17 Kwietnia 2024

Aktualności


Do matury zostało kilka tygodni. Co zrobić, żeby zdać egzamin maturalny z matematyki? Na co zwrócić uwagę? Dr Roman Kozłowski, wykładowca fizyki na UWM i nauczyciel matematyki w Uniwersyteckim XII Liceum Ogólnokształcącym w Olsztynie, dzieli się swoimi radami.

Co zmieniło się w ostatnich latach, jeśli chodzi o maturę z matematyki?

Nie ma w niej wielkich zmian, choć, oczywiście, program nauczania się nieco zmienia. Nowa matura jest zdawana przez absolwentów szkół średnich od 2015 roku. Gdy zerkam w swoje zadania z klasówek, które dawałem uczniom dwadzieścia kilka lat temu, to nie widzę istotnej zmiany stopnia trudności. Był okres kilku lat za ministra Giertycha, że z podstaw matematyki wykreślono elementy analizy matematycznej i przez te kilka lat tym, którzy przychodzili na studia, było trudniej. Ale to przywrócono. Pracuję na Wydziale Matematyki i Informatyki UWM, więc patrząc z perspektywy uniwersyteckiej, mogę powiedzieć, że studentom, którzy zdawali matematykę tylko na poziomie podstawowym na maturze, może być trochę trudniej, gdy decydują się na studia inżynierskie. Wymagają one od nich więcej pracy. W większości jednak sobie radzą.

Czy inżynierom jest łatwiej na rynku pracy?

Od badania rynku są socjologowie i inni specjaliści. Myślę, że jeśli ktoś jest dobrym inżynierem, a nie tylko zrobił dyplom, to ma łatwiej. Nie tylko w Polsce, ale w całej Europie.

Jak pan zachęca do matematyki, by licealiści chcieli się jej uczyć i wiedzieli, że im się przyda niezależnie od tego, co będą studiowali?

Mnie jako nauczycielowi jest trochę łatwiej, bo po pierwsze pracuję w szkole, która jest dobra. Po drugie uczę klasy z rozszerzoną matematyką i fizyką, a to znaczy, że moi uczniowie już do liceum przychodzą z myślą o takich studiach. Znacznie trudniej jest koleżankom i kolegom, którzy pracują w klasach, gdzie matematyka nie będzie się licealistom przydawała przy rekrutacji na studia. Niektórzy uczniowie mówią, że dostrzegają, że matematyka po prostu sama w sobie jest ciekawa. Niestety jest to przywilej nielicznych, że są w stanie to docenić. Od wielu lat uczę tylko tych, którzy w zdecydowanej większości chcą się matematyki uczyć, bo taki jest ich plan na życie. Oczywiście, niektórym on się zmienia. Jak już uczniowie przyzwyczają się do precyzji wypowiedzi, bo to jest ważne w matematyce, precyzji tego, żeby myśleć nie tylko o tym, jak coś się robi, ale dlaczego tak się robi, to nawet jak pójdą na inne studia, to na pewno na tym skorzystają.

Został niecały miesiąc do matury z matematyki. Na co zwrócić uwagę w tym ostatnim miesiącu przygotowywania się do egzaminu?

Myślę, że dwie rzeczy są ważne w ostatnim miesiącu. Jedna rzecz to przysiąść i robić zestawy maturalne. Nie ma lepszej drogi niż rozwiązywać zadania. Trochę jak u sportowców, bo matematyka to są głównie umiejętności. Druga rzecz, o której mówię też uczniom w czwartej klasie, gdy odchodzą na te kilka dni wolnych przed maturą, to naprawdę wysypiać się, być wypoczętymi, a już zwłaszcza na samą maturę.

Czyli nie ma sensu powtarzanie konkretnego działu matematyki?

Myślę, że nie. Jeżeli w jakimś obszarze bardzo się kuleje od roku, dwóch czy trzech, to raczej dużo punktów w ostatni miesiąc się już nie nadrobi. To nie jest już czas na nadrabianie zaległości z jakiegoś działu. Trzeba skupić się na tym, gdzie punkty będzie łatwiej zdobyć. Jeśli ktoś nie radzi sobie np. z rachunkiem prawdopodobieństwa, to nie warto tylko na nim się skupiać. Matura podstawowa dla tych, którzy uczyli się jej na rozszerzeniu, bywa igraszką, a z kolei dla tych, którzy matematyce nie poświecili czasu i wysiłku czy nie mają do niej uzdolnień, może być wyzwaniem.

