Rada Wydziałowa Samorządu Studenckiego Wydziału Geodezji i Gospodarki Przestrzennej

UWM w Olsztynie

Księga Gości
Wszystkich wpisów - 1012

Mirosław
2022-08-14  ~  14:44


Impulsy nerwowe przekazują pobudzenie z mózgu poprzez podległe ośrodki sterujące rdzenia kręgowego do prącia. Tutaj rozszerzają się naczynia krwionośne i tkanka erekcyjna penisa. Tkanka erekcyjna przypomina gąbkę. Mogą więc wchłonąć dużo płynów w krótkim czasie. Jeśli przepływ krwi nadal się zwiększa, ciśnienie w ciałach jamistych wzrasta. Pokrycie łącznotkankowe, które otacza tkankę erekcyjną, jest zdolne tylko do ograniczonego rozciągania. W efekcie żyły, przez które wypływa krew z ciał jamistych, są ściśnięte między ciałem jamistym a osłonką, co utrudnia wypływ krwi. Oznacza to, że więcej krwi wpływa do penisa niż z niego wypływa. W efekcie penis pęcznieje i prostuje się. Prowadzi to do powstania erekcji. Proces erekcji jest więc współdziałaniem pomiędzy rozszerzaniem i zwężaniem naczyń krwionośnych a tkanką erekcyjną, czyli współdziałaniem pomiędzy napływem i odpływem krwi, które jest kontrolowane przez układ nerwowy. Proces erekcji może być więc zaburzony w kilku punktach. W wielu przypadkach przyjmowanie leków ma również negatywny wpływ na funkcje erekcji, np. leki na nadciśnienie, antydepresanty czy cymetydyna. Czasami istnieją leki, które mają mniej skutków ubocznych. Nie należy jednak przerywać przyjmowania leków na własną rękę - lekarz miał dobry powód, aby je nam przepisać. Poziom hormonów również odgrywa istotną rolę w spełnianiu seksualności. Wielu mężczyzn z cukrzycą produkuje mniej testosteronu, najważniejszego męskiego hormonu płciowego, może to być przyczyną problemów z erekcją. Niedobór testosteronu i związane z nim problemy można zazwyczaj uzupełnić za pomocą terapii hormonalnej, którą należy omówić z lekarzem.

miroslaw.mrowka@o2.pl 

Rysiek
2022-08-14  ~  14:34


Aby zrozumieć podstawy hipertrofii mięśniowej, należy wiedzieć, że istnieją różne rodzaje włókien mięśniowych. Dzieje się tak dlatego, że są one inaczej przystosowane do wzrostu mięśni. Włókna mięśniowe dzielą się ogólnie na dwa typy włókien: Włókna typu I i typu II. Włókna typu I, często nazywane włóknami wolnokurczliwymi, zawierają dużą ilość mioglobiny i są silnie kapilarne - to znaczy, że przebiegają przez nie drobne żyły krwionośne. Dlatego pod mikroskopem elektronowym wydają się czerwone. Stąd pochodzi określenie "czerwony" mięsień. Te włókna mięśniowe są odporne na zmęczenie i dlatego predestynowane do czynności wymagających lokalnej wytrzymałości mięśniowej. Jednak te włókna mięśniowe nie są zbyt szybkie i nie mogą wywierać dużych sił. Włókna typu II, znane również jako włókna szybkoskurczowe, są mniej kapilarne i zawierają mniej mioglobiny. W związku z tym w mikroskopii świetlnej wydają się one białe. Dlatego ten rodzaj włókien określa się również jako "biały" mięsień. Włókna typu II osiągają znacznie wyższe napięcia szczytowe i są szybsze niż włókna typu I. Dzięki temu idealnie nadają się do wymagań związanych z siłą i szybkością działania. Jednak szybko się męczą i dlatego są tylko częściowo zdolne do wykonywania czynności wymagających dużej wytrzymałości mięśniowej. Istnieje również hybryda tych dwóch typów włókien mięśniowych. Jest to również nazywane typem pośrednim. W literaturze spotyka się czasem rozróżnienia na typ IIa (intermediate) i typ IIb (very fast twitch). Udział włókien typu I i typu II jest przede wszystkim uwarunkowany genetycznie. Przeciętnie mięsień człowieka zawiera mniej więcej taką samą ilość włókien typu I i typu II. U niektórych osób, zwłaszcza u biegaczy długodystansowych, często występuje większy udział włókien typu I. Sprinterzy natomiast mają przeważnie włókna typu II. Ponadto, niektóre mięśnie są predysponowane do większego udziału procentowego danego typu włókien. Na przykład mięsień łydki m. soleus zawiera średnio ponad 80% włókien typu I. Natomiast mięsień naramienny m. triceps brachii zawiera średnio około 60% włókien typu II. Zdolność wzrostu włókien typu II jest znacznie większa niż włókien typu I. Osoby, które genetycznie mają większy udział włókien typu II mają więc większy potencjał wzrostu mięśni.

