04 Marca 2024

Aktualności


Światowy Dzień Inżyniera dla Zrównoważonego Rozwoju obchodzony jest od 2020 roku. Jego celem jest zwiększenie świadomości roli inżynierii we współczesnym świecie, w tym jej znaczenia dla łagodzenia skutków zmian klimatu i projektowania rozwiązań wspierających zrównoważony rozwój. Tym razem towarzyszy mu hasło „Inżynierskie rozwiązania dla zrównoważonego świata”. Co w tym zakresie robią członkowie organizacji uniwersyteckich zrzeszonych w Naczelnej Organizacji Technicznej?

 

Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa

Dr inż. Piotr Bogacz, przewodniczący koła uczelnianego Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budownictwa, z Katedry Inżynierii Budowlanej na Wydziale Geoinżynierii:

Zasadę zrównoważonego rozwoju wpajamy naszym studentom zarówno z koła PZiTB, jak i spoza niego, poprzez edukację. Działamy w myśl zasady, że to, czego się nauczą na studiach, będą stosować w pracy. To wpajanie odbywa się dwoma metodami: przez kształcenie i przez przykłady. Uczymy naszych studentów, jak projektować i budować energooszczędne i przyjazne dla środowiska instalacje sanitarne, grzewcze, klimatyzacyjne i wentylacyjne. Organizujemy dla nich szkolenia z modernizacji i termomodernizacji obiektów. Uczymy jak projektować i budować domy zeroenergetyczne, pokazujemy materiały o małym śladzie węglowym. Jednocześnie organizujemy wycieczki, aby im pokazać przykłady, że to, czego ich uczymy, to nie jest tylko teoria, i że wszystko to, o czym im mówimy, ma zastosowanie w praktyce. Byliśmy więc kiedyś na pokazie wzorcowego, zeroenergetycznego domu należącego do Uniwersytetu Technicznego NTNU w Trondheim w Norwegii. Oglądaliśmy w olsztyńskim MPEC-u instalację do wytwarzania ciepła ze spalania zrąbków drewna. Często organizujemy im wycieczki do firmy Brawo w Stawigudzie, w której pracują nasi absolwenci, a która specjalizuje się w budowie domów pasywnych. Jeden z naszych absolwentów ma firmę zajmującą się modernizacją starych obiektów i dostosowywaniem ich do aktualnych wymogów. Widzimy, że ta nauka nie idzie na marne.

 

Koło PZiTB na UWM liczy 25 osób, głównie studentów budownictwa, reszta to nauczyciele akademiccy z Instytutu Geodezji i Budownictwa na Wydziale Geoinżynierii.

 

Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Mechaników Polskich

Dr inż. Wojciech Miąskowski, przewodniczący uczelnianego koła Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Mechaników Polskich, Katedra Mechaniki i Podstaw Konstrukcji Maszyn na Wydziale Nauk Technicznych:

 

Na WNT nieprzerwanie od 2010 r. działa także Koło Studenckie SIMP. Obecnie tym kołem opiekuję się wraz z Bartoszem Moczulakiem. Do treści kształcenia na różnych przedmiotach wprowadzamy zagadnienia prospołeczne i proekologiczne. Staramy się nauczyć naszych studentów, aby patrzyli na nie interdyscyplinarnie. Na przykład na kilku przedmiotach kierunku energetyka uczymy ich nie tylko technologii budowy maszyn energetycznych, ale i wykorzystania odnawialnych źródeł energii, aby lepiej rozumieli, z czym mają do czynienia. Dlatego robimy im zajęcia terenowe na farmie wiatrakowej koło Korsz lub zwiedzamy małe elektrownie np. na rzece Dajna. Są tego efekty. Nasz absolwent Szymon Bajkowski zaprojektował na potrzeby pracy inżynierskiej bardzo udaną turbinę wiatrową do instalowania na kalenicy dwuspadowego dachu, a Marcin Pruszewicz w projekcie badawczym był współtwórcą turbiny dwuwirnikowej zwiększającej efektywność wykorzystania wiatru. Nasi studenci włączają się w nasze badania nad wykorzystaniem OZE, zarówno przy okazji swoich prac dyplomowych, jak i projektów badawczych. Pracują w wielu przedsiębiorstwach, w których w praktyce stosują zasady zrównoważonego rozwoju. Można ich spotkać m.in. w Michelin, Enerdze, Unimaszu i wielu innych firmach, a także w instytutach badawczych, takich jak Państwowy Instytut Automatyki i Pomiarów w Warszawie czy Instytut Maszyn Przepływowych PAN w Gdańsku, w którym Grzegorz Żywica sprawuje funkcję wicedyrektora ds. naukowych. Jednym z głównych kryteriów nagrody olsztyńskiego oddziału SIMP dla studentów WNT jest aktywność na rzecz lokalnej społeczności. Nasi członkowie prowadzą np. zajęcia dla różnych grup słuchaczy związane z OZE czy wspierają takie inicjatywy jak np. „Kobieta też inżynier”.

 

Koło SIMP na UWM liczy ok. 30 osób. To głównie pracownicy z WNT.

 

Stowarzyszenie Geodetów Polskich

Dr hab. inż. Kamil Kowalczyk, prof. UWM, przewodniczący Koła Stowarzyszenia Geodetów Polskich przy Wydziale Geoinżynierii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Katedra Geoinformacji i Kartografii.

