Święto logopedów na UWM

ćwiczenia logopedyczne
Logopedyczne laboratorium, warsztaty emisji głosu, przedstawienie teatralne, wykład znalazły się w programie Europejskiego Dnia Logopedy na UWM (6.03.).

Studenci i wykładowcy Instytutu Polonistyki i Logopedii UWM udowodnili, że zajęcia logopedyczne mogą być świetną zabawą. Z okazji Europejskiego Dnia Logopedy przygotowali program dla osób w każdym wieku. Studenci II roku poprowadzili specjalne ćwiczenia oddechowe dla przedszkolaków oraz przygotowali przedstawienie Legenda o Łynie na podst. baśni Ireny Kwintowej.

- Odwiedziła nas prawie setka przedszkolaków z przedszkoli w Olsztynie oraz z Jonkowa. Dzieciom przedstawienie bardzo się podobało, na widowni panowała cisza, oglądały przedstawienie z przejęciem – mówi dr Magdalena Osowicka- Kondratowicz z Instytutu Polonistyki i Logopedii, jedna z organizatorek dnia logopedy na UWM.

Dla młodzieży szkolnej przygotowano warsztaty oddechowo-emisyjne.

- W tym roku gościliśmy uczniów klasy muzycznej SP nr 15 z Olsztyna, więc przygotowaliśmy ćwiczenia pomocne w rozwijaniu prawidłowej emisji głosu – wyjaśnia dr M. Osowicka-Kondratowicz.

Dorośli mogli wykazać się kreatywnością i poczuciem humoru w konkursie na najlepszy skrętacz językowy i najlepszą lingwołamkę. Skrętacz i lingwołamka to teksty, zawierające zbitki szczególnie trudnych do wymówienia głosek. Od 2 lat konkurs wypłynął na szerokie wody i z uczelnianej stał się imprezą ogólnopolską. W tym roku konkursowe skrętacze i lingwołamki napłynęły m.in. z Warszawy, Lublina, Iławy, Kętrzyna i Lidzbarka Warmińskiego.

W kategorii lingwołamka jury przyznało I miejsce Marcie Dzieszkiewicz z Centrum Języka i Kultury Polskiej dla Polonii i Cudzoziemców UMCS w Lublinie (lingwołamka o grzesznym Grzegorzu), natomiast za najlepszego skrętacza jury uznało wierszyk o szopie w trójszeregu Marty Szelenbaum z Uniwersytetu Warszawskiego, studentki logopedii ogólnej i klinicznej.

- Powoli kompletujemy antologię skrętaczy i lingwołamek. Chcemy taki zbiór wydać – konkluduje ze śmiechem dr Osowicka-Kondratowicz.

W programie dnia znalazł się także wykład dr Ewy Hrycyny, logopedy i językoznawcy poświęcony zaburzeniom semantycznym i pragmatycznym u dzieci w wieku przedszkolnym.

Imprezę poprowadzili studenci logopedii Magdalena Noszczak i Przemysław Korytko, a nagrodzone utwory odczytała Adrianna Cudnik.

Organizatorzy: Instytut Polonistyki i Logopedii UWM oraz Warmińsko-Mazurski Oddział Polskiego Towarzystwa Logopedycznego.

mah

poniżej fragmenty nagrodzonych skrętaczy i lingwolamek

Marta Szelenbaum Uniwersytet Warszawski, logopedia ogólna i kliniczna

Szop w trójszeregu

Słyszał raz szop same szmery

– syki, szumy, ciszki cztery:

„ć”, gdy ścigał sześć ciem w liściach,

„ś” o świcie w sierści kiściach,

„dź”, gdzie dziki bądź dzięcioły,

„ź” wśród źdźbeł ziół – ziemi ścioły.

(…) Drżący szop snów swych się słucha,

(…) Nastał czas przyjemny dla ucha…

Marta Dzieszkiewicz Centrum Języka i Kultury Polskiej dla Polonii i Cudzoziemców UMCS w Lublinie

Grzeszny Grzegorz, gryząc grzankę,

grzecznie grzebał w grzęzawisku,

Poszukując dżdżystym rankiem, tłustych dżdżownic w trzęsawisku.