

gosia.wierzbicka@onet.pl 

Zdrowiej
2022-07-30  ~  17:44


Badacze porównali wyniki trzech wcześniej ocenianych badań. Ich celem było znalezienie odpowiedzi na pytanie, jak zmieniał się wskaźnik BMI, który wiąże się z najniższą śmiertelnością, na przestrzeni ostatnich dekad2. Między najstarszym a najnowszym badaniem upłynęło ponad 30 lat (koniec badania: 1978, 1994 i 2013). W każdym przypadku udział brali bardzo różni mieszkańcy Kopenhagi. Zaskakujący wynik: uczestnicy o najniższej śmiertelności w grupie z 1978 r. mieli średnie BMI od 23 do 24. Natomiast w 2013 r. badani o najlepszym zdrowiu mieli średnią wartość 27. Nasuwa się tu ciekawe pytanie: Jeśli otyłość zwiększa ryzyko zachorowania, to dlaczego uczestnicy badania z podwyższonym BMI byli tymi, którzy mieli najniższą śmiertelność? Nawet autorzy badania nie mają jeszcze odpowiedzi. Spekuluje się, że bycie lekko otyłym funkcjonuje jak rezerwuar energii w przypadku choroby i tym samym daje przewagę zdrowotną, której nie mają osoby o normalnej wadze. Ponadto trudno jest porównać trzy grupy badawcze, ponieważ ich warunki zdrowotne nie były takie same. Skoro równanie "prawidłowa waga = optymalna długość życia" już niekoniecznie musi obowiązywać, to ile sensu ma jeszcze BMI? Niektórzy naukowcy i eksperci ds. żywienia już twierdzą: wskaźnik BMI miał swój dzień jako wartość określająca zależność między masą ciała a ryzykiem zdrowotnym. Przyczyny tego odejścia od BMI są wielorakie: BMI nie uwzględnia składu masy ciała oraz faktu, że mięśnie są cięższe od tkanki tłuszczowej. Ktoś, kto ma normalną wagę, ale prawie nie ma masy mięśniowej, wypada lepiej niż ktoś, kto waży kilka kilogramów więcej, bo ma dużo mięśni i mało tkanki tłuszczowej przy tym samym wzroście. Wskaźnik BMI należy umieścić w odniesieniu do płci, pochodzenia etnicznego i wieku. W starszym wieku korzystniejsza dla zdrowia jest na przykład wartość nieco powyżej wagi prawidłowej. Od kilku lat coraz więcej osób o normalnej wadze ma zaburzenia metaboliczne, które zwykle występują tylko u osób z nadwagą. Jednocześnie istnieją osoby z nadwagą, u których ryzyko wystąpienia choroby nie jest zwiększone.

tadeusz.lemiesz@wp.pl 

Tuje Białystok
2022-07-30  ~  15:45


Do założenia żywopłotu większość ogrodników wybiera tuje szmaragd. Najważniejszy powód, jaki podają jest to, że są to urodziwe rośliny układające się w zwarty żywopłot. Następnym powodem jest ich zielony kolor także zimową porą. Zachęcamy więc także Państwa do założenia żywopłotu sadząc tuje szmaragd. W sprzedaży mamy tuje zarówno małe, jak i duże w bardzo korzystnych cenach. Atrakcyjnego żywopłotu z pewnością pozazdroszczą Państwu sąsiedzi, którzy pewnie też zdecydują się na zakup tuj szmaragd w naszym sklepie internetowym.

