Matematyka zawsze ciekawa

uczniowie  siedzą w ławkach i rozwiązują zadania
Królowa nauk ma jednak wielu zwolenników. Aż 290 uczniów z około 100 szkół uczestniczyło w Warmińsko-Mazurskich Zawodach Matematycznych.

Dziewiętnasta edycja Warmińsko-Mazurskich Zawodów Matematycznych odbyła się po 2-letniej przerwie spowodowanej pandemią 2 czerwca, ale za to zgodnie z tradycja w pierwszym dniu Kortowiady. Zawody były rozgrywane w 3 kategoriach: klasy 4-6 i 7-8 szkoły podstawowej oraz klasy 1-3 szkoły średnie. Najwięcej uczestników – 145 z 52 szkół, reprezentowało klasy 7-8. W kategorii klasy 4-6 było 95 uczniów z 35 szkół. Natomiast licealistów pojawiało się ok. 50 z 19 szkół. Skąd przyjechała młodzież? Pomijając Olsztyn i okolice z: Elbląga, Kętrzyna, Mrągowa, Ełku, Działdowa, Starego Dłutowa, Sępopola, Rudzienic, Dzietrzychowa, Wilcząt, Milejewa, Rybna, Pieniężna, Bisztynka i wielu innych miejscowości.

- Każda grupa miała do rozwiązania po 5 zadań, a na to 2 godziny zegarowe. Układali je w tym roku pracownicy Katedry Matematyki Dyskretnej i Teoretycznych Podstaw Informatyki. Każde miało inny stopień trudności, przy czym jedno w każdej grupie było łatwe, na rozgrzewkę i zachętę. W przygotowanie i przeprowadzenie zawodów byli zaangażowani pracownicy wydziału – mówi dr Damian Wiśniewski, koordynator zawodów. Czy zadania były trudne?

- Tak, trudne, trudniejsze niż to, co robimy w szkole, ale rozwiązałem wszystkie. Czy dobrze? To się okaże - mówi Szymon Stokłos. Jego kolega Nikodem Bąk rozwiązał 4. Też uważa je za trudne, ale za to jest pewny, że rozwiązał je dobrze, bo kilka razy sprawdził. Obaj chłopcy są uczniami kl. VI Szkoły Podstawowej w Stawigudzie.

Za trudne uznali zadania także licealiści.

- Dwa zadania rozwiązałem dobrze, dwa - średnio, a jedno wcale – wylicza Kacper Jaszcz, trzecioklasista z II LO w Kętrzynie.

Bartłomiej Podbielski z Niepublicznego Liceum w Kętrzynie uczy się dopiero w kl. II. Przygotowując się do zawodów przerobił jednak 2 rozdziały podręcznika z klasy 3.

Dlaczego startują w zawodach?

- Bo lubimy fizykę, a bez matematyki w fizyce daleko się nie zajdzie, a poza tym, żeby się sprawdzić, bo lubimy konkursy - zapewniają chłopcy.

W Warmińsko-Mazurskich Zawodach Matematycznych młodzież lubi startować – zapewniają Nina Kupryjaniuk, nauczycielka matematyki ze Szkoły Podstawowej w Stawigudzie oraz Adam Solecki nauczyciel informatyki w SP nr 4 w Kętrzynie.

- W każdej klasie jest grupa uczniów zainteresowanych matematyką. Staramy się ich zachęcać do rozwijania tych zainteresowań. Taki konkurs jest właśnie zachętą, bo młodzież lubi konkurencję – mówią nauczyciele.

Tylko dwoje uczniów rozwiązało poprawnie wszystkie zadania. Organizatorzy są jednak zadowoleni z poziomu wiedzy uczestników. Dlaczego?

- Dlatego, że wiele osób, więcej niż w poprzednich latach uzyskało dużo punktów i nikt nie zakończył zawodów z wynikiem zerowym, To znaczy, że stopień trudności zadań został dobrany dobrze i że nie brakuje nam uczniów, wykazujących zdolności matematyczne - podsumowuje dr Damian Wiśniewski.

lek

Spróbuj to rozwiązać (zad. dla kl. 4-6)

Wszystkie zwierzęta znajdujące się na farmie maja razem 33 głowy i 96 nóg. Na farmie znajdują się głównie krowy i kury, ale dodatkowo są 3 bociany i kilka kotów. Kotów jest 3 razy mniej niż kur. Ile jest krów, ile jest kotów i ile jest kur?

Wyniki

klasy 4-6

1. Tomasz Bilski - SP 1 w Lidzbarku, 2. Patryk Pernak – SP 12 w Elblągu, 3. Magdalena Frąckiewicz – SP 2 w Olsztynie

klasy 7-8

1. Maria Dondzik – SP 311 w Olsztynie, 2. Mikołaj Żochowski – SP w Stawigudzie, 3. Wiktoria Piesik - SP 12 w Elblągu

licealiści

1. Stanisław Szczepkowski - LO 12 w Olsztynie, 2. Marek Gajownik - LO 12 w Olsztynie, 3. Olimpia Łokuciejewska - ZSO w Lidzbarku Warmińskim.

w kategorii