Kortowska geodezja na tropie zaginionych samolotów

Zmień rozmiar tekstu

Zaginiony bez wieści. Taki komunikat w światowych mediach dzięki pomysłowi doktorantów mgr. inż. Dariusza Tanajewskiego i mgr. inż. Grzegorza Grunwalda może już się nigdy nie pojawić.

Wszystko zaczęło się od marcowej katastrofy Boeinga malezyjskich linii lotniczych, prawdopodobnie nad Oceanem Indyjskim. Bezowocne wielomiesięczne poszukiwania skłoniły mgr. inż. Dariusza Tanajewskiego (z prawej) i mgr. inż. Grzegorza Grunwalda, doktorantów z Katedry Geodezji Satelitarnej i Nawigacji Wydziału Geodezji i Gospodarki Przestrzennej UWM do opracowania metody skuteczniejszego poszukiwania wraków samolotów na terenie dużych zbiorników wodnych.

Pomysł ten wysłali na tegoroczną edycję konkursu European Satellite Navigation Competition (Galileo Masters) i… zostali jego finalistami. Ich pomysł innowacyjnej koncepcji wykorzystania technologii satelitarnych w gospodarce lub życiu codziennym znalazł się w piątce najlepszych pomysłów, które trafiły do koordynatora regionalnego. Olsztyniacy zaprojektowali technologię, która w oparciu o sygnały z satelitów pozwala docierać do wraków samolotów, które spadły do mórz i oceanów. Ułatwia także w stosunkowo krótkim czasie od momentu katastrofy dotarcie do rozbitków .

- Obecnie nie mogę zdradzać szczegółów, dotyczących zaproponowanego przez nas rozwiązania, bowiem jest ono w początkowej fazie komercjalizacji. Nasza idea ma na celu zwiększenie efektywności akcji ratowniczych w przypadku katastrof lotniczych nad oceanami i innymi wielkimi zbiornikami wodnymi. Katastrofa Boeinga malezyjskich linii lotniczych, który w tym roku wpadł do Oceanu Indyjskiego, pokazała bezradność odpowiednich służb w tej materii. Zaproponowaliśmy rozwiązanie, które ma szanse zwiększyć skuteczność prowadzonych działań - wyjaśnia Dariusz Tanajewski.

- Od początku istnienia polskiej edycji konkursu mieliśmy zamiar zgłosić do niego opracowane przez nas rozwiązania. Do tej pory wydawało nam się, że aby liczyć się w walce o zwycięstwo, trzeba posiadać prototyp lub zrealizować pierwsze testy. Nasze tegoroczne zgłoszenie potraktowaliśmy jako przetarcie i w zgłoszeniu opisaliśmy jedynie sam zamysł całego systemu. Teraz, kiedy znalazł on uznanie w oczach kapituły konkursu, chcemy pójść dwa kroki dalej. Wstępne zainteresowanie projektem wyraził fundusz kapitałowy Black Pearls i wkrótce okaże się, czy obejmie on swoim pilotażem nasz projekt. Bez wątpienia byłaby to bezcenna pomoc - zdradza mgr inż. Grzegorz Grunwald.

Konkurs European Satellite Navigation Competition jest organizowany na świecie od 2004 r. Jego celem jest nagrodzenie, promocja oraz przyśpieszenie innowacyjnych pomysłów i rozwiązań w zakresie wykorzystania nawigacji satelitarnej (GNSS/GPS) w medycynie, rozrywce, nawigacji samochodowej, lotnictwie oraz bezpieczeństwie publicznym. Nagrody przyznają najważniejsze instytucje tworzące nawigację satelitarną (GNSS) takie, jak: Europejska Agencja GNSS (GSA) i Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) oraz partnerzy regionalni z całego globu. Tegorocznym organizatorem II edycji konkursu w Polsce jest portal kosmonauta.net. Gala konkursu odbyła się 4 grudnia w Warszawie.

Paulina Iwaniuk

w kategorii