Z czym jeszcze zmagają się maturzyści poza wspomnianym rachunkiem prawdopodobieństwa? Co jest ich piętą Achillesa?

Mam najlepszych uczniów, oczywiście uśredniając, i to w szkole, która ma najlepsze wyniki w mieście, więc trudno mi jest do wszystkich trudności się odnieść. Uczniowie miewają problem z myśleniem. Niektórzy chcą dostać do ręki algorytm i stosować go niewolniczo. To jest mało rozsądne, chociaż czasami pozwala nie stracić punktów na maturze i dostać się na kierunek, który jest pierwszym czy drugim wyborem, a nie piętnastym.

Czyli chęć poznania algorytmu to jak uczenie się na pamięć?

Niektórzy chcą się uczyć na pamięć, bo to jest dla nich łatwiejsze. Szczególnie, jak ktoś ma niezłą pamięć. Nawet "Pana Tadeusza" niektórzy się uczą na pamięć.

Sprawdzał pan kiedyś arkusze maturalne?

Nie jestem egzaminatorem, ale sprawdzam arkusze maturalne moich uczniów, gdy piszą matury próbne. Jeśli weźmiemy taką przykładową maturę z poprzedniego roku czy sprzed dwóch lat, to możemy na niej się uczyć. To nie są identyczne zadania, natomiast stopień trudności generalnie się nie zmienia. Naprawdę arkusze z poprzednich lat są bardzo kształcące. Mogą być dobrym ćwiczeniem na ten ostatni miesiąc. Trzeba ćwiczyć, ćwiczyć. Jeśli ktoś ma już wytyczoną ścieżkę i plany na przyszłość i wie, że matematyka mu się przyda, jest gotowy poświęcić na nią czas i włożyć w nią wysiłek. A wtedy można dostrzec różne ciekawe rzeczy, chociażby estetykę w matematyce. Zaczynam od tego, że matematyka jest mi potrzebna, a potem widzę, że bywa fajna i daje przyjemność.

Rozmawiała Anna Wysocka

 

Dr Roman Kozłowski pracuje jako adiunkt w Katedrze Algebry i Geometrii na Wydziale Matematyki i Informatyki. Od 30 lat uczy matematyki, ostatnio związany jest z Uniwersyteckim XII LO w Olsztynie.

 

Matura z matematyki jest jednym z egzaminów obowiązkowych.

Zdający przystąpią do egzaminu w środę 8 maja 2024 roku o godz. 9.00.

 

Pisemne egzaminy maturalne 2024  

Pisemne egzaminy maturalne odbędą się w terminie 7-24 maja 2024 r.

wtorek 7 maja godz. 9:00

  • język polski – poziom podstawowy

środa 8 maja godz. 9:00

  • matematyka – poziom podstawowy

czwartek 9 maja godz. 9:00

  • język angielski – poziom podstawowy

Pozostałe terminy, przedmioty i poziomy pisemnych matur 2024: 

środa 8 maja, godz. 14:00 

  • język kaszubski – poziom rozszerzony 
  • język łemkowski – poziom rozszerzony  
  • język łaciński i kultura antyczna – poziom rozszerzony 

czwartek 9 maja, godz. 14:00 

  • język francuski – poziom podstawowy 
  • język hiszpański – poziom podstawowy  
  • język niemiecki – poziom podstawowy  
  • język rosyjski – poziom podstawowy  
  • język włoski – poziom podstawowy 

piątek 10 maja, godz.9:00 

  • wiedza o społeczeństwie – poziom rozszerzony 

piątek 10 maja, godz. 14:00 

  • język niemiecki – poziom rozszerzony  
  • język niemiecki – poziom dwujęzyczny 

poniedziałek 13 maja, godz. 9:00 

  • język angielski – poziom rozszerzony  
  • język angielski – poziom dwujęzyczny 