rysiek.oczanski@wp.pl 

Konrad
2022-08-14  ~  14:24


Budowanie mięśni, czyli zwiększanie masy mięśniowej lub przekroju poprzecznego mięśni, w nauce nazywane jest również hipertrofią mięśniową. W latach 80. hipertrofia mięśniowa była przede wszystkim popularna wśród kulturystów. Dziś budowanie masy mięśniowej jest jednym z najczęstszych celów treningowych na siłowni. Powody budowania mięśni mogą być różne w zależności od osoby. Duża część osób budujących mięśnie robi to ze względów estetycznych. Inni chcą osiągnąć wzrost sprawności fizycznej poprzez większą masę mięśniową. Aspekty zdrowotne mogą być również intencją treningu budującego mięśnie. W poniższym artykule najpierw omówiono fizjologiczne zasady wzrostu mięśni oraz czynniki, które na niego wpływają. Następnie wyjaśniono najważniejsze parametry treningowe dla optymalnego treningu budującego mięśnie oraz przedstawiono przykładowe plany treningowe. Wreszcie, wgląd w elementarne zasady żywienia dla skutecznego budowania mięśni. Trening siłowy powoduje intensywne obciążenie rozciągające mięśnia. Przeciążenie mechaniczne mięśnia prowadzi do zaburzenia struktury włókien mięśniowych i związanej z nimi macierzy zewnątrzkomórkowej. Następuje reakcja adaptacyjna organizmu, który stara się zabezpieczyć przed przyszłymi stresami tego samego rodzaju. W fazie regeneracji zwiększa się liczba sarkomerów. Nowe sarkomery powstają równolegle do istniejących sarkomerów. Dlatego mówi się również o hipertrofii równoległej. Efektem tego jest zwiększenie średnicy poszczególnych włókien mięśniowych, a tym samym zwiększenie całkowitego przekroju poprzecznego mięśnia. Ten mechanizm hipertrofii opisywany jest w literaturze również pod terminami katabolizmu białek lub teorii naprawy mechanicznej.

konrad.minski@wp.pl 

Bogdan
2022-08-14  ~  14:21


Odżywianie jest niesłusznie niedoceniane. Jednak, aby sprzyjać budowaniu mięśni, trzeba karmić organizm składnikami odżywczymi, które może on z pożytkiem włączyć. Cukry proste i tłuszcze nie mogą być przetwarzane w sposób zadowalający. Chociaż cukry proste początkowo wywołują duży zastrzyk energii, szybko się ulatniają i są magazynowane jako zapasy tłuszczu. A organizm i tak nie pożąda już nasyconych kwasów tłuszczowych. Fast foody, napoje bezalkoholowe, słodycze i przekąski powinny zniknąć z Twojej diety, z kilkoma wyjątkami. Nie zawsze trzeba rezygnować ze wszystkiego, można też zafundować sobie coś, co się lubi. Po prostu staraj się jak najbardziej ograniczyć swój apetyt na tuczące i bezużyteczne potrawy! Istnieje wiele skutecznych, naturalnych środków zwiększających wydajność. Najważniejszym produktem do szybkiego budowania mięśni jest białko. Do pokarmów bogatych w białko zalicza się mięso, ryby, jaja i produkty mleczne, takie jak twaróg. Białko jest wykorzystywane jako środek pobudzający podczas skurczu mięśni i stymuluje wzrost mięśni. Dodatkowo ważna jest dieta bogata w witaminy. Owoce i warzywa to najpewniejsze źródła. Produkty zbożowe, takie jak płatki owsiane, dostarczą Ci ważnych włókien pokarmowych. Możesz to wszystko uzupełnić koktajlami proteinowymi lub batonami energetycznymi, aby zwiększyć wzrost mięśni. Jak widać, można też zjeść pyszne jedzenie bez biegania do najbliższego baru z przekąskami.

