Human z nagrodą za promocję otwartości

Zmień rozmiar tekstu

rapujący student na wózku inwalidzkim
Film przygotowany przez studentów i wykładowców dziennikarstwa UWM otrzymał drugą nagrodę w międzynarodowym konkursie „Media Against Hate”.

„Media Against Hate” to ogólnoeuropejska kampania prowadzona przez Europejską Federację Dziennikarzy (EFJ) i koalicję organizacji obywatelskich z różnych krajów europejskich. Kampania stara się przeciwdziałać mowie  nienawiści i dyskryminacji w mediach, Internecie i w życiu. Promuje standardy etyczne przy jednoczesnym poszanowaniu wolności słowa. Jednym takich sposobów promocji był konkurs na 2-minutowy film o treści antyrasistowskiej, antystereotypowej, promujący otwartość, szacunek dla innych, w tym dla uchodźców.

Nieformalna grupa złożona ze studentów i wykładowcow kierunku dziennikarstwo na Wydziale Humanistycznym UWM zgłosiła do tego konkursu swój film  HATE IS NOT FOR ME (Nienawiść jest nie dla mnie), a właściwie teledysk z piosenką o Wydziale Humanistycznym i… zdobyła 2. miejsce.

- Jestem członkiem Community Media Forum Europe - organizacji zajmującej się promowaniem idei mediów społecznych w Europie, jednej z tych, które uczestniczą w kampanii „Media Against Hate”- wyjaśnia dr hab. Urszula Doliwa, z Instytutu Dziennikarstwa na Wydziale Humanistycznym UWM. Zaproponowałam więc współpracownikom i studentom, abyśmy wysłali zgłoszenie na konkurs.

Czasu mieli mało. Zdecydowali się więc na materiał konkursowy wykorzystujący teledysk promujący Wydział Humanistyczny.

- Słowa piosenki, którą napisało 4 studentów, znakomicie pasowały do idei konkursu. Ukazują nasz wydział jako otwarty, tolerancyjny, jako miejsce, w którym każdy niezależnie od pochodzenia znajdzie swoje miejsce. Musieliśmy jednak materiał skrócić, przemontować, dodać angielskie napisy itd. – wyjaśnia dr hab. Doliwa.

21 marca podczas Międzynarodowego Dnia Eliminacji Dyskryminacji Rasowej, EFJ ogłosiła wyniki konkursu. Film z UWM zdobył 2. nagrodę.

- Bardzo się cieszę z tej nagrody. Namawiałam wszystkich, aby się zgłosili. Kosztowało to trochę pracy, ale opłaciło się. Ten film będzie promowany na stronie kampanii „Media Against Hate” i stronach organizacji do niej należących oraz na konferencjach poświęconych walce z rasizmem i nienawiścią w mediach. Poza tym jego twórcy będą mogli brać udział w warsztatach szkoleniowych - dodaje dr hab. Urszula Doliwa. - Media i dziennikarze odgrywają kluczową rolę w informowaniu zarówno polityki, jak i opinii społecznej o migracji i uchodźcach. Ponieważ mowa nienawiści i stereotypy skierowane przeciwko imigrantom pojawiają się w całej Europie, bardziej niż kiedykolwiek potrzebujemy zrównoważonej i sprawiedliwej sprawozdawczości mediów - podkreśla dr hab. Doliwa.

W nagrodę przedstawiciele zwycięskiego zespołu będą mogli uczestniczyć w szkoleniu nt. media against hate w 2017 r. w Hamburgu i w konferencji podsumowującej kampanię w marcu 2018 roku.

Autorzy filmu: Mateusz Placek, Karolina Stachelek, Grzegorz Wójcicki, Leon Loew, Sizar, Grabar, Karol'ek, Magdalena Żmijkowska, Rafał Witkowski, SebuhH, Paweł Tworkowski, Urszula Doliwa.

Nagrodzony teledysk można zobaczyć kilkając tu