Spośród sześciu celów zrównoważonego rozwoju, które przyjął nasz Uniwersytet członkowie naszego koła realizują trzy: „dobra jakość edukacji”, „zrównoważone miasta i społeczność” oraz „działania w dziedzinie klimatu”. Dobra jakość edukacji to nasz obowiązek i wypełniamy go codziennie, prowadząc zajęcia. Ale nie poprzestajemy na tym. Robimy dla naszych studentów i członków Stowarzyszenia atrakcyjne szkolenia, np. dotyczące wykorzystania dronów w geodezji, aspektów prawnych i technicznych geodezji i kartografii, prawa wodnego. Dla uczniów techników współorganizujemy cykliczny konkurs Geopodchody. Cele „zrównoważone miasta i społeczności” oraz „działania w dziedzinie klimatu” realizujemy, wykonując różnego rodzaju analizy środowiskowo-przestrzenne na podstawie danych satelitarnych, np. rozwoju obszarów zurbanizowanych, optymalnych miejsc lokalizacji fotowoltaiki czy zmian poziomu morza i ruchów skorupy ziemskiej, a także rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń. Nasi członkowie angażują się także w wolontariat, np. teraz przygotowujemy Ogólnopolski Zjazd Geodetów, który w czerwcu odbędzie się w Łańsku.

 

Do koła SGP na UWM należy 20 osób. Z wyjątkiem jednego studenta i jednego pracownika administracji UWM – to pracownicy Wydziału Geoinżynierii.

 

 

Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Rolnictwa

Dr hab. inż. Arkadiusz Bieniek, Katedra Gleboznawstwa i Mikrobiologii, Wydział Rolnictwa i Leśnictwa, prezes Zarządu Oddziału Olsztyńskiego Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Rolnictwa, wiceprezes Zarządu Głównego SITR:

 

Cała nasza działalność statutowa oparta jest o zasady zrównoważonego rozwoju. Kładziemy nacisk na rozwój zarówno naukowy jak i praktyczny. Nasze cele realizujemy poprzez wsparcie młodzieży w dążeniu do zdobywania wiedzy, umiejętności i kompetencji (fundator nagród dla uczestników Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Rolniczych). Młodzi członkowie, głównie absolwenci naszej uczelni, pracują i nabierają doświadczenie u boku bardziej doświadczonych kolegów. W oparciu o posiadaną wiedzę specjalną z danej dziedziny, nasze Stowarzyszenie nadaje członkom uprawnienia rzeczoznawców w 14 specjalnościach. Pozwalają one na wykonywanie specjalistycznych prac, a rzeczoznawcy są cenieni na rynku pracy. Ukoronowaniem pracy jest nagroda branżowa „Złoty Kłos”, pod patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, przyznawana m.in. za działalność na rzecz Stowarzyszenia.

 

Wśród członków Stowarzyszenia jest kilkunastu wykładowców, głównie z Wydziału Rolnictwa i Leśnictwa oraz Wydziału Nauk Technicznych.

 

Stowarzyszenie Elektryków Polskich

 

Dr inż. Michał Śmieja, Katedra Mechatroniki na Wydziale Nauk Technicznych, przewodniczący koła Stowarzyszenia Elektryków Polskich działającego przy Katedrze Mechatroniki:

 

Członkowie naszego koła na pewno realizują czwarty spośród celów zrównoważonego rozwoju (dobra jakość edukacji). W jaki sposób? Dobra jakość edukacji w przypadku studiów inżynierskich oznacza dążenie do redukcji dystansu między wiedzą i umiejętnościami nabywanymi podczas edukacji uniwersyteckiej a oczekiwaniami środowisk przemysłowych dotyczącymi przygotowania absolwenta do procesu produkcyjnym.

Nasze wysiłki w tej kwestii koncentrujemy m.in. na dostosowaniu do rzeczywistości stanowisk laboratoryjnych. Konsultujemy się w tej sprawie z inżynierami zrzeszonymi w olsztyńskim oddziale SEP. Olsztyński oddział SEP pomaga w organizacji szkoleń i egzaminów kwalifikacyjnych, które młodym ludziom ułatwiają już w trakcie studenckich praktyk zawodowych podejmowanie odpowiedzialniejszych zadań. SEP i NOT pomagają naszym studentom w przygotowaniach do konkurów zawodowych, w których kilka razy odnosili sukcesy.

Bogate doświadczenia praktyczne inżynierów SEP wykorzystujemy również przy ustalaniu sprawie tematów prac inżynierskich, takich jak np. rozproszone systemy monitorowania klimatu czy systemy „Energy Haresting”.

 

Koło SEP na UWM liczy 5 członków stałych, którymi są nauczyciele akademiccy. Oprócz nich do koła należą studenci.

 

*****

Obecnie UWM prowadzi kształcenie na 80 kierunkach (w tym 4 w Ełku), z których 22 kierunki to inżynierskie. Wszystkich studentów mamy 15607, w tym 3749 na studiach inżynierskich (24 proc.). W 2023 roku mieliśmy 4001 absolwentów, w tym 753 studiów inżynierskich (ok.19 proc.). Od początku istnienia UWM do końca 2023 roku mieliśmy 157478 absolwentów. Nie prowadziliśmy szczegółowych statystyk dot. podziału na typ studiów wśród absolwentów we wcześniejszych latach, dlatego nie można powiedzieć, ilu absolwentów studiów inżynierskich mamy od początku istnienia UWM. Można tylko szacować, że w przybliżeniu była to 1/5 wszystkich osób kończących studia, czyli pond 31 tys.

Lech Kryszałowicz

Rodzaj artykułu