poniedziałek 13 maja, godz. 14:00 

  • filozofia – poziom rozszerzony 

wtorek 14 maja, godz. 9:00 

  • biologia – poziom rozszerzony 

wtorek 14 maja, godz. 14:00 

  • język rosyjski – poziom rozszerzony  
  • język rosyjski – poziom dwujęzyczny 

środa 15 maja, godz. 9:00 

  • matematyka – poziom rozszerzony 

środa 15 maja, godz. 14:00 

  • język francuski – poziom rozszerzony  
  • język francuski – poziom dwujęzyczny 

czwartek 16 maja, godz. 9:00 

  • chemia – poziom rozszerzony 

czwartek 16 maja, godz. 14:00 

  • historia muzyki – poziom rozszerzony 

piątek 17 maja, godz. 9:00 

  • geografia – poziom rozszerzony 

piątek 17 maja, godz. 14:00 

  • języki mniejszości narodowych – poziom podstawowy 

poniedziałek 20 maja, godz. 9:00 

  • język polski – poziom rozszerzony 

poniedziałek 20 maja, godz. 14:00 

  • języki mniejszości narodowych – poziom rozszerzony 

wtorek 21 maja, godz. 9:00 

  • historia – poziom rozszerzony 

wtorek 21 maja, godz. 14:00 

  • język hiszpański – poziom rozszerzony 
  • język hiszpański – poziom dwujęzyczny 

środa 22 maja, godz. 9:00 

  • informatyka – poziom rozszerzony 

środa 22 maja, godz. 14:00 

  • historia sztuki – poziom rozszerzony 

czwartek 23 maja, godz. 9:00 

  • fizyka – poziom rozszerzony 

czwartek 23 maja, godz. 14:00 

  • język włoski – poziom rozszerzony  
  • język włoski – poziom dwujęzyczny 

piątek 24 maja 

  • godz. 9:00 – matematyka w języku obcym dla absolwentów szkół lub oddziałów dwujęzycznych (poziom podstawowy)  
  • godz. 10:35 – geografia w języku obcym dla absolwentów szkół lub oddziałów dwujęzycznych (poziom rozszerzony) 
  • godz. 12:10 – chemia w języku obcym dla absolwentów szkół lub oddziałów dwujęzycznych (poziom rozszerzony) 
  • godz. 13:45 – fizyka w języku obcym dla absolwentów szkół lub oddziałów dwujęzycznych (poziom rozszerzony) 
  • godz. 15:20 – biologia w języku obcym dla absolwentów szkół lub oddziałów dwujęzycznych (poziom rozszerzony) 
  • godz. 16:55 – historia w języku obcym dla absolwentów szkół lub oddziałów dwujęzycznych (poziom rozszerzony) 

Terminy matur ustnych 2024 

Ustne egzaminy maturalne 2024 odbędą się w dniach 11-16 maja (z wyjątkiem 12 maja) oraz 20-25 maja. Dokładne harmonogramy ustalane są przez przewodniczących zespołów egzaminacyjnych. W tych terminach odbędą się egzaminy ustne z następujących przedmiotów: język polski, języki mniejszości narodowych, języki obce nowożytne, język łemkowski i język kaszubski. 

Kiedy będą wyniki matur? 

Ogłoszenie wyników egzaminów maturalnych odbędzie się 9 lipca 2024 roku.  

Co po maturze? Studia na UWM!

W tegorocznej ofercie kształcenia mamy około 75 kierunków. Są w niej nowości:

biogospodarka rybacka (Wydział Bioinżynierii Zwierząt), 

sztuki wizualne (Wydział Sztuki), 

resocjalizacja z penitencjarystyką i socjologia (Wydział Nauk Społecznych), 

logistyka (Wydział Nauk Ekonomicznych).

Rekrutacja na stacjonarne studia pierwszego stopnia i jednolite studia magisterskie realizowane w języku polskim na UWM rozpoczyna się 6 czerwca. Od wtedy można rejestrować się w IRK, czyli systemie Internetowej Rejestracji Kandydatów.

Więcej informacji dla kandydatek i kandydatów na studia na stronie https://rekrutacja.uwm.edu.pl/

Rodzaj artykułu