Studenci z UWM mają pomysł na Frombork

Frombork Wzgórze Katedralne
Hologram Kopernika jako przewodnik, a może interaktywna mapa? Studenci analizy i kreowania trendów UWM mają pomysł, jak ciekawie zwiedzać Wzgórze Katedralne we Fromborku.

Od października ub. r. 7 studenckich zespołów kierunku analiza i kreowania trendów UWM pracowało nad projektami usług turystycznych. W efekcie powstały ciekawe propozycje związane m.in z Fromborkiem i jego okolicami, a także ze znanymi szlakami turystycznymi.

Bartosz Kuczyński, Karolina Lesner, Paula Nowak, Aliaksandra Sakalołskaja, Mateusz Skudziński-Wajgert, Maja Sobolewska i Natalia Wasilewska z I r. st. magisterskich opracowali 7 wstępnych modeli usług turystycznych. Wśród nich np. audioprzewodnik (słuchawki do wypożyczenia na miejscu), naukowy piknik rodzinny, indywidualny przewodnik z obrazem i dźwiękiem, zapewniający „podróż w czasie”, interaktywny przewodnik z głosem Mikołaja Kopernika, który „oprowadza” po wzgórzu.

Ostatecznie wybrali prototyp mapy-przewodnika, który uwzględnia potrzeby i oczekiwania różnych typów turystów.

- Na przykład artystów malarzy, fotografów. Z myślą o nich przygotowaliśmy listę 10 najbardziej atrakcyjnych obiektów, które można uwiecznić na płótnie. Naszym celem było zwrócenie uwagi na zróżnicowane potrzeby i motywacje turystów, przekazanie w łatwy i atrakcyjny sposób, co każdy może odnaleźć na Wzgórzu Katedralnym. Mapa miała być również narzędziem do opowiedzenia historii miejsca przy wykorzystaniu graficznej formy – wyjaśnia Bartosz Kuczyński, jeden z członków zespołu.

Mapa odkrywa przed zwiedzającymi miejsca dotychczas nieoglądane, np. poddasze katedry lub skarbiec i uwzględnia najnowsze trendy w turystyce - wykorzystywanie różnych aplikacji, odkrywanie tożsamości, podróże w stylu slow i w zgodzie z naturą.

Przygotowując projekt, studenci przeprowadzili badania wśród turystów oraz mieszkańców Fromborka. Przeanalizowali również trendy turystyczne, uwzględniając specyfikę doświadczeń i potrzeb turystów w warunkach ograniczeń wynikających z pandemii. W efekcie powstała mapa z zaznaczonymi specjalnie miejscami mogącymi zainteresować np. historyków lub rodziców z małymi dziećmi.

- Praca nad projektem przebiegała sprawnie, zadanie skończyliśmy w terminie. Największą trudnością był zdalny tryb pracy. Po pierwsze, jest trudno projektować rozwiązania dla przestrzeni znanej jedynie ze zdjęć, widoków satelitarnych i opisów. Fotografie nie pokazują całości obiektu. Po drugie dynamika i charakter pracy warsztatowej w trybie zdalnym jest zupełnie inna, niż w pracy stacjonarnej. Ma ona swoje plusy – sprawniej można zbierać i dokumentować informacje z przeprowadzonych badań, jednak burza mózgów przed ekranem komputera to nie to samo, co wspólna praca przy jednym stole - wspomina Bartosz Kuczyński.

- Tematy projektów to wynik współpracy naszego kierunku z zewnętrznymi partnerami: Departamentem Turystki Urzędu Marszałkowskiego w Olsztynie, organizacjami turystycznymi, firmami turystycznymi. Moją rolą była facylitacja procesu projektowego. Projekt zrealizowali sami studenci, oni przeprowadzili badania, dali rozwiązanie w postaci usługi turystycznej, zbudowali jej prototyp, przeprowadzili testy i wprowadzili poprawki – wyjaśnia dr hab. Andrzej Kucner, opiekun grupy.

Przygotowane przez studentów projekty będą prezentowane podczas konferencji poświęconej kształtowaniu oferty turystycznej w regionie, organizowanej wiosną przez Urząd Marszałkowski w Olsztynie.

Małgorzata Hołubowska, fot. Andrew Pluta Pixabay

w kategorii