bogdan.jurski@wp.pl 

Sebastian
2022-08-14  ~  14:17


Chcesz się w końcu poprawić? Chcesz wreszcie mieć ciało, o jakim marzysz? Masz jednak problemy z budowaniem mięśni? Nie musi tak być. Dzięki kilku sztuczkom handlowym możesz błyskawicznie przyspieszyć budowanie mięśni i osiągnąć nowe plateau treningowe. Za sukces w budowaniu mięśni odpowiada kilka czynników. Nie wystarczy dzień po dniu chodzić na siłownię i podnosić kilka ciężarów. Jeśli chcesz zbudować mięśnie, musisz być skłonny do poświęceń i zmiany nawyków. Nic nie jest wygodniejsze niż powszechna rutyna. Oszczędne śniadanie rano, tłusta przekąska w pracy, dwie godziny na siłowni i kolejna fajna pizza z dowozu w domu. Jeśli twoja codzienna rutyna jest podobna, zajmie ci bardzo, bardzo dużo czasu, aby zobaczyć wyniki, jeśli w ogóle. Fitness to nie tylko rzecz poboczna, to sposób na życie. Ludzkie ciało nie jest stworzone do monotonii. Potrzebuje zróżnicowanych form ruchu, aby holistycznie się wzmocnić i wspólnie osiągnąć nowe plateau treningowe. Każdy mięsień jest ważny, nawet ten najmniejszy. Dlatego tak ważne jest, aby zbilansować swój trening. Nie wykonuj tych samych ćwiczeń z tymi samymi ciężarami tydzień po tygodniu! Istnieje niewyczerpana ilość wspaniałych ćwiczeń, które czekają na odkrycie. Dzięki zrównoważonemu treningowi wzmocnisz również mięśnie, których nie widać na pierwszy rzut oka, ale które są niezbędne do osiągnięcia dalszych sukcesów w treningu mięśni. Kolejnym mankamentem, który często można spotkać na siłowni jest czas trwania treningu. Wiele osób chodzi na siłownię, aby zaimponować innym lub porozmawiać ze znajomymi. Zapominają o tym, co naprawdę ważne. Organizm ma wystarczającą zdolność do budowania mięśni tylko do 90 minut. Po tym czasie nic się nie dzieje. Jest to raczej szkodliwe. Krótkie, intensywne sesje obiecują znacznie większy sukces niż długie, niezdecydowane. Zwięzłość jest przyprawą życia. Spróbuj wyznaczyć sobie kamienie milowe! Jeśli postawisz sobie zbyt wysokie cele, to przesadzisz. Jeśli trenujesz dla samego siebie i bez celów, nie zrobisz żadnego postępu. Kompromisem jest wyznaczenie kamieni milowych, które motywują Cię i nagradzają sukcesem tydzień po tygodniu. Miło jest widzieć, że coś się dzieje. Wiele małych kroków również prowadzi do celu.

sebastian.luban@wp.pl 

Radek
2022-08-14  ~  14:10


Seksualność może odgrywać dużą rolę w pewności siebie. Dodatkowo, jeśli chodzi o temat seksu, są pewne klisze i ludzie czasem mówią różne rzeczy. Nie powinno to jednak robić na tobie wrażenia: Ci, którzy mają do czynienia z przedwczesnym wytryskiem, nie są z tego powodu mniej "męscy" od innych. Przedwczesne wytryski stają się znaczące, gdy stają się uciążliwe i przeszkadzają w życiu seksualnym. Brak możliwości kontrolowania czasu do kulminacji jest zwykle bardzo frustrujący. Niektórzy mężczyźni obawiają się "porażki" w łóżku i braku możliwości zaspokojenia swojej partnerki. Jednak stosunek seksualny i czas wytrysku nie muszą być w centrum kochania. Jest wiele innych sposobów na przeżywanie swojej seksualności, na szczytowanie, na przeżywanie i odczuwanie intymności. Dla wielu osób ogólne zadowolenie z życia miłosnego i partnerstwa jest ważniejsze niż czas trwania stosunku seksualnego. Pomocne jest, aby nie koncentrować się wyłącznie na stosunkach seksualnych. Całowanie, pieszczoty i okazywanie uczuć i oddania w inny sposób może być podobnie satysfakcjonujące i pomóc w zmniejszeniu znaczenia czasu wytrysku. Niektórzy mężczyźni tłumią ten problem, zamiast mówić o nim otwarcie. To może mieć tendencję do zwiększania konfliktów. Szczera rozmowa o swoich uczuciach i obawach jest prawdopodobnie lepszym sposobem na wspólne rozwiązanie problemu.

