"Czyści Czeczen statek w Tczewie" czyli logopedzi świętowali

Laboratorium logopedyczne dla najmłodszych, przedstawienie teatralne, wykład i konkurs na najtrudniejszą lingwołamkę. Wykładowcy i studenci kierunku logopedia zadbali o ciekawy program Dnia Logopedy na UWM.

W lutym Dzień Języka Ojczystego obchodzili poloniści a w marcu (5.03.) swoje święto mają logopedzi. Wykładowcy z Katedry Języka Polskiego z Pracownią Logopedyczną na Wydziale Humanistycznym UWM i studenci logopedii zaprosili na VI Wydziałowe Obchody Europejskiego Dnia Logopedy.

- Tradycyjnie, zawsze zapraszamy dzieci z przedszkoli na warsztaty logopedyczne pod hasłem „Laboratorium logopedyczne’. Dzieci bawią się z naszymi studentami logopedii. Przedszkolakom bardzo się tu podoba. Zwiedzają nasz gabinet logopedyczny z budzącym ich zachwyt lustrem weneckim. Zawsze pytają, jak to działa. Odwiedzają nas też uczniowie szkól podstawowych i ponadpodstawowych – opowiada dr Magdalena Osowicka-Kondratowicz, pomysłodawczyni i jedna z organizatorek wydziałowych obchodów dnia logopedy.

- Pierwsze obchody dnia logopedy były bardzo skromne, odbyły się tylko zajęcia otwarte z dykcji i emisji głosu prowadzone przez dr Magdalenę Zaorską. Ale już w następnych latach rozbudowałyśmy program. Zawsze mamy warsztaty dla przedszkolaków, występ studentów, rozstrzygnięcie konkursu i wykład – dodaje dr Osowicka-Kondratowicz.

W tym roku w „Laboratorium logopedycznym” uczestniczyły maluchy z przedszkola „Harmonijka” i z ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. K. Makuszyńskiego. Podczas zajęć oddechowych, fonacyjnych, artykulacyjnych uczyły się prawidłowego oddychania i wymowy głosek. Na zakończenie odebrały wykonane przez wykładowców i studentów specjalne dyplomy.

- A my otrzymujemy od nich pamiątki. Mamy już galerię takich pamiątek – dodaje dr Osowicka-Kondratowicz.

Studenci logopedii co roku także, oprócz warsztatów przygotowują dla najmłodszych gości przedstawienie teatralne. W tym roku dzieci obejrzały widowisko „Witajcie w naszej bajce” z wierszami Jana Brzechwy, przygotowane i zagrane przez studentów I roku.

Stałym punktem programu jest rozstrzygnięcie konkursu na najtrudniejszą lingwołamkę i skrętacz języka, czyli teksty z wyrazami sprawiającymi szczególną trudność w wymowie. Zabawa, pomyślana początkowo jako konkurs uczelniany, z czasem rozrosła się i od 4 lat jest konkursem ogólnopolskim, w którym szczególnie chętnie uczestniczą dziennikarze. W tym roku jury musiało wybrać spośród prawie 100 zgłoszonych tekstów i nie miało łatwego zadania.

- To nie ma być tylko spiętrzenie trudnych słów ale zrobienie z nich ciekawego, rytmicznego wiersza - wyjaśnia dr Osowicka-Kondratowicz.

W tym roku jury wydało następujący werdykt:

 Kategoria skrętacz

I miejsce Ilona Walendziak oraz ex aequo Wiktoria Malinowska

II miejsce Karolina Dymitrowicz oraz ex aequo Katarzyna Nadolska

III miejsce Żaneta Kulawczyk

Kategoria lingwołamka

I miejsce Aleksander Golian

II miejsce Maja Łaszczych

III miejsce Marta Szelenbaum

Wykład „Ocena funkcji językowych w zabiegach kraniotomii z wybudzeniem” wygłosił dr Piotr Markiewicz, który na kierunku logopedia prowadzi przedmioty psychologiczne.

Warsztaty logopedyczne przygotowały dr Ewa Hrycyna i dr Agnieszka Żywanowska. Przedstawienie „Witajcie w naszej bajce” powstało pod okiem prof. Joanny Chłosty-Zielonki.– mówi dr Osowicka-Kondratowicz.  

mah

Oto fragment jednego z nagrodzonych tekstów, autorstwa Ilony Walędziak z podyplomowych studiów logopedycznych z Gdańska:

Czyści Czeczen statek w Tczewie,

gdzie Mędrzechów, Strzepcz, Chełmszczonka –

nie wie.

Ciężką pracę wykonuje.

Szorstką szczotką ster szoruje.

Statek piszczy.

Wreszcie błyszczy w blasku słońca.

w kategorii