21 Kwietnia 2023

Aktualności


W piątek 21 kwietnia w Bibliotece Uniwersyteckiej UWM odbyły się warsztaty edukacyjne dla uczniów szkół średnich i studentów, organizowane przez Centrum Współpracy z Otoczeniem Społeczno-Gospodarczym UWM. To pierwsza część uniwersyteckiego świętowania Dnia Ziemi.

Licealiści i studenci pracując w pięciu zespołach po dziewięć osób, mierzyli się z tematyką ekologiczną. Warsztaty były prowadzone w oparciu o narzędzia design management. W wydarzeniu brali udział uczniowie trzech olsztyńskich szkół: V LO, VI LO i XII LO. W warsztatach uczestniczą również „zaprzyjaźnieni” z Centrum studenci, którzy albo odbywają w nim praktyki, albo są wolontariuszami.

- Inspiracją warsztatów był Międzynarodowy Dzień Ziemi, który na świecie obchodzony jest w sobotę – mówi "Wiadomościom Uniwersyteckim" Marta Wangin, dyrektor Centrum Współpracy z Otoczeniem Społeczno-Gospodarczym UWM, prowadząca warsztaty. I dodaje: - Nasze uniwersyteckie świętowanie rozciągnięte jest na dwa dni: piątek 21 kwietnia i poniedziałek 24 kwietnia. Piątek to dzień warsztatowy z wykorzystaniem narzędzi z zakresu design management, ale przede wszystkim z dużą dawką wiedzy na temat ochrony środowiska, naturalnych zasobów i w duchu zrównoważonego rozwoju. Mieliśmy dzisiaj wystąpienie właściciela firmy Mazur Electrorecycling Sp. z o.o., która zajmuje się odbiorem i przetwarzaniem elektrośmieci.

Młodzież miała spotkanie z przedstawicielami dwóch kół naukowych UWM w Olsztynie. Studenci z Koła Naukowego Żywienia i Profilaktyki Żywieniowej z Wydziału Nauki o Żywności opowiadali o świadomym żywieniu i kupowaniu, a studenci z Koła Naukowego Chemii Środowiska z Wydziału Rolnictwa i Leśnictwa przedstawili skutki wpływu metali ciężkich na wzrost roślin oraz przeprowadzili konkurs o piciu wody butelkowanej vs. wody z kranu.

Główną częścią spotkania dla młodzieży były warsztaty kreatywne. Uczestnicy pracując w mieszanych zespołach, w oparciu o pozyskaną wiedzę podjęli wyzwania z zakresu: recyklingu urządzeń elektronicznych i elektrycznych, ograniczonych zasobów wody oraz świadomego żywienia i odpowiedzialnej konsumpcji. Licealiści i studenci projektowali rozwiązania, które są możliwe do wdrożenia i łączą się z postawami proekologicznymi.

- Metoda design thinking jest niezwykle twórcza, nastawiona na kreatywne myślenie oraz nieszablonowe pomysły. Warsztaty pozwalają na wplecenie wielu umiejętności miękkich, takich jak praca w zróżnicowanym zespole czy skuteczna komunikacja. To wszystko przy zachowaniu szacunku do zdania innych - komentuje Marta Wangin. I dodaje: - Szkoły są zainteresowane tym, co robimy i szybko reagują na zaproszenia. My mamy możliwość pokazać Uniwersytet i zainspirować potencjalnych studentów do kontynuowania tutaj nauki.

Dzisiejsze spotkanie odbieram bardzo pozytywnie. Zawsze jestem zadowolona, jak dziewczyny z Centrum Współpracy z Otoczeniem Społeczno-Gospodarczym coś robią, bo jest kreatywnie. Mogę poznać wiele fajnych tematów z różnych dziedzin. Dobrze, że wiedza ekologiczna jest szerzona nie tylko wśród studentów, ale także wśród licealistów – mówi Monika Michalska, studentka analizy i kreowania trendów na UWM.

Dowiedzieliśmy się ciekawych rzeczy. Najbardziej podobał mi się konkurs picia wody. Uważam, że przydatne były informacje, jak segregować odpady i gdzie oddawać elektrośmieci. Ekologia jest teraz bardzo ważna – uważa Stefan Kruczek z 1 klasy XII LO z Olsztyna.

W poniedziałek 24 kwietnia odbędzie się druga część uniwersyteckiego świętowania Dnia Ziemi.

Informacje dostępne są tutaj. 

Anna Wysocka

galeria - fot. Janusz Pająk

zdjęcie ilustracyjne - fot. organizator

Rodzaj artykułu