Skąd: Tuje

tanietuje24@gmail.com http://tuje.waw.pl/bialystok 

Ekologia
2022-07-30  ~  13:48


Termin zrównoważony rozwój w pierwotnym znaczeniu oznacza "efekt trwający przez dłuższy czas". Ta definicja zrównoważonego rozwoju jest zakorzeniona w myśleniu leśnym i po raz pierwszy została wymieniona w 1560 roku w przepisach leśnych elektoratu Saksonii w celu zapewnienia ciągłości użytkowania pomimo dużego zapotrzebowania na drewno dla kopalń. Zrównoważona gospodarka leśna" zapobiega całkowitemu wyrębowi i zapewnia naturalne zdolności regeneracyjne lasu, ponieważ usuwa się tylko tyle drewna, ile może odrosnąć. Leśnik Hans Carl von Carlowitz ukuł ten termin i opisał w 1713 roku trójkąt równowagi ekologicznej, bezpieczeństwa ekonomicznego i sprawiedliwości społecznej. Pierwotnie tłumaczony na język angielski jako "sustainable yield", termin ten powrócił do świata niemieckojęzycznego jako "sustainability" w latach 70. XX wieku za sprawą ruchu ekologicznego. Zrównoważony rozwój" już dawno wyszedł poza leśnictwo i można go znaleźć w wielu dziedzinach życia. Tradycyjne sposoby życia w społeczeństwach przedindustrialnych były bardziej zrównoważone w swoich efektach niż nowoczesne społeczeństwo przemysłowe. Ludzie byli bezpośrednio ograniczeni do określonego obszaru w celu produkcji żywności i mieszkania, więc istniało naturalne zainteresowanie dalszym istnieniem tego ekosystemu. W wielu rdzennych kulturach mity, rytuały i tabu były wykorzystywane do prób ograniczenia do minimum zmian w środowisku życia i ekosystemach. Wszyscy możemy przyczynić się do utrzymania naszego ekosystemu w stanie żywym dla dobra przyszłych pokoleń. Ważne jest, aby mieć świadomość, co wiąże się z prowadzeniem zrównoważonego stylu życia. Oprócz czynników ekologicznych, takich jak ograniczenie emisji CO2, oszczędność energii i ochrona zasobów naturalnych, ważne są również aspekty społeczne, takie jak przestrzeganie standardów społecznych w produkcji i sprawiedliwy handel. Należy również wziąć pod uwagę czynniki ekonomiczne. Należą do nich efektywność, praktyczność, cykl życia i regionalność produktu.

ekologia@onet.pl 

Mała Mi
2022-07-30  ~  13:42


Normalny wskaźnik masy ciała równa się najlepszym perspektywom na długie życie? Lekarze od pewnego czasu kwestionują to (mocno skrócone) stwierdzenie. Duńskie badanie właśnie to udowodniło: To, co uważa się za normalny wskaźnik masy ciała, nie jest bynajmniej wartością, która wiąże się z najdłuższą oczekiwaną długością życia. Przegląd aktualnych ustaleń dotyczących wskaźnika masy ciała. Do tej pory każdy, kto po niewielkich obliczeniach mógł być zapewniony o prawidłowym wskaźniku masy ciała (BMI), myślał, że tkwi w pewności: wszystko jest w porządku - moja waga jest optymalna dla mojego zdrowia. Teraz duńscy naukowcy przekonali się, że tak: BMI, które wcześniej wiązało się z najniższą śmiertelnością, uległo zmianie. Jest on obecnie znacznie wyższy niż 30 lat temu - tak wysoki, że według ram Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) mieści się w przedziale "nadwagi". BMI oblicza się według wzoru "waga w kilogramach podzielona przez wzrost podniesiony do kwadratu". Wynik sam w sobie nic nie mówi. W odniesieniu do zdrowia wyznacza ramy odniesienia, takie jak ramy WHO. Zgodnie z tym za osobę o prawidłowej wadze uważa się kogoś, kto ma BMI pomiędzy 18,50 a 24,99. Do tej pory mówiło się, że im dalej wartość ta odbiega od normy, tym większe prawdopodobieństwo wystąpienia pewnych chorób. Ponieważ w ostatnich latach w większości krajów średnie BMI wzrosło, to przede wszystkim podwyższone do silnie podwyższonego BMI odgrywa rolę w medycynie. Według WHO za nadwagę uznaje się BMI pomiędzy 25 a 30. Powyżej 30 mówi się o otyłości. Według WHO ponad połowa światowej populacji ma obecnie nadwagę. Nadwaga, a zwłaszcza otyłość zwykle mają negatywny wpływ na zdrowie: Zwiększa się prawdopodobieństwo zachorowania na poważną chorobę. Choroba wieńcowa, cukrzyca typu 2 czy udar mózgu mogą być skutkiem zbyt wielu dodatkowych kilogramów. Ale równanie "wysokie BMI = niższa oczekiwana długość życia" nie wydaje się już obowiązywać - przynajmniej takie są wnioski duńskich badaczy.

mala.mi@interia.pl 

Stylowa
2022-07-30  ~  13:35


Klasyką wśród sportów dla seniorów są spacery i nordic walking. Mówiąc wprost, szybki spacer na świeżym powietrzu rozrusza całe ciało, poprawi wytrzymałość i zwiększy wydajność układu sercowo-naczyniowego. Chodzenie bez wibracji jest również łatwe dla stawów i dlatego nadaje się dla osób z chorobą zwyrodnieniową stawów. Pływanie jest również w czołówce ochrony stawów, ponieważ woda zapewnia wyporność i mniejszy ciężar obciąża stawy. Pływacy nie na darmo czują się "nieważcy". Kolejne plusy: Pływanie wiąże się z bardzo niskim ryzykiem kontuzji, poprawia wytrzymałość i wzmacnia układ krążenia. Wiele klubów i studiów fitness oferuje obecnie kursy gimnastyki specjalnie dla starszych uczestników. Kursy te w równym stopniu trenują siłę mięśni, koordynację i wytrzymałość. Trenerzy doskonale znają potrzeby uczestników swoich kursów i oferują ćwiczenia dla każdego poziomu zaawansowania. W wielu siłowniach zespoły są specjalnie przygotowane dla seniorów i szczegółowo wyjaśniają, jak korzystać ze sprzętu i urządzeń w sposób łagodny dla organizmu. Ci, którzy chcą odnaleźć swoje ruchowe szczęście poza stałymi grupami sportowymi, mogą również skorzystać ze zwiększonego ruchu w życiu codziennym lub z treningu w domu. Ćwiczenia w domu mają tę zaletę, że seniorzy są bardziej niezależni od czasu i pogody. Propozycje w tym zakresie można znaleźć w licznych przewodnikach i broszurach informacyjnych. Lekarz lub farmaceuta chętnie pomoże. Wskazówka: Aby w pełni wykorzystać pozytywne efekty wybranego przez siebie sportu, profesjonalne doradztwo nigdy nie jest złym pomysłem, zwłaszcza na początku. Ćwiczenie z podobnie myślącymi ludźmi jest na ogół przyjemniejsze. Mając to na uwadze: miej odwagę zacząć! Sport nie zna wieku.

stylowa.zosia@onet.pl 

Anna
2022-07-30  ~  13:31


Im jesteśmy starsi, tym bardziej stajemy się wygodni? Wcale nie! Coraz więcej osób odkrywa radość ze sportu w drugiej połowie życia. Jest ku temu wiele powodów - ale rodzaj sportu musi też odpowiadać danej osobie. Przedstawiamy kilka możliwości. Aktywność sportowa to nie tylko zabawa, ale także ewidentnie pozytywny wpływ na zdrowie i długość życia, zwłaszcza w starszym wieku. Ponieważ sport wzmacnia mięśnie i wspomaga koordynację, zmniejsza się ryzyko upadków i wypadków: seniorzy rzadziej wymagają opieki pielęgniarskiej i mogą dłużej i aktywniej cieszyć się swoim zmierzchem. Ale sport wzmacnia też układ odpornościowy i chroni naczynia krwionośne, dzięki czemu aktywni seniorzy są mniej narażeni np. na nowotwory, a także na zawał serca czy udar mózgu. Ci, którzy do późnej starości wypełniają swoje codzienne życie dużą ilością ruchu, zwiększają również swoją "mentalną" sprawność i zachowują sprawność w głowie. Badania wykazały, że ludzie mogą dzięki temu zmniejszyć ryzyko wystąpienia demencji. W zasadzie seniorzy mogą uprawiać niemal każdy rodzaj sportu, a także uprawiać swoją ulubioną dyscyplinę z przeszłości. Dzieje się tak dlatego, że wzorce ruchowe wyuczone w młodszych latach często mogą być nadal przywoływane w starszym wieku. Ci, którzy od dzieciństwa regularnie robili obchód po parku, mogą to robić także teraz. Są jednak takie sporty, które uprawiane nieprawidłowo mogą bardzo obciążać ciało i stawy, co często kończy się kontuzjami. Sporty typu jogging czy piłka, w których występują gwałtowne ruchy zatrzymania i krótkie, ale silne fazy wysiłku (na przykład piłka nożna czy ręczna) są więc mniej odpowiednie dla niewytrenowanych seniorów. Lepsze są wtedy sporty, które są łatwe dla stawów i delikatnie wzmacniają wytrzymałość, koordynację i siłę. Ważne jest również, aby były one łatwe do nauczenia się lub aby powrót do nich był nieskomplikowany. Seniorzy, którzy chcą uprawiać sport, zawsze powinni wcześniej skonsultować się z lekarzem rodzinnym lub lekarzem medycyny sportowej. Dotyczy to zwłaszcza osób, które nie ćwiczyły przez długi czas lub mają problemy zdrowotne (na przykład cukrzycę, problemy z układem krążenia lub zapalenie stawów). Lekarz sprawdza stan zdrowia i sprawności fizycznej oraz udziela wskazówek, jaki rodzaj sportu odpowiada indywidualnym potrzebom i kondycji osobistej.

ania.mile@onet.pl 
« 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 »