Nie połam języka! Europejski Dzień Logopedy na UWM

ćwiczenia oddechowe
Po raz 5. Instytut Polonistyki i Logopedii UWM włączył się w obchody Europejskiego Dnia Logopedy. W tym roku zajęcia przygotowano z myślą o najmłodszych. Studenci logopedii zaprosili przedszkolaki na warsztaty, ćwiczenia ruchowe i bajkę do słuchania.

Aby język giętki powiedział – poprawnie – wszystko, co pomyśli głowa, trzeba ćwiczyć prawidłową artykulację i wymowę – twierdzą logopedzi. Ćwiczenia najlepiej zacząć już w przedszkolu. Tegoroczne obchody Europejskiego Dnia Logopedy na Wydziale Humanistycznym UWM przygotowano z myślą o najmłodszych. Wykładowcy i studenci Instytutu Polonistyki i Logopedii zaprosili przedszkolaki na specjalne zajęcia ruchowe, ćwiczenia prawidłowej artykulacji i bajkę.

- Program jak zawsze jest bogaty i różnorodny. W tym roku gościmy przedszkolaki z 2 olsztyńskich przedszkoli. Mamy też program artystyczny. Studenci III roku logopedii przygotowali bajkę słuchowisko „Na jagody” Marii Konopnickiej. Dlaczego wybraliśmy tę bajkę? Ponieważ jest piękna, poetycka i można się wykazać, recytując ją, kunsztem dykcyjnym. To także zadanie aktorskie z dziedziny logopedii artystycznej dla naszych studentów - mówi dr Magdalena Osowicka-Kondratowicz, koordynatorka Europejskiego Dnia Logopedy na UWM.

W kilku salach przygotowano specjalne stoiska, przy których dzieci pod okiem studentek II r. logopedii ćwiczyły w zabawie prawidłowy oddech i artykulację. Studentki przygotowały też mały teatrzyk z ćwiczeniami logopedycznymi.

W zabawach brały udział dzieci z Niepublicznego Przedszkola Mistrzów w Olsztynie.

- Przyszliśmy z dziećmi w wieku od 4 do 7 lat. Jesteśmy na takich zajęciach po raz pierwszy, ale znamy już studentki prowadzące dzisiejsze ćwiczenia, ponieważ przeprowadzały w naszym przedszkolu badania diagnostyczne. Zatem znają i one nasze dzieciaki i wiedzą, z jakimi problemami dotyczącymi wad wymowy się borykają. Niestety, dzieci z wadami wymowy jest bardzo dużo. Najczęstsze problemy to mowa bełkotliwa, seplenienie, szeplenienie, niewymawianie prawidłowo głoski r – wyjaśnia Małgorzata Zielska, oligofrenopedagog, która przyszła z dziećmi.

Podczas Dnia Logopedy nastąpiło rozstrzygnięcie 3. ogólnopolskiego konkursu na najtrudniejszą lingwołamkę i skrętacz językowy. Konkurs cieszy się dużym powodzeniem. Jury co roku dostaje ponad 100 lingwołamek i skrętaczy, czyli tekstów ze szczególnie trudnymi do wymówienia ciągami słów.

- Ogłoszenie werdyktu jury to nie tylko rozdanie nagród, ale też ćwiczenia dykcyjne i językowe – wyjaśnia dr Osowicka-Kondratowicz.

W tym roku w kategorii lingwołamka 1. miejsce przypadło Zofii Czaplińskiej, 2. zajął Dawid Skibicki, a 3. Katarzyna Balcerzak oraz Weronika Cieślińska. W kategorii skrętacz języka 1. miejsce zajęła Aleksandra Rybacka, 2. - Magdalena Zarębska i Adam Żejmo, 3. - Aleksandra Woda oraz Julia Bilawska.

Obchody Dnia Logopedy zakończył wykład dr hab. Małgorzaty Rutkiewicz-Hanczewskiej z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu „O języku w kontekście afazji”.

- To 5. edycja Europejskiego Dnia Logopedy na naszym wydziale. Kształcimy już 5. rocznik logopedów i niedługo doczekamy się pierwszych absolwentów studiów magisterskich na kierunku logopedia - dodaje dr Osowicka-Kondratowicz.

Dzień Logopedy na Uniwersytecie cieszy się dużym zainteresowaniem. W ubiegłym roku w warsztatach i ćwiczeniach emisji głosu brali udział uczniowie klasy muzycznej z SP nr 15 w Olsztynie .

mah