radek.wierzbicki@wp.pl 

Zygmunt
2022-08-14  ~  14:00


Czy i jak leczyć przedwczesny wytrysk jest kwestią bardzo osobistą. Istnieje kilka dostępnych opcji leczenia: Pewne techniki mają pomóc w lepszym kontrolowaniu wytrysku poprzez celowe opóźnianie go. Jednym ze sposobów jest na przykład wielokrotna stymulacja penisa aż do momentu tuż przed kulminacją, a następnie zatrzymanie się. Leki mogą wydłużyć czas do wytrysku. Istnieją leki do podjęcia i środki znieczulające do stosowania na czubku penisa (glans). Oba mogą mieć skutki uboczne. Zabiegi terapii seksualnej mają na celu dodanie mężczyznom lub parom większej pewności siebie i odebranie lęku przed seksualną "nieadekwatnością". Kolejnym celem jest mniejsze skupienie się na wytrysku i przeżywanie seksualności w bardziej zróżnicowany sposób. Problemy z relacjami mogą być również poruszone, jeśli odgrywają rolę. W leczeniu farmakologicznym stosuje się zwykle selektywne inhibitory wychwytu zwrotnego serotoniny (SSRI). Jednak jedyny jak dotąd lek z tej grupy zatwierdzony w Europie (dapoksetyna) wydłuża czas do wytrysku średnio tylko o 1 do 1,5 minuty. Inne SSRI są znacznie tańsze i bardziej skuteczne. Mogą być przepisane przez lekarza jako leczenie "off-label". Koszty leków stosowanych w leczeniu przedwczesnego wytrysku nie są refundowane przez kasy chorych, niezależnie od tego, czy są one dopuszczone do obrotu, czy nie. Dzieje się tak dlatego, że są one uznawane za leki "stylu życia" i refundacja za nie jest wykluczona przez prawo.

zygmunt.wolny@onet.pl 

Tadzik
2022-08-14  ~  13:57


Uczucie zbyt wczesnej kulminacji jest bardzo subiektywne. Dodatkowo bywa on specjalnie wzmacniany przez kampanie społeczne na temat przedwczesnego wytrysku. Kampanie te są często finansowane przez firmy farmaceutyczne i mają na celu "przełamanie tabu". Typowe dla takich kampanii jest jednak to, że wyolbrzymiają one częstotliwość występowania problemu. Często twierdzą, że przedwczesny wytrysk dotyczy od 20 do 30 % wszystkich mężczyzn. W tym przypadku za miernik służy jedynie czas do wytrysku. W przypadku zastosowania naukowo uznanych kryteriów diagnostycznych szacunki nie przekraczają 4 %. Bierze się tu pod uwagę także np. to, jak często występuje przedwczesny wytrysk i czy jest on dla mężczyzny obciążeniem. Na badanie można udać się do gabinetu urologa lub lekarza rodzinnego. Lekarz zapyta wtedy o średni czas do wytrysku i jak często występuje on zbyt wcześnie, jak bardzo stresujący jest ten problem i czy można opóźnić wytrysk. Dalsze badania są przydatne tylko wtedy, gdy istnieje podejrzenie problemu medycznego. Diagnozę stawia się, jeśli wytrysk prawie zawsze występuje mimowolnie w ciągu minuty od włożenia penisa; przedwczesny wytrysk występuje od ponad sześciu miesięcy; przedwczesny wytrysk jest bardzo niepokojący i nie odpowiadają za niego inne choroby. Z medycznego punktu widzenia przedwczesny wytrysk nie występuje, jeśli zdarza się tylko sporadycznie. przez długi czas zachowywałeś abstynencję seksualną. Wtedy normalne jest szybsze pobudzenie na początku i wcześniejsza kulminacja. czas trwania do wytrysku mieści się w normie, ale jest odczuwany jako zbyt krótki. Podczas badania wyjaśniane są również inne możliwości, które mogą wpływać na czas do wytrysku. Na przykład zapalenie prostaty jest uważane za możliwy czynnik ryzyka. Jeśli prostata jest w stanie zapalnym, należy w pierwszej kolejności leczyć stan zapalny. Objawy mogą obejmować częste oddawanie moczu i ból przy oddawaniu moczu. Przedwczesny wytrysk może być czasem także wynikiem zaburzeń erekcji - na przykład gdy mężczyzna spieszy się, bo boi się, że nie będzie w stanie utrzymać erekcji na dłużej. Ale wtedy głównym problemem są zaburzenia erekcji, a nie przedwczesny wytrysk.

