Studenci resocjalizacji poznają areszt od środka

Studenci UWM, przyszli pedagodzy resocjalizacji, po raz kolejny opuścili mury uczelni, aby odbyć zajęcia w zakładzie karnym. Dzięki Klinice Penitencjarnej, czyli współpracy UWM z olsztyńskim Aresztem Śledczym dowiedzą się, jak będzie wyglądać ich przyszła praca.

Dziewiąta już edycja Kliniki Penitencjarnej ruszyła 26 lutego. To autorski projekt realizowany od 2012 r. przez Katedrę Pedagogiki Resocjalizacyjnej Wydziału Nauk Społecznych UWM we współpracy z Aresztem Śledczym w Olsztynie. Z uwagi na swój nowatorski charakter, jest jedynym takim projektem w Polsce. Do tej pory z zajęć skorzystało ok. 400 studentów.

- To bardzo piękna inicjatywa i ciekawe połączenie teorii z praktyką. Mocno zwracamy uwagę, aby na kierunku pedagogika specjalna w zakresie resocjalizacji studenci oprócz zajęć dydaktycznych w sali mogli również poznać specyfikę więzienia, pracę funkcjonariuszy służby więziennej oraz pracować ze skazanymi. Tę wiedzę mogą później wykorzystać m.in. podczas pisania prac dyplomowych, a po skończeniu studiów być może podejmą pracę w areszcie śledczym. Studenci bardzo to doceniają i dobrze oceniają – wyjaśnia prof. Sławomir Przybyliński, prorektor ds. kadr.

- To dobra okazja dla studentów, aby przekonali się, czy ten zawód jest tym, co chcą robić w życiu. Praca w służbie więziennej jest bardzo trudna i odpowiedzialna - nie każdy może ten zawód wykonywać – podkreśla prof. Jerzy Przyborowski, prorektor ds. kształcenia i studentów.

Przedmiot metodyka pracy w środowisku patologicznym prowadzi od 9 lat specjalista i praktyk mgr Jacek Moczulski, major służby więziennej w stanie spoczynku z wieloletnią praktyką penitencjarną.

- Zajęcia trwają cały semestr. Studenci odbywają 60 godzin ćwiczeń wewnątrz więzienia. W trakcie zajęć poznają sposoby pracy ze skazanymi, wszystkie istotne elementy pracy wychowawcy, ale też organizację samego zakładu karnego. Ćwiczenia odbywają się również ze skazanymi i to jest tak naprawdę najistotniejsze, ponieważ studenci mogą się nauczyć pewnych technik prowadzenia rozmów, rozpoznawania środowiska i tworzenia ocen – opowiada Moczulski.

W zajęciach udział biorą studenci II roku kierunku pedagogika specjalna, specjalność resocjalizacja.

- Decyzja o wyborze kierunku była bardzo spontaniczna, ale teraz cieszę się, że tu jestem. To odpowiedni kierunek dla mnie, tym bardziej że zawsze interesowałem się ludźmi, którzy byli niedostosowani lub mieli jakieś problemy w życiu. Mam nadzieję, że w trakcie tych zajęć poznam przede wszystkim osoby, które pracują w tym zawodzie i podzielą się z nami swoimi doświadczeniami – mówi Darek Cykała, student.

syla

w kategorii