tadeusz.urbanski@wp.pl 

Robert
2022-08-14  ~  13:53


W kwestiach dotyczących seksualności rozpowszechnione są mity i przesadzone wyobrażenia. Dotyczy to również pytania, jak długo mężczyźni potrzebują, aby osiągnąć kulminację podczas seksu. Czas ten zależy od wielu czynników i może się zmieniać w zależności od czasu. Jeśli zmierzysz czas stoperem, to osiągnięcie punktu kulminacyjnego i wytrysk zajmuje mężczyźnie średnio od 5 do 7 minut. Zakres jest szeroki, od mniej niż minuty do ponad pół godziny. Czy i jak bardzo stosunkowo wczesna kulminacja wpływa na mężczyznę, jego związek i satysfakcję seksualną jest bardzo różna. W badaniach mężczyźni czasami przeceniają czas potrzebny do wytrysku o ćwierć do połowy rzeczywistego czasu. Kierowanie się tym, co mówią o sobie inni, nie jest więc dobrym pomysłem. Około 4% mężczyzn nie ma prawie żadnej kontroli nad swoim wytryskiem. Wtedy zawsze lub prawie zawsze występuje bardzo wcześnie - czyli np. przed lub zaraz po włożeniu penisa. Diagnoza medyczna przedwczesnego wytrysku (ejaculatio praecox) stawiana jest wtedy, gdy zbyt wczesne orgazmy stają się uciążliwe. Wtedy możliwe są różne sposoby leczenia, być może także leki. Czasami rozwiązaniem jest również terapia seksualna. Przyczyny przedwczesnego wytrysku praktycznie nie zostały zbadane. Jak na razie są tylko założenia: Niektórzy eksperci zakładają czynniki biologiczne, takie jak nadwrażliwy penis lub zmiany w interakcji hormonów i nerwów. Inni upatrują przyczyny w czynnikach psychologicznych, takich jak problemy w związku czy lęk przed porażką. Czynniki biologiczne i psychologiczne mogą również odpowiadać razem i wpływać na siebie. Niektórzy mężczyźni mają przedwczesny wytrysk od początku swojego życia seksualnego. U innych pojawiają się one dopiero w trakcie życia; wtedy mówimy o "nabytym" przedwczesnym wytrysku.

robert.geis@wp.pl 

Arek
2022-08-14  ~  13:43


Feromony zawsze wywołują wiele pytań. Czy perfumy z feromonami naprawdę działają i czy powodują wzrost pożądania seksualnego? Naukowa odpowiedź brzmi: tak. Perfumy z feromonami rzeczywiście działają. My, ludzie, naturalnie wytwarzamy feromony, które wywołują reakcje seksualne. Perfumy z feromonami dają pożądane i obiecywane efekty. Feromony są absorbowane przez narząd womeronowy (OVN), który znajduje się wewnątrz naszego nosa. Organ ten został odkryty przez naukę w 1703 roku i jest połączony drogami nerwowymi z podwzgórzem (obszarem mózgu odpowiedzialnym za emocje i impulsy seksualne). Udowodniono, że OVN jest receptorem dla feromonów, a także organem kontrolującym emocje takie jak strach czy pożądanie seksualne. Feromony dostają się przez nos, kontaktują się z narządem womeronasalnym i dają sygnał do podwzgórza, które wywołuje reakcję. Feromony to substancje chemiczne, które nasz organizm naturalnie wydziela, aby aktywować bodźce seksualne. Zapach jest bardzo ważny. Z tego powodu czasami ktoś może wydawać się nam bardzo atrakcyjny lub seksowny (nawet nie rozumiejąc dlaczego), albo kojarzymy pewne zapachy z osobami, które lubimy lub specjalnymi lub seksualnymi sytuacjami, których doświadczyliśmy. Gruczoły potowe są odpowiedzialne za produkcję i wydzielanie feromonów u człowieka. Oznacza to, że kiedy człowiek zaczyna się pocić, wydzielana jest niewielka ilość tych feromonów, które jednocześnie sprawiają, że stajemy się bardziej atrakcyjni i pociągający dla płci przeciwnej Feromony to substancje chemiczne, które nasz organizm naturalnie wydziela. Nasz organizm wydziela je w celu aktywacji bodźców seksualnych. Feromony istniały od zawsze, jednak naukowo odkryto w 1703 roku i później, że za wchłanianie feromonów odpowiada OVN, a one regulują emocje i seks. Jak na ironię, zapachy, które czynią nas bardziej atrakcyjnymi i pożądanymi, są zmywane wraz z codziennym prysznicem i myciem. Dodatkowo należy pamiętać, że z biegiem lat naturalna produkcja feromonów ulega zmianie. Dotyczy to szczególnie osób między 20 a 40 rokiem życia. Jak na ironię, zapachy, które czynią nas bardziej atrakcyjnymi i pożądanymi, są zmywane wraz z codziennym prysznicem i myciem. Ponadto należy pamiętać, że z biegiem lat naturalna produkcja feromonów ulega zmianie. Dotyczy to szczególnie osób między 20 a 40 rokiem życia.

arek.mlynski@onet.pl